به گزارش می متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر تحقق جهش تولید تاکید و اولویت اصلی خودروسازان را افزایش تیراژ دانست.
محمدرضا منصوری در خصوص تاثیر قیمتگذاری دستوری بر جهش تولید اظهار داشت: میزان تولید تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا است به نحوی که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در کشور، همواره تقاضا از سوی خریداران وجود دارد و محصولات تولیدی خودروسازان روی زمین نمیماند.
وی افزود: توان تولیدی خودروسازان و پیش فروش خودروها حاکی از وجود تقاضا در بازار است و علاوه بر آن، جهش در تولید در صورت آمادهسازی سازوکارها و همت خودروسازان به راحتی امکانپذیر است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اهمیت نقدینگی در جهش تولید گفت: امروزه به دلیل گستردگی روابط، علیرغم تاثیر تحریمها بر تولید، مشکلی از حیث تامین قطعات نخواهیم داشت و موضوع اصلی، جذب سرمایهگذاران خارجی برای تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات از سوی بانکها است.
منصوری ادامه داد: پرداخت بدهیها از سوی بخش خصوصی به عنوان متولی، همراه با ارائه تضمینها، به بهرهوری در صنعت خودرو میانجامد؛ بنابراین علیرغم اعمال قیمتگذاری دستوری بر صنعت خودرو، به دلیل تقدم میزان تقاضا، جهش تولید محقق خواهد شد؛ البته با شناور شدن قیمتها، عرضه و تقاضا بیشتر از میزان فعلی خواهد شد.
وی تصریح کرد: افزایش بدهی خودروسازان و عدم تکافوی داراییها برای پرداخت بدهیها، شاید مدیران این صنعت را با دشواریهایی مواجه سازد؛ در چنین شرایطی جهش تولید با فعالیت خودروسازان از یک تا سه شیفت، حاصل خواهد شد.
منصوری در خصوص اصرار سازمان محیط زیست و استاندارد بر تولید خودروهای یورو 5 گفت: در شرایط تحریمی فعلی، افزایش تولید، اهمیت بسیاری دارد و از طرف دیگر، سختگیری برای افزایش کیفیت خودروها نیز حائز اهمیت است اما به دلیل زمانبر بودن تولید کاتالیست و قیمت بالای انواع داخلی و وارداتی آن و تاثیرگذاری بر افزایش قیمت خودرو، باید پذیرفت که اصلیترین اولویت خودروسازان در حال حاضر افزایش تولید، به دلیل نیاز شدید بازار است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی به تقاضای بازار ناگزیر بر افزایش تیراژ هستیم و پس از آن رقابت جدیدی برای افزایش کیفیت ایجاد خواهد شد. کشور در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی و شرایط تحریمی قرار دارد و ارتقای کیفیتها به بالاترین حد ممکن یک نگاه آرمانی است و در حال حاضر امکانپذیر نیست همانگونه که پیشرفت و ارتقای کیفیت محصولات خودرویی در کشورهایی نظیر چین و کره نیز با طی دشواریهای بسیار عملیاتی شده است.