تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۰۴۱۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی:

تشکیل شرکت های توسعه صادرات لازمه توسعه تجارت خارجی است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: برای برون رفت از صادرات سنتی، تشکیل شرکتهایی با ماهیت توسعه صادرات لازم و ضروری است.
تشکیل شرکت های توسعه صادرات لازمه توسعه تجارت خارجی است

به گزارش می متالز، حبیب امین زاده در جمع مسوولان میزهای صادراتی استانی و نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز افزود: در سال جهش تولید توجه بیشتر به تولید کالاهای صادرات محور و توسعه بازارهای خارجی از سوی فعالان بخش خصوصی مورد تاکید قرار دارد.

وی ادامه داد: طبق محورهای تدوین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت واردات و توسعه صادرات با رویکرد توجه به کشورهای همسایه در سال جهش تولید در حال پیگیری است و مسوولان میزهای صادراتی استانی نیز می توانند بر این اساس برنامه های خود را بر اساس شرایط روز تدوین نماین .

وی تبادل اطلاعات تجاری کشور و منطقه با شرکای تجاری خارجی را از جمله مسوولیت های مسوولان میزهای صادراتی عنوان نمود و اضافه کرد: اتاق بازرگانی در صدر امور، باید مجری برنامه های توسعه تجارت خارجی استان باشد.

امین زاده همچنین از صادرات اتفاقی و خلق الساعه به عنوان چالش های توسعه تجارت خارجی یاد کرد و گفت: با وجود شرکت های مدیریت صادرات میتوان شاهد توسعه بازارهای صادراتی در کنار تبادل اطلاعات به روز در فضای تجاری بود.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان از مسوولان میزهای تجاری و صادراتی استان خواست ضمن همراهی و همکاری با اتاق بازرگانی تبریز، ظرف مدت یک هفته برنامه کمی و عملیاتی خود برای رسیدن به رقم 4 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی از استان تاپایان سال 99 را تدوین و ارائه کنند.

در این نشست مشترک که با هدف تبیین راهکارهای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی با رویکرد جهش تولید؛ تکالیف و توسعه تجارت برگزار شد؛ مسوولان میزهای تجاری چین، آذربایجان، روسیه، سوریه، عراق و ارمنستان به بیان چالشهای پیش روی صادرات کالاهای غیر نفتی استان نظیر بهره مندی از تجارب کشورهای موفق، توجه ویژه به ظرفیتهای موجود در استان در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، کاهش ریسک سرمایه گذاری، اتخاذ سیاست های مدون کشوری و منطقه ای، توسعه تجارتهای اسنادی، توجه به حمل و نقل کالا بویژه حمل و نقل ریلی، ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای هدف، توسعه امکانات زیرساختی در مرزها، تقویت رایزنان بازرگانی، توجه به کالاهای سلامت محور و نهایتا تولید اطلاعات به هنگام از سوی مسوولان میزهای صادراتی پرداختند.

عناوین برگزیده