تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۰۳۵۰۹
سرویس خبر : انرژی

اثر مصوبه جدید افزایش ۴۴ درصدی نرخ برق بر ۵ شرکت فرابورسی

می متالز - ۵ شرکت فرابورسی درباره اثر مصوبه جدید افزایش نرخ برق با سقف نرخ فروش ۴۴ درصدی هر کیلو وات ساعت انرژی توضیح دادند و آماده بازگشت به تابلو شدند.
اثر مصوبه جدید افزایش ۴۴ درصدی نرخ برق بر ۵ شرکت فرابورسی

به گزارش می متالز، در پی ابلاغ مصوبه وزیر نیرو مبنی بر نرخ جدید خرید برق از نیروگاه‌ها در بازار عمده فروشی و بورس، شرکت های مدیریت انرژی امید تابان هور، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، نیروگاه زاگرس کوثر، تولید برق عسلویه مپنا و تولید برق ماه تاب کهنوج با توقف نماد اقدام به توضیح و اعلام مجوز تغییر بیش از 10 درصدی نرخ فروش محصولات و خدمات کردند و آماده بازگشت به تابلو شدند.

براین اساس، "وهور" اعلام کرد: بر اساس مصوبه قبلی وزیر نیرو نرخ های فروش برق در بازار رقابتی برق از یک آذر سال 95 به ازای هر کیلو وات ساعت آمادگی 185 ریال و سقف نرخ فروش هر کیلووات ساعت انرژی 416 ریال تعیین شده بود. بر اساس اطلاعیه 23 اردیبهشت نرخ فروش هر کیلووات ساعت آمادگی همان 185 ریال و سقف نرخ فروش انرژی به 600 ریال افزایش یافته است.

نیروگاه های گیلان، ارومیه، سمنان و 300 مگاوات از انرژی نیروگاه سیرجان که از زیر مجموعه های شرکت تابان هور هستند، برق را در بازار رقابتی می فروشند و درآمد آنها متاثر از این افزایش نرخ برق، افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود در سال مالی منتهی به آذر 99 شرکت تابان هور، درآمد نیروگاه های اشاره شده در بند 2 به میزان تقریبی 30 درصد افزایش یابد. 

نیروگاه های منجیل، هریس، کاسپین و 200 مگاوات از نیروگاه سیرجان که قرارداد خرید تضمینی دارند تحت تأثیر این افزایش نخواهند بود. نیروگاه هایی که قرارداد خرید تضمینی دارند مبلغ فروش انرژی آنها بسیار بالاتر از نرخ 600 ریال بوده و متناسب با افزایش نرخ ارز و شاخص تورم، افزایش می یابند. پیش بینی می شود سود خالص شرکت تابان هور تحت تأثیر این افزایش نرخ در شرکت های زیر مجموعه به میزان 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل 168.1 میلیارد تومان بوده که نسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 15 درصد تغییر کرده است.

همچنین پیمان کنعام مدیرعامل "بجهرم" اعلام کرد: براساس مصوبه قبلی وزیر نیرو نرخ های فروش در بازار رقابتی برق از یک آذر سال 95 به ازای هر کیلو وات ساعت آمادگی 185 ریال و سقف نرخ فروش هر کیلو وات ساعت انرژی 416 ریال تعیین شده بود که براساس اطلاعیه 23 اردیبهشت نرخ فروش هر کیلو وات ساعت آمادگی کما فی السابق 185 ریال و سقف نرخ فروش هر کیلو وات ساعت انرژی به 600 ریال افزایش یافته است.

مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل 50.6 میلیارد تومان بوده که نسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 10 درصد تغییر کرده است.

در این میان، محمد جعفری مدیرعامل "بزاگرس" اعلام کرد: براساس مصوبه قبلی وزیر نیرو نرخ های فروش در بازار رقابتی برق از یک آذر سال 95 به ازای هر کیلو وات ساعت آمادگی 185 ریال و سقف نرخ فروش هر کیلو وات ساعت انرژی 416 ریال تعیین شده بود که براساس اطلاعیه 23 اردیبهشت نرخ فروش هر کیلو وات ساعت آمادگی کما فی السابق 185 ریال و سقف نرخ فروش هر کیلو وات ساعت انرژی به 600 ریال افزایش یافته است. 

مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل 55.5 میلیارد تومان بوده که نسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 38 درصد تغییر کرده است.

"بمپنا" هم اعلام کرد: مصوبه جدید از 25 اریبهشت در بازار برق ایران اجرای می شو و بر اساس مقررات جاری بازار رقابتی برق، نرخ فروش انرژی به ازای هر کیلو وات ساعت، کمتر یا حداکثر برابر با سقفِ نرخ تعیین شده (600 ریال به ازای هر کیلووات ساعت) خواهد بود.

لذا تغییر سقف نرخ فروش انرژی در بازار رقابتی برق می تواند منجر به افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار برق شود اما با توجه به اینکه مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق متاثر از عواملی مانند عرضه، تقاضا، نرخ های رقابتی ارایه شده توسط تمامی شرکت کنندگان در بازار برق و شرایط خاص عرضه و فروش برق در بازار است و نیز از آنجا که نرخ های فروش انرژی در هر ساعت متغیر است، واضح است افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق احتمالاً کمتر از میزان افزایش مطروحه در بند یک در خصوص تغییرات نرخ هر کیلووات ساعت انرژی است.

"بکهنوج" هم توضیح داد: این مصوبه در زمان اجرا 25 اردیبهشت تا مرداد 99 (تاریخ خاتمه فروش تضمینی واحد بخار نیروگاه شوباد و آغاز فروش برق واحد مزبور در بازار رقابتی برق) صرفا مبلغ فروش انرژی دو واحد گازی نیروگاه شوباد را افزایش خواهد داد و از آن تاریخ به بعد، مبلغ فروش کل انرژی تولیدی واحدهای نیروگاه شوباد (دو واحد گازی و یک واحد بخار) را متاثر خواهد ساخت.

بر اساس مقررات جاری بازار رقابتی برق، نرخ فروش انرژی به ازای هر کیلووات ساعت، کمتر یا حداکثر برابر با سقفِ نرخ تعیین شده (600 ریال به ازای هر کیلووات ساعت) خواهد بود. قطعا تغییر سقف نرخ فروش انرژی در بازار رقابتی برق منجر به افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار برق می شود اما با توجه به اینکه مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق متاثر از عواملی مانند عرضه، تقاضا، نرخهای رقابتی ارایه شده توسط تمامی شرکت کنندگان در بازار برق و شرایط خاص عرضه و فروش برق در بازار است و نیز از آنجا که نرخهای فروش انرژی در هر ساعت متغیر است، واضح است افزایش مبلغ فروش انرژی در بازار رقابتی برق کمتر از میزان افزایش مطروحه در بند یک در خصوص تغییرات نرخ هر کیلووات ساعت انرژی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده