تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۵۸۲
کد خبر: ۱۰۴۲۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» خبر داد:

آغاز عملیات خاکبرداری در معدن D19 تا ۶ ماه آینده/ احتمال رسیدن آب خلیج فارس به استان یزد تا پایان امسال/ اکتشاف ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن در استرالیا

می متالز - مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» از آغاز آغاز عملیات خاکبرداری در معدن D19 تا ۶ ماه آینده خبر داد.
آغاز عملیات خاکبرداری در معدن D19 تا ۶ ماه آینده/ احتمال رسیدن آب خلیج فارس به استان یزد تا پایان امسال/ اکتشاف ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن در استرالیا

به گزارش می متالز، مهندس ناصر تقی زاده در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: عملیات اکتشاف تکمیلی در معدن D19 سرعت داده شده و امیدواریم نتایج مطلوبی از میزان ذخایر تا ۲-۳ ماه آینده حاصل شود.

وی افزود: واحد اکتشافات چادرملو به زودی راه اندازی می شود. به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درخواست اکتشاف روی پهنه های جدید داده ایم. هر پهنه ای به ما واگذار شود، به طور جدی اکتشاف آن را انجام خواهیم داد. چرا که اعتقاد داریم اصلی ترین بحث در معادن، اکتشاف است.

سهام داران نگران نباشند

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه تحقق واقعی و بنیادی جهش تولید در توسعه شرکت هاست، گفت: در نظر داریم اجرای طرح گندله شماره ۲ را سرعت دهیم، طرح فروسیلیکو منگنز و طرح ذوب سرمد را اجرا کنیم.

وی افزود: سهامداران ما نگران نباشند، ما با قدرت اکتشاف می کنیم و اکنون با حداقل ۳نهاد مختلف برای اکتشاف مشغول مذاکره هستیم و انشاء الله بتوانیم نتایج خوبی را اعلام کنیم. از آقای دکتر اسماعیلی، معاون معدنی وزارت صمت و آقای دکتر غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو و مقامات استانی که همکاری کرده و قول مساعدت داده اند تشکر می کنم.

سازمان محیط زیست راهکار کارشناسی دهد

تقی زاده با بیان اینکه ما دوستدار صنعت سبز هستیم، تصریح کرد: سازمان محیط زیست به جای پاک کردن صورت مساله برای جلوگیری از فعالیت معدنی در برخی پهنه ها، همچون دیگر کشورها راهکار کارشناسی ارائه دهد. نمی توان سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته را با نداشتن ماده معدنی، تعطیل کرد.

وی افزود: ما بدون اینکه نهادی به ما تکلیف کرده باشد، برنامه ایجاد ۵ هزار هکتار فضای سبز را در دستور کار داده ایم و اکنون ایجاد فضای سبز برای یک هزار هکتار را شروع کرده ایم. با رسیدن آب خلیج فارس، فضای سبز را کامل می کنیم.

تیمی برای تبیین تامین سنگ آهن تشکیل شود

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره آینده سنگ آهن ایران گفت: به عنوان یک کارشناس می گویم  تا ۱۰-۱۵ سال آینده، با مشکل کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم شد. بنابراین بهتر است سنگ های داخل را برای واحدهای داخلی مصرف کنیم و برای تامین واحدهای فولادی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، سنگ آهن از خارج وارد کنیم.

وی ادامه داد: تیمی برای تبیین این موضوع تشکیل شود. اگر الان سنگ از خواف به بندرعباس ببریم، ۱۰ سال دیگر ناچاریم سنگ از بندرعباس به خواف ببریم. هزینه حمل سنگ از هر بندر خارجی با  کشتی ۱۵۰ هزار تنی و حتی ۱۰۰ هزار تنی به مراتب ارزان تر از حمل سنگ از مناطق داخلی به بندرعباس است.

۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن در استرالیا اکتشاف کرده ایم

تقی زاده تاکید کرد: باید در معادن استرالیا سرمایه گذاری کنیم. الان در این منطقه ۴۰۰ میلیون تن اکتشاف کرده ایم. در آنجا باید انتقال تکنولوژی بدهیم. ما در ساخت کارخانجات کنسانتره حرف برای گفتن داریم و می توانیم در حوزه فرآوری سنگ های مگنتیتی، تکنولوژی صادر کنیم.

وی ادامه داد: فولاد مکران باید با اولویت اجرا شود. سیستان و بلوچستان بخشی از پیکره ایران است و تنها بخشی است که تحریم نیست و باید از سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد. بهترین نیروی انسانی متخصص داریم و در این منطقه، آب، گاز و بازار منطقه ای هم داریم.

قیمت گذاری منطقی باشد

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه قیمت گذاری زنجیره فولاد باید منطقی باشد، گفت: در دنیا قیمت کنسانتره، گندله، شمش و سنگ آهن تعریف شده است.

وی افزود: البته دکتر اسماعیلی حرکت خوبی را با تشکل ها در این زمینه شروع کرده اند و امیدواریم تلاششان به نتیجه برسد.

احتمالا آب خلیج فارس امسال به یزد برسد

تقیی زاده گفت: موضوع کرونا در روند فعالیت کارگاه های طرح انتقال آب خلیج فارس تاثیر گذاشت اما خوشبختانه مشکلات رفع شد و احتمالا تا پایان امسال آب به استان یزد می رسد.

وی افزود: هر شرکتی که آمادگی ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز ما را دارد، ماده اولیه آن را در اختیار می گذاریم. سوخت ارزان موجب شده تا موضوع تغییر تکنولوژی در معادن را بپوشاند. تلاش می کنیم در معدن «دی ۱۹» از تکنولوژی جدید استفاده کنیم. البته این موضوع ملی است و به تصمیم یک یا دو شرکت کاری ندارد.

تولید فراتر از ظرفیت اسمی

مهندس سید محمود سیدی، معاون مالی و اقتصادی شرکت چادرملو با اشاره به افزایش تولید نسبت به برنامه در سال ۹۸ گفت: در نخستین سال تولید واحد آهن اسفنجی، میزان تولید از ظرفیت اسمی فراتر رفت. وی افزود: رکورد تولید ذوب روزانه با ۲۳ مورد به ثبت رسید.

برنامه افزایش سرمایه شرکت به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال

سیدی گفت: هیات مدیره شرکت درصدد هستند افزایش سرمایه شرکت را حداقل به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تامین نقدینگی طرح های توسعه ای شرکت و مشارکت در سرمایه گذاری سایر شرکت ها افزایش دهند.

وی ادامه داد: امسال افزایش سرمایه به ۶۷ هزار میلیارد ریال می رسد. افزایش نقدینگی غیر از افزایش سرمایه در برنامه است و برای همین منظور، مذاکرات با بانک ها شروع شده است.

معاون مالی و اقتصادی شرکت چادرملو خاطرنشان کرد: گزارش های عملکرد هیات مدیره تحویل به مجامع عمومی نشان می دهد که مصرف آب، گاز، برق، مواد اولیه و غیره رو به کاهش بوده و این حاکی از این است که شرکت به بهره وری مستمر رسیده است.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده