تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۰۳۹۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شورای معادن استان قم:

قول رئیس سازمان صنعت و معدن به کاهش قیمت شن و ماسه

می متالز - رئیس سازمان صنعت و معدن استان گفت: با ممانعت از فروش به خارج از استان و نظارت بر تولید، شاهد کاهش قیمت شن و ماسه به 37 هزار تومان در هر تن خواهیم بود.
قول رئیس سازمان صنعت و معدن به کاهش قیمت شن و ماسه

به گزارش می متالز، در نشست امروز شورای معادن استان که به ریاست استاندار و با حضور حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی وبرخی از سرمایه گذاران بخش معدن برگزارشد، ظرفیت های معدنی وگردشگری دریاچه نمک و راهکارهای جذب سرمایه گذار، توسعه استخراج کانی های فلزی وقیمتی مانند آهن، طلا، منگنز وعقیق، بررسی شد.

همچنین در این نشست، تسهیل در صدور مجوز برای صنایع فرآوری در کنار معادن با هدف جلوگیری از خام فروشی به تصویب رسید. 

استاندار قم در حاشیه این نشست از رفع محدودیت مجوز صنایع فرآوری در محدوده 120 کیلومتری تهران خبرداد و گفت: با تصویب این مصوبه در هیات وزیران سرمایه گذاران صنایع فرآوری می توانند در استان در همان محل معدن یا مزرعه کشاورزی فعالیت کنند.

وی همچنین بر توسعه بهره برداری از معادن استان تاکید کرد و گفت: این توسعه باید با حفظ منابع طبیعی صورت گیرد تا محیط زیست نیز دچار آسیب نشود.

استاندار به فعالیت اورژانس سرمایه گذاری و تولید کشور با محوریت استانداران اشاره کرد و از منابع طبیعی خواست با کارشناسی دقیق و نگاه بر هزینه ها و در آمدها تصمیمات زیست محیطی بهینه اتخاذ کند.

سرمست تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری بالای یکصد میلیارد تومان در استان نتواند مجوزات لازم را از دستگاه ها بگیرد با طرح در این اورژانس موانع این سرمایه گذاری در سطح ملی تسهیل می شود.

استاندار همچنین شرط موفقیت طرح های عمرانی استان را واگذاری معادن به پیمانکاران این طرح ها دانست و از مدیران مرتبط خواست تا برای تامین معادن شن و ماسه و صنایع ساختمانی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری هم از تعطیلی معادن در استان گله کرد و گفت: اگرچه نظارت منابع طبیعی ضروری است اما با در نظر گرفتن نیاز استان و کشور به ارز و در نظرگرفتن سود و هزینه نباید معادن تعطیل شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه 60 میلیارد تومانی برای تشخیص معادن استان گفت: رویکرد استحصال باید به سمتی باشد که معادن گران قیمت، بهره برداری شوند تا سود دهی بیشتر وهزینه زیست محیطی کمتری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت و معدن هم در این نشست دریاچه نمک قم را دارای 17 فرآورده معدنی دانست و گفت: با رویکرد شورا بر استحصال عناصر فلزی، علاوه بر نمک می توانیم منیزیم را از این در یاچه استحصال کنیم.

سیجانی احیای معادن راکد را از مصوبات این نشست عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 10معدن احیا شد و در سال جاری نیز ده معدن غیر فعال احیا می شود.

از 150 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان قم فقط 80 معدن فعال است.

رئیس سازمان صنعت و معدن با اشاره به گرانی شن و ماسه در چندروز اخیر گفت: با ممانعت از فروش به خارج از استان و نظارت بر تولید، شاهد کاهش قیمت شن و ماسه به 37 هزارتومان در هر تن خواهیم بود.

خاطرنشان می شود: گرانی شن و ماسه در روزهای اخیر باعث به وجود آمدن بازار سیاه و صف های طولانی کامیون ها برای دریافت شن و ماسه در معادن شده است.

برای مشاهده کلیپ اینجا کلیک کنید

عناوین برگزیده