تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر انجمن خودروسازان:

دود قیمت‌گذاری دستوری به چشم صنایع خودروسازی می‌رود

می متالز - دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته، مواد اولیه موردنیاز خودروسازان شامل مس، ورق‌های داخلی، چدن و نرخ ارز، افزایش چندین برابری به خود دید ولی متاسفانه همچنان شاهد صدور دستوری قیمت خودرو هستیم که البته همین امر باعث زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان در کنار بدهی میلیاردی آن‌ها به قطعه‌سازان شده است.
دود قیمت‌گذاری دستوری به چشم صنایع خودروسازی می‌رود

به گزارش می متالز، احمد نعمت‌بخش در نشست خبری مشترک انجمن خودروسازان و انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو، اظهار داشت: ۱۶ ماه است که خودروسازان تغییرات قیمتی نداشته‌اند.

وی با اشاره به قول سازمان حمایت برای اصلاح قیمت خودروسازان، افزود: با اینکه اسناد به سازمان حمایت ارائه شده، اما ۵۰ روز است که هنوز هیچ تغییر قیمتی نداشته‌ایم. 

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در دو سال گذشته مواد اولیه از جمله مس، ورق‌های داخلی، چدن و همچنین نرخ ارز که در نرخ خودرو اثرگذار هستند، افزایش قیمت داشته‌اند که قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نعمت‌بخش پیشنهاد داد: با توجه به اینکه همه نهاده‌های تولیدی خودرو در بورس عرضه می‌شوند، خودرو نیز در بورس معامله و یا اینکه قیمت خودرو آزاد شود.

وی یادآور شد: ایران خودرو ۱۲ هزار دستگاه خودرو آماده دارد که به دلیل برخوردار بودن از استاندارد یورو ۴، اجازه شماره‌گذاری ندارند و از این خودروساز خواسته شده تا استاندارد یورو ۵ را رعایت کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: اختلاف یورو ۴ با یورو ۵ در حد ۳ درصد اختلاف آلاینده ناکس است؛ در حالی که مشکل آلایندگی ایران به این فاکتور بستگی ندارد.

نعمت‌بخش در پایان خاطرنشان کرد: موضوع ارتقای استانداردها در فرمول شورای رقابت دیده نشده تا بتوان به یک قیمت عادلانه دست یابیم.

عناوین برگزیده