تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۱۰۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رویکرد آمریکا در سال‌های اخیر؛

واردات مس تصفیه‌شده به‌جای تولید

می متالز - در دو دهه اخیر آمریکا به‌رغم تولید فراوان معدنی و قراضه مس، واردات مس تصفیه‌شده را به تولید آن ترجیح داده است. هزینه‌های بالای تولید در مقابل حاشیه سود پایین، از دلایل تغییر سیاست‌های این کشور از تولید به واردات بوده است.
واردات مس تصفیه‌شده به‌جای تولید

 تولید مس تصفیه‌شده (از کنسانتره و قراضه) در ایالات‌ متحده آمریکا، طی سال‌های 1995 تا 2015، از حدود 2 میلیون 200هزار تن به تقریباً یک‌میلیون تن مس رسیده که کاهش 54درصدی تولید در این صنعت را نشان می‌دهد. در همین دوره، میزان صادرات خالص قراضه مس آمریکا از حدود 200هزار تن به حدود 700هزار تن افزایش پیدا کرده است. با تعطیلی برخی از واحدهای ذوب و پالایش آمریکا، سال‌های 1998 تا 2003 را می‌توان سال گذر آمریکا از بازیابی قراضه‌ها به صادرات قراضه و واردات مس تصفیه‌شده به تولید در نظر گرفت. کاهش حدود یک‌میلیون و 200هزار تنی تولید مس تصفیه‌شده در این دوره، نتیجه کاهش تولید پیاپی و نهایتاً تعطیلی 4 واحد ذوب کنسانتره، 3 واحد ذوب قراضه، 3 واحد پالایش حرارتی و 3 واحد پالایش الکتروولیتی بوده که سهم هریک از این میزان کاهش به‌ترتیب، 76، 13، 10 و 1 درصد بوده است. بااین‌وجود، امریکا سعی داشته تا با افزایش واردات مس تصفیه‌شده، بخشی از این کاهش را جبران کند. نمودار یک، آمار واردات مس تصفیه‌شده را در مقایسه با صادرات قراضه در بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده مس تصفیه‌شده نشان می‌دهد. ایالات‌ متحده آمریکا، پس از چین، بزرگ‌ترین واردکننده مس تصفیه‌شده در جهان است.

 

 

ارزش افزوده پایین ذوب و پالایش مس در مقابل هزینه‌های بالای تولید، کاهش عیار معادن، افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه‌های کنترل آلودگی که نیازمند پرداخت جریمه‌های سنگین و جذب سرمایه‌های بیشتر بود از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تعطیلی واحدها ذوب است

در نمودار دو، بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده مس تصفیه‌شده در مقایسه با میزان تولید معدنی‌شان در سال 2015 مقایسه شده‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، تولید مس تصفیه‌شده در کشورهای شیلی و آمریکا، حتی کمتر از تولید معدنی مس آن‌هاست. علی‌رغم کاهش 54درصدی تولید مس تصفیه‌شده، آمریکا چهارمین کشور تولیدکننده این محصول در جهان است. این کاهش شدید در ظرفیت‌های ذوب و پالایش آمریکا به عوامل متعددی بستگی دارد. مهم‌ترین این عوامل، ارزش‌ افزوده پایین ذوب و پالایش مس در مقابل

هزینه‌های بالای تولید است. کاهش عیار معادن، افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه‌های کنترل آلودگی که نیازمند پرداخت جریمه‌های سنگین و جذب سرمایه‌های بیشتر بود نیز از عوامل تأثیرگذار بر تعطیلی این واحدهاست.

 

 

کمترین قیمت سالانه تولیدکنندگان مس آمریکا، در دوره گذر از تولید به واردات (1998 تا 2003)، حدود 2،014 دلار بر تن بوده، درحالی‌که در همین دوره بیشترین قیمت مس 1،824 دلار بر تن متعلق به سپتامبر سال 2000 بوده است. با کاهش 2/1 میلیون تنی تولید در امریکا، مصرف مس تصفیه‌شده در چین، سالانه 6/1 میلیون تن افزایش پیدا کرد. این عدم تعادل ایجادشده در بازار، قیمت مس را افزایش داد که مجدداً به دلیل رکود اقتصادی جهانی در سال‌های 2007 تا 2009 کاهش یافت. این روند قیمتی مس در سال 2011 افزایش شدیدی را تجربه کرد؛ اما تا نوامبر 2015 کاهش پیاپی داشته است. با گذشت این فراز و نشیب‌ها بر قیمت مس، می‌توان اذعان داشت که سناریوی تعطیلی واحدهای ذوب و پالایش در آمریکا به‌خوبی مطالعه شده بود.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده