تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۰۳۸۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه‌اندازی خط نورد گرم 2 در فولاد مبارکه نیاز کدام صنایع را پاسخ می دهد؟

می متالز - با راه‌اندازی خط نورد 2 در فولاد مبارکه نیاز کارخانه‌های لوله‌سازی در پروژه‌های نفت و گاز، صنایع خودروسازی،ساختمانی و لوازم خانگی پاسخ داده خواهد شد.
راه‌اندازی خط نورد گرم 2 در فولاد مبارکه نیاز کدام صنایع را پاسخ می دهد؟

به گزارش می متالز، با راه‌اندازی خط نورد 2 در فولاد مبارکه، کارخانه‌های لوله‌سازی به شدت فعال خواهند شد و پروژه‌های نفت و گاز با سرعت و کیفیت بهتری اجرایی می‌شوند.

در واقع، با توجه به وجود ذخایر نفت در ایران و نیاز بسیار زیاد صنعت نفت به لوله‌های انتقال نفت و گاز که عمدتا از نوع ترش (همراه با گوگرد بالا) است امکان تولید رول ورق برای ساخت لوله‌های با قطر بزرگ و ضخامت زیاد وجود نداشت و نیاز صنایع نفت به تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X70 است که صرفا با راه‌اندازی این خط جدید مقدور خواهد بود.

همچنین ضخامت تولیدی نورد فعلی از ۵/ ۱ تا ۱۶ میلی‌متر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلاف ورق، جهت استفاده در حوزه نفت، گاز و آب به محصولات با ضخامت بالاتر نیست و خط جدید، کلاف فولادی با ضخامت ۲/ ۱ تا 4/25 میلی‌متر و عرض تا ۲ هزار میلی‌متر را تولید می‌کند و این نیاز را پوشش خواهد داد. نیاز گسترده صنعت خودرو به ورق‌های خاص با استحکام بالای سبک DP1180، برای استفاده در بدنه خودروها، باعث سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود که با راه‌اندازی این خط مرتفع خواهد شد.

اکنون بیشترین نیاز صنایع لوله و پروفیل به‌صورت عمومی ‌ضخامت‌های زیر ۲ میلی‌متر است که به‌دلیل فرسودگی خط موجود امکان پوشش کامل این نیاز در این ضخامت وجود ندارد و با احداث خط جدید می‌توان ضخامت‌های تا ۲/ ۱ میلی‌متر را با استحکام بالا و به‌صورت سبک تولید کرد که در هزینه‌های تمام شده مشتریان ساختمانی نیز موثر خواهد بود.

نکته حائز اهمیت آن است که در حال ‌حاضر امکان تولید گرید پراستحکام  QSD700 برای تولید شاسی خودرو سنگین وجود ندارد و تولیدات خط جدید نورد گرم ۲ می‌تواند این امکان را برای اولین بار در کشور فراهم کند.

همچنین خط فعلی بیشتر پاسخگوی نیاز بخش تجاری و ساختمانی است. در صورتی که نیاز صنایع کشور به محصولات مستحکم و سبک روز به روز با راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ بیشتر می‌شود.

 از سوی دیگر با توجه به‌وجود ظرفیت تولید ورق برای صنایع لوازم‌خانگی با عرض بالا در واحد نورد سرد فولادمبارکه، این ظرفیت در خط نورد گرم ایجاد نشده است که خط نورد گرم ۲ برای صنایع لوازم‌خانگی نیز بسیار مصرف خواهد داشت.

به هر حال همه کشورهای اطراف ایران، کشورهای نفتخیز هستند و می‌توان به صادرات این محصول به این کشورها برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز آنها نیز فکر کرد.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده