تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۰۰۸۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آذربایجان‌غربی حائز رتبه نخست فضای کسب و کار در کشور

می متالز - استان آذربایجان غربی رتبه اول بهترین محیط کسب و کار در بهار 1398 را در پایش ملی محیط کسب و کار ایران را که توسط اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران،اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران انجام شده است، بدست آورد.
آذربایجان‌غربی حائز رتبه نخست فضای کسب و کار در کشور

به گزارش می متالز، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب ‌وکار ایران در بهار ۹۸، رقم شاخص ملی، ۶.۱۷ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که بهتر از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (زمستان۱۳۹۷ با میانگین ۶.۲۷) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، در اکثر استان ها، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در بهار ۱۳۹۸، تا حدودی مساعدتر شده است و استان آذربایجان غربی با کسب شاخص ۵.۴۰ رتبه نخست در این پایش را کسب نموده است.

مقایسه شاخص کسب‌وکار استان آذربایجان‌غربی و کشور، نشان از بهبود چشمگیر این شاخص، از بهار 1396 تا پاییز 1398 برای این استان داشته و در تمامی این دوره‌ها، (بجز زمستان 1396) رتبه استان بهتر از دوره قبل گردیده، به ‌طوری‌ که در پاییز 1398، شاخص کسب‌وکار استان آذربایجان‌غربی معادل 5.12 و شاخص کشور برابر 6.03 شده است.

مضافاً در بهار 1396، استان آذربایجان‌غربی دارای رتبه 20 کشوری در شاخص کسب ‌وکار بوده که با بهبود مستمر در اغلب مؤلفه‌های مزبور، رتبه استان در بهار 1397 به 10 ارتقاء یافته و با تداوم این روند رتبه استان در تابستان 1397 به 4‌ و در فصول پاییز و زمستان 1397، به رتبه 2 و نهایتاً در بهار، تابستان و پاییز سال 1398، این استان موفق به احراز رتبه نخست کشور شده است.

در این ارتباط، ضمن بهبود چشمگیر 5 مؤلفه اثرگذار در ارتقای شاخص کسب و‌کار استان از جمله رفع نقاط ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایات و پیگرد مؤثر متجاوزان به حقوق دیگران، مقابله با کار‌گریزی عمومی و بهبود فرهنگ کار در جامعه، بهبود رویه‌های سختگیرانه ادارات کار و بیمه تامین اجتماعی برای مدیریت نیروی انسانی، رفع موانع موجود در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی و نیز مقابله با فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی، می‌توان از اهم اقدامات

بر اساس یافته‌ های این طرح در بهار۱۳۹۸، استان‌ های آذربایجان غربی، مازندران و گیلان دارای بهترین و استان ‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان، دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌ و کار نسبت به سایر استان ‌ها ارزیابی شده ‌اند.

بر اساس نتایج این پایش در بهار ۱۳۹۸، وضعیت محیط کسب‌ وکار در بخش کشاورزی  (۶.۰۵) و بخش صنعت (۶.۱۴) را به ترتیب ، مساعدترین و نامساعدترین محیط کسب و کار ارزیابی شده است.

عناوین برگزیده