تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۰۱۹۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فعالان بخش معدن زیان ناشی از کرونا را گزارش کنند

می متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اطلاعات و برآورد دقیق از آسیب اقتصادی ناشی از کرونا به بخش معادن استان در دسترس نیست لذا از صاحبان معادن و دست‌اندرکاران این بخش خواسته شده است میزان و نوع زیان وارده را به این سازمان گزارش کنند.
فعالان بخش معدن زیان ناشی از کرونا را گزارش کنند

به گزارش می متالز، محبعلی ترکاشوند روز چهارشنبهافزود: با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و لزوم رعایت موازین و دستورات بهداشتی در همه بخش‌ها از جمله فعالیت‌های معدنی، مرخصی اجباری کارکنان معادن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شماری از معادن را در خراسان رضوی تعطیل کرده است.

وی ادامه داد: این تعطیلی تا ۲۵ فروردین و اول اردیبهشت ماه ادامه داشت اما معادن سنگ آهن و کارخانه‌های وابسته به آن در این ایام بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دادند.

وی گفت: از سوی دیگر مختل شدن سیستم حمل و نقل جاده‌ای در اسفند ماه فشار بسیار به معادن استان وارد کرد و به سازوکار اقتصادی آنها لطمه زد.

ترکاشوند افزود: با توجه به پیش بینی‌های به عمل آمده و ماندگاری ویروس کرونا در ماه‌های آتی به منظور جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به کسب و کار معادن باید با ارایه پروتکل‌های بهداشتی ترتیبی اتخاذ شود که معادن فعالیت مستمر خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: لازم است همه بهره‌برداران معادن خراسان رضوی از طریق رسانه‌های جمعی، خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن، آسیب‌های ناشی از کرونا را در حوزه کسب و کار خود اطلاع رسانی کنند تا از مفاد قانونی پیش‌بینی شده در قانون معادن و آیین نامه‌های اجرایی و همچنین اختیارات شورای عالی معادن بتوان نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کرد.

 

رونق معدن و صنایع معدنی 

وی گفت: باوجود رکودی که طی سال گذشته بر اقتصاد کشور حاکم بود، خراسان رضوی در حوزه معدن و صنایع معدنی رشد خوبی داشت.

ترکاشوند افزود: پارسال ۵۶ فقره پروانه بهره‌برداری از معدن با سرمایه‌گذاری ۷۲۶ میلیارد ریال در این استان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن از نظر تعداد پنج درصد و از نظر میزان سرمایه‌گذاری ۵۷ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: با صدور این پروانه‌های بهره‌برداری تعداد کل معادن دارای پروانه بهره‌برداری در استان خراسان رضوی به ۹۹۴ معدن رسیده است.

وی گفت: پارسال ۴۹ فقره گواهی کشف معدن و ۵۶ فقره پروانه اکتشاف معدنی در استان صادر شد که تعداد پروانه‌های اکتشاف نسبت به سال ۱۳۹۷ پنج درصد افزایش داشت.

ترکاشوند حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع معدنی خراسان رضوی را تا پایان پارسال ۶۵ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان ۸۶ درصد کل سرمایه‌گذاری بخش صنعت استان را که ۷۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال است تشکیل می‌دهد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سهم اشتغال صنایع معدنی این استان نیز پارسال نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد افرایش داشت. 

وی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه صنایع معدنی خراسان رضوی را شامل فولادسازی، ساخت شیشه، محصولات شیشه‌ای و محصولات غیرفلزی اعلام کرد.

وی گفت: پارسال ظرفیت رسمی تولید سالانه کنسانتره آهن در خراسان رضوی از ۷.۴ میلیون تن به ۱۲.۸۱ میلیون تن رسید و ظرفیت گندله‌سازی در این استان هم با راه‌اندازی واحدهای گندله آهن شرکت فولاد خراسان به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش یافت.

ترکاشوند افزود: امسال مزایده معادن جزو اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی است تا با کمک مسوولان و سرمایه‌گذاران در این عرصه بتوان تحولی در این بخش ایجاد کرد.

عناوین برگزیده