تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۱۰۱۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پشت پای چین به دلار

می متالز - چین رسماً دلار را از معاملات بورسی حذف کرد و غرب را در شوک عجیبی فرو برد.
پشت پای چین به دلار

به گزارش می متالز، جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین، در ۶ جولای ۲۰۱۸ منجر به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی شد و در اقدامی متقابل، چین نیز در قبال کالاهای آمریکایی تعرفه‌های مشابهی وضع کرد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود سوءاستفاده‌های چین از سامانه نابسامان بین‌المللی و روش‌های نامنصفانه را از میان خواهد برداشت اما چین در اقدامی عجیب رسما اعلام کرد، دلار را از معاملات بورسی حذف می کند.

چین از این پس در معاملات بورس خود به جای دلار، رسما یوان چین (رنمینبی) را معامله خواهد کرد. این یک گام جسورانه و مهم در تاریخ اقتصادی چین است که سالهاست سودای رهبری اقتصادی جهان را در سر می‌پرورد.
این بدان معنی است که دلار در تجارت چین غیرقابل استفاده است و دلار آمریکا به شدت در برابر یوان چینی سقوط می‌کند و ممکن است بر بازارهای جهانی تأثیر بگذارد. 
شبکه انگلیسی بی بی سی این مساله را یک جنگ اقتصادی عنوان کرد که می‌تواند جهان را به سمت جنگ ویرانگر سوق دهد که اگر آمریکا در مقابل این تصمیم احمقانه رفتار کند، نمی‌توان از آن غافل شد! 
چین ۲۰۲۱ جهان را رهبری خواهد کرد. این رویای قدیمی چین است و آنچه را که قصد داشت برای ده‌ها سال یا بیشتر به آن برسد.

عناوین برگزیده