تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۰۷
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۱۰۰۸۹۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

نان آوری از سنگ ریزه/ سهم‌هایی که ارزان می فروشیم

می متالز - سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سنگ به ارزش ریالی ۷۵۰ میلیارد از معادن استان کرمانشاه استخراج می‌شود که می‌تواند اشتغال چندین نفر در استان را رقم بزند.
نان آوری از سنگ ریزه/ سهم‌هایی که ارزان می فروشیم

به گزارش می متالز، کرمانشاه دارای راه‌های پر پیچ و خم و ناهمواری است که اغلب به کوه‌ها ختم می‌شود. کوه‌هایی که به دلیل وجود منابع خدادادی معادن متعددی در دل آن قرار دارد.

قدیمی‌ترین معدن استخراج سنگ در کرمانشاه کیلومتر‌ها دورتر از شهر قرار دارد و سالانه ۳۱ هزار تن سنگ ساختمانی از این معدن استخراج می‌شود و زمینه اشتغال ۴۰ نفر را نیز بطور مستقیم فراهم کرده است.

هم اکنون از ۱۲۰۰ معدن فعال موجود در کشور ۲۲۵ معدن در استان کرمانشاه قرار دارد.

حاصلی مسوول امور معادن استان کرمانشاه  گفت:  از تعداد ۲۲۵ معدن ۴۸ فقره سنگ تزیینی است که ۲۰ درصد معادن استان را تشکیل می‌دهد.

او بیان داشت: بیشترین معادن استان در شهر‌های کرمانشاه، هرسین، اسلام آبادغرب و گیلانغرب قرار گرفته است.

حاصلی افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سنگ به ارزش ریالی ۷۵۰ میلیارد از معادن استان استخراج می‌شود.

یزدانی کارشناس معدن  گفت: در زمینه اکتشاف و استخراج معدن خوشبختانه در استان به دانش بومی رسیده ایم و عمده کار‌ها توسط نیرو‌های استان انجام می‌شود.

اما نکته قابل تامل اینجاست که مقصد سنگ‌های استخراج شده برای فرآوری استان‌های دیگر است.

یک معدن دار گفت: ما روزانه به طور میانگین ۱۰ ماشین سنگ مرمری از هرسین به مقصد‌های تهران، اصفهان، قم و شهر‌های دیگر بارگیری داریم.

به دنبال گفته معدن دار با ماشین‌های بارگیری شده عازم اصفهان که در مسافت ۶۲۰ کیلومتری قرار دارند شدیم.

معدنی بود که بیشترین مواد معدنی استخراج شده استان کرمانشاه در اینجا فرآوری می‌شود آن هم در شهرک صنعتی محمودآباد.

یکی از کارخانه‌های فرآوری سنگ این منطقه کارخانه‌ای است که تمام مواد خام مورد نیازش توسط معادن استان کرمانشاه تامین می‌شود.

 

ستاره مدیر این کارخانه  گفت: میزان مواد خام ارسالی از استان کرمانشاه سالانه حدود ۱۲ هزار تن است.

او افزود: معادن استان کرمانشاه علاوه براین کارخانه نیاز تعدادی دیگر از واحد‌های فرآوری سنگ اصفهان در دسترسی به مواد خام اولیه را توانسته است تامین کند.

ستاره گفت: سالانه ۴۵ هزار مترمربع تولید داخل داریم برای مصرف نقاط مختلف کشور و ۱۵ هزار مترمربع صادرات داریم.

او افزود: سنگ‌های استان کرمانشاه به دلیل کیفیت و مرغوبیت بالا مشتریان بسیاری در سطح بازار دارد.

 

احمدی رئیس کانون سنگ کشور گفت: در ایران حدود ۶۵۰۰ واحد فرآوری سنگ وجود دارد که در استان اصفهان ۲۰۰۰ واحد آن شکل گرفته است.

او افزود: سنگ‌های فرآوری شده در این کارخانه علاوه بر مصرف داخلی به کشور‌های روسیه، ترکیه و عراق صادر می‌شود.

همایونی مدیر تولید یک مجتمع سنگ گفت: ۳ الی ۴ کانتینر ماهیانه صادرات سنگ‌های استان کرمانشاه را داریم.

زمانی مدیر یک کارخانه سنگ هم گفت:  لایمنستورها و مرمریت ها ۲  دسته سنگ پرصادرات ایران هستند که هر دو در کرمانشاه وجود دارد.

قدیمی بودن صنعت سنگ در اصفهان از یک سو و حمایت های دستگاه‌های متولی از سوی دیگر عواملی است که موجب شده این استان در حوزه فرآوری رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد و بعد از اصفهان، لرستان و فارس در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 

 موفق رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: معافیت های حقوقی گمرکی برای ورود ماشین ها و خطوط تولیدی و واحدهایی که نیاز به تسهیلات داشتند، از طریق استان اصفهان این همکاری با آن ها شده است.

اصفهان به عنوان یک نمونه موفق در زمینه فرآوری سنگ می‌تواند الگویی باشد برای استان‌هایی همچون کرمانشاه که با داشتن منابع غنی معادن متعدد و مواد معدنی با کیفیت، واحد فرآوری مدرن تاکنون در آن ایجاد نشده است.

در صورتی که سنگ استخراج شده از معادن در استان فرآوری شود افزایش اشتغال، کاهش هزینه حمل و نقل و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

سالانه حجم قابل توجهی از سنگ‌های استخراج شده کرمانشاه پس از فرآوری از سوی استان‌های دیگر صادر می‌ گردد و بخشی نیز به صورت خام روانه بازار‌های هدف می‌شود.

سالانه حدود ۱۸۰ هزار مترمربع سنگ فرآوری شده و ۱۵ هزار تن سنگ خام از استان کرمانشاه صادر می‌شود.

احداث واحد‌های فرآوری به روز در استان کرمانشاه موضوعی است که سالیان طولانی مورد غفلت قرار گرفته است.

 

 دارابی رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه هم گفت: در حوزه فرآوری مربوط به محصولات معدنی سازمان ساعی عمل نکرده، ماهم توان و تلاشمان را گذاشتیم که این نقیصه را مرتفع کنیم.

انتظار می رود در سال جهش تولید در حوزه ایجاد واحدهای فرآوری سنگ در استان کرمانشاه رونقی حاصل شود موضوعی که همت مسوولان در دستگاه های مربوطه را می طلبد.

 کردستانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمانشاه هم گفت: اگر واحد‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته استان استقرار پیدا کنند، ما ۵۰ درصد قیمت حق انتفاع از تاسیسات زمین را به عنوان مشوق به آن‌ها می‌بخشیم.

دارابی رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه  گفت: در حوزه کمک‌های فنی اعتباری، ماهم تا ۹ درصد می‌توانیم یارانه بدهیم.

 

شکری رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اگر سهم آورده آماده باشد و به ما رجوع کنند، خانه صنعت کار‌های بانکی و مجوز‌ها را انجام می‌دهد.

براساس آمار گردش مالی صنعت سنگ در دنیا سالانه حدود ۲۷ میلیارد دلار است، که بیشترین سود آن تنها نصیب چند کشور می‌شود و کشور ما  فقط ۱.۵ درصد از آن را به خود اختصاص داده است.

قطعا توانمندسازی استان‌هایی همچون کرمانشاه در حوزه فرآوری با توجه به منابع معدنی غنی، می‌تواند گام موثری در افزایش سهم ایران از این بازار جهانی باشد.

عناوین برگزیده