تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۰۲۵۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی:

افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه شستا در دستور کار قرار دارد

می متالز - روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ضمن ارزیابی مثبت بورسی شدن هلدینگ شستا، این عرضه اولیه را گامی بزرگ برای خروج دولت از بنگاه‌داری می‌داند.
افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه شستا در دستور کار قرار دارد

به گزارش می متالز، رضوانی‌فر ضمن تشریح برنامه‌های آتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، از افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه شستا در آینده نزدیک خبر داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

برنامه سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بورس چیست؟

بر اساس بودجه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای شستا، منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در ۲ محل هزینه خواهد شد. توسعه کمی و کیفی خدمات بیمارستانی، عمل به تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان و بازنشستگان گرامی و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که شستا در آن فعالیت دارد، محل‌های صرف منابع حاصله از عرضه اولیه شستا در بورس است.

ارزش گذاری شرکت‌های غیر بورسی زیرمجموعه شستا چگونه صورت گرفت؟

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های غیربورسی شستا مانند شرکت ملی نفت‌کش ایران و رایتل، کارشناسان زبده دادگستری فرآیند دقیق و نسبتا طولانی طی کردند. در مورد شرکت‌های بورسی هم که فرآیند قیمت‌گذاری شفاف است؛ بنابراین تجمیع دارایی‌های شرکت‌های بورسی و غیربورسی، ارزش هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را مشخص می‌کند.

نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی (NAV) رتبه بالایی دارد و این مورد در عرضه‌های اولیه کم سابقه است. دلیل این اختلاف چیست؟

البته من این طور فکر نمی‌کنم؛ به نظرم نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی در این عرضه، متناسب با ساختار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. شاید در ظاهر دارایی‌های غیربورسی شرکت در کوتاه‌مدت غیرمولد یا کم بازده به نظر برسد؛ اما ظرفیت‌های فراوانی در این بخش‌ها نهفته است.

آیا برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پذیرش شرکت ملی نفت کش ایران در بورس دارید؟

در مورد شرکت ملی نفت کش ایران باید به این نکته توجه داشته باشیم که صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار عمده این مجموعه است و شستا یکی از سهامداران است. همچنین در وضعیت خاص این روزهای کشور، بهتر این است که کمی با ملاحظه در مورد این شرکت صحبت کنیم.

و اما در مورد باقی شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به طور حتم بحث افزایش سرمایه را چه از محل تجدید ارزیابی و چه از محل آورده‌های نقدی و وصول مطالبات در دستور کار داریم.

کمی درباره برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در حوزه ارتقا شفافیت مالی بفرمایید.

همان طور که می‌دانید حدود ۸۰ درصد پرتفوی شستا بورسی است؛ بنابراین شفافیت مالی به صورت خودکار یکی از الزامات شرکت‌های بورسی است. همچنین خود مجموعه شستا گزارش‌ها و اطلاعات کافی و مورد نیاز تحلیلگران بازار را همواره بر روی وب سایت خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال، گزارش توجیهی افزایش سرمایه را همه شرکت‌ها منتشر نمی‌کنند؛ اما ما به منظور ارتقای شفافیت مالی این گزارش را در اختیار تحلیلگران و مخاطبان خود قرار دادیم.

همچنین صورت‌های مالی شرکت‌های غیربورسی هلدینگ شستا و گزارش‌های مالی شرکت‌ها مبسوط و با جزئیات کامل به صورت منظم بر روی سایت بارگذاری شده است.

لازم به یادآوری است، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در نشست خبری که روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ماه در محل شرکت برگزار شد، با بیان اینکه منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شستا در بازار سرمایه قرار نیست به کسی به غیر از کارگران برسد، افزود: به طور حتم این منابع برای تامین اجتماعی است و باید صرف توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع شستا متعلق به کارگران است و این حق‌الناس نباید در بورس برای عموم عرضه شود، گفت: ما دارای سرمایه بین نسلی هستیم و باید این دارایی را به بهترین نحو ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تصریح کرد: دارایی‌های شستا باید در ساختار شفاف قرار بگیرد و پاسخگویی نسبت به این شفافیت افزایش یابد. باید تصمیم بگیریم نسبت به حفظ و ارتقای این دارایی بین نسلی اقدام کنیم یا اینکه این دارایی را در گوشه‌ای بگذاریم تا بعضا تصمیمات سیاسی و غیراصولی برای این دارایی‌ها اتخاذ شود.

رضوانی‌فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سازوکاری اتخاذ نشد که سهام فقط بین کارگران عرضه شود، گفت: این موضوع مسائل حقوقی به دنبال دارد؛ زیرا این دارایی یک مال مشاع است و هم بیمه‌شدگان قبلی صاحب این دارایی‌ها هستند و هم افرادی که هم اکنون حق بیمه می‌پردازند.

وی افزود: منابع حاصل از این عرضه اولیه سهام شستا هیچ ارتباطی به دولت ندارد و در قالب ETFها نخواهد بود. هشت درصد از این سهام برای عموم عرضه می‌شود و ۲ درصد هم روز شنبه برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه خواهد شد. آنچه روز چهارشنبه عرضه می‌شود به عموم مردم تعلق می‌گیرد؛ اما برنامه‌هایی هم برای عرضه سهام بین کارگران و ذینفعان هم داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر این مجموعه دارای ۱۸۸ شرکت مدیریتی است که ۸۲ شرکت تاکنون بورسی شدند و ۸۰ درصد پرتفوی شستا کاملا بورسی است.

رضوانی‌فر با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ درصد عرضه اولیه‌ها توسط شرکت‌های شستا انجام شد، گفت: امسال هم برنامه عرضه اولیه برای هلدینگ سیمان، زغال طبس و رایتل داریم.

وی درباره سوددهی خالص شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیزبه صدای بورس اعلام کرد: سود شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته، ۵ هزار میلیارد تومان بوده که برآورد می‌کنیم این سود خالص برای سال مالی امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان باشد.

عناوین برگزیده