تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۵
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۰۲۵۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تیغ خصوصی‌سازی معادن زغال سنگ کرمان و هراس کارگران از پایمال شدن حقشان!

می متالز - معدن زرند یکی از معادن شرکت زغال سنگ کرمان است که چند سالیست زمزمه خصوصی سازی آتش به جان کارگرانش انداخته؛ کارگران از آینده بعد از خصوصی سازی نگرانند.
تیغ خصوصی‌سازی معادن زغال سنگ کرمان و هراس کارگران از پایمال شدن حقشان!

به گزارش می متالز، معادن زغال‌سنگ کرمان از سال‌های دور یکی از منابع بزرگ درآمدی و اشتغال زایی بین مردم استان محسوب می‌شده و اقتصاد ۳ شهرستان بزرگ زرند، کوهبنان و راور به صورت مستقیم وابسته به این معادن بوده است. معدن زغال سنگ زرند که از زیر مجموعه های شرکت معادن زغال سنگ استان کرمان است، چند صباحی است به دلیل طوفان خصوصی سازی به خروش افتاده و  در هفته جاری نیز رنگ و بویی تازه به خود گرفته است. کارگران، معترض و نگران از آینده شغلی شان، بیمناک و دلواپس دل به خیابان زدند و کسب حاجت از بالادستی‌ها را گره گشای مشکلاتشان می دانند. نه نیت شومی در سر دارند و نه در سودای براندازی اند، بلکه نگران نان شب‌های پیش رویی هستند که شاید خصوصی سازی از آنها بگیرد.

کارگران معترض و نگران از آینده شغلی شان بیمناک و دلواپس دل به خیابان زدند و کسب حاجت از بالادستی‌ها برای باز شدن گره مشکلاتشان کرده اند. نه نیت شومی در سر دارند و نه در سودای براندازی اند، بلکه نگران نان شب‌های پیش رویی هستند که شاید خصوصی سازی همان را از این کارگان بگیرد.

در اولین روز ماه جاری بعد از انتشار اخباری مبنی بر احتمال خصوصی‌سازی معادن در شهرستان زرند و کوهبنان (شرکت معادن زغال سنگ کرمان)، جمعی از کارگران وابسته به این شرکت با تجمع در سطح شهر زرند و با در دست داشتن پلاکارد‌هایی، اقدام به اعتراض کردند. کارگران حاضر در این تجمع، واگذاری شرکت فعال در بخش معادن زغال سنگ را به ضرر خود می‌دانستند و با شعار «جانم فدای رهبر» از مسوولین درخواست کمک و پیگیری در این خصوص را داشتند.


این کارگران با در دست داشتن پلاکاردی مُزین به سخن رهبری که «تامین امنیت شغلی و معیشتی کارگران را وظیفه مهم مسوولین می‌دانند» از مسوولین اجرایی و قضایی شهرستان تقاضای پیگیری مطالبات خود را داشتند.

آن‌ها معتقد بودند، کاهش تولید زغال سنگ اقدامی عمدی برای ضررده جلوه‌دادن شرکت زغال سنگ و توجیه برای واگذاری این معادن به بخش خصوصی است. کارگران می گویند با مدیریت صحیح و کارآمد می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری و سوددهی معادن در این منطقه بود. معترضین در این تجمع که در پلاکاردی خود را «کارگران قاسم سلیمانی» نامیده بودند، اقدام خصوصی‌سازی معادن را مرگ کارگران قلمداد کرده و با سر دادن شعارهایی، دست کمک به سوی مسوولین شهرستان برای پیگیری دراز کردند. کارگران این شرکت نگران آینده شغلی خود هستند و می گویند این واگذاری ها به احتمال زیاد امنیت شغلی آنان را به مخاطره خواهد انداخت.

با این وجود اکبر سلطانی، مدیر روابط عمومی شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان در ۳ اردیبهشت ماه سال جاری واگذاری تمامی شرکت معادن زغال‌سنگ به بخش خصوصی را تکذیب کرد و صرفا ورود این شرکت به زیرمجموعه یک صندوق را برای عرضه کالاهای خود در بورس کالای ایران عنوان کرده. اما در هفته جاری نیز باز هم صدای خصوصی سازی بالا گرفته و هیاهوی واگذاری به افراد غیر کاردان دلهره به جان کارگران انداخت.

صبح روز دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت کارگران برای دومین بار در اعتراض به واگذاری این معادن به شرکت خصوصی دالاهو تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت قراردادهای خود شدند. جمع کثیری از کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی مسوولان به خواسته های آن ها مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند. یکی از اعضای شورای معادن همکار در این خصوص می گوید: چندی پیش بنا بر اعلام مسوولان مربوطه، جزئیات واگذاری شرکت زغال سنگ به بخش خصوصی اعلام شد. به دنبال انتشار این خبر کارگران زغال سنگ برای مطالبه حقوق و ابراز نگرانی از آینده شغلی خود تجمع کردند. به گفته وی بسیاری از این کارگران بر این باورند که با خصوصی سازی این شرکت، پرداخت حقوق کارگران و تمدید قراردادها با مشکل رو به رو خواهد شد.

وحید سعیدی، مسوول کارگران معدن زرند در گفتگو با خبرنگار دانشجو در خصوص حواشی پیش آمده می‌گوید: شرکت زغال سنگ تعدادی معدن در اختیار دارد و مشکلاتی در خصوص خصوصی سازی مطرح است؛ ولی مدت هاست که به نتیجه نرسیده است. در جلسه‌ای که در هفته جاری با مسوولین کارخانه داشتیم قول درست شدن اوضاع را گرفتیم.

سعیدی می‌گوید: تولیدات کارخانه کاهش پیدا کرده و این‌ها دست به دست هم دادند تا مساله خصوصی سازی مطرح بشود. در حال حاضر کارگران خواهان شفاف سازی و امنیت شغلی شان هستند. قرارداد‌های کارگران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و این شرایط را ناراحت کننده کرده. هنوز قرارداد دائمی مان را امضا نکرده ایم. حتی قرارداد سالانه را نیز طبق روال همیشه امضا نکردیم.

کارگر کارخانه زغال سنگ زرند ادامه می‌دهد: اکثر کارگران سن شان از کار گذشته و در شرف بازنشستگی هستند، اما با این شراط پیش آمده، دچار تردید‌هایی نسبت به آینده شده اند. نهایت حقوق بازنشستگی کارگران با سابقه‌های کاری بالا دو میلیون و پانصد هزار تومان است که دور از انصاف است که همان هم شامل حالشان نشود.

به گفته سعیدی؛ تمامی کارگران با سابقه کاری بالا در حال حاضر دو میلیون دویست هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و بازگشت به بخش خصوصی با نامعلوم بودن پیمانکار، اوضاع خوبی را به آنها گوش زد نمی‌کند. کارگران از پیمانکاران و بخش خصوصی ضربه‌های زیادی را خورده اند و در حال حاضر می‌خواهد که قراردادهایشان تعیین شده و حقوقشان را دریافت کنند.

برای مشاهده ی فیلم کلیک کنید.

عناوین برگزیده