تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۰۴۲۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فقدان نگاه تخصصی به روابط عمومی در صنایع معدنی

می متالز - «روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. علمی مداوم و طرح‌ریزی‌شده که از طریق آن، افراد می‌کوشند تفاهم و پشتیبانی کسانی که با آنها سروکار دارند را به‌دست آورند.» عبارت یادشده تعریفی از وظایف روابط عمومی به نقل از انجمن جهانی روابط عمومی است.
فقدان نگاه تخصصی به روابط عمومی در صنایع معدنی

به گزارش می متالز، با توجه به این تعریف، واحد روابط عمومی وظیفه برقراری ارتباط میان درون و بیرون یک سازمان را بر عهده دارد. این علم و حرفه در دنیای امروز جایگاه ویژه و منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است. با این وجود، در ایران آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. حال به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی گفت‌وگویی را با مدیران روابط عمومی شرکت‌های مختلف ترتیب داده‌ایم. از مجموع موارد بیان شده اینطور برداشت می‌شود که اغلب فعالان این عرصه نیز از فقدان نگاه تخصصی به روابط عمومی رنج می‌برند و گلایه‌مند هستند.
 

نویدبخش آینده‌ای درخشان

رضا صفریان، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگویی که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی ترتیب داده شده بود، گفت: عصر حاضر دنیای ارتباطات نامیده می‌شود و علم روابط عمومی از اهمیت ویژه‌ای در جهان برخوردار است. با این وجود، این حرفه آنطور که باید و شایسته است در کشور ما مورد توجه قرار ندارد. متاسفانه نه‌تنها نگاهی علمی و تخصصی از سوی مدیران و متولیان سازمان‌ها به این فعالیت وجود ندارد، بلکه در نگاهی عامیانه این‌طور گمان می‌شود که هر فردی از عهده اجرای وظایف یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی بر می‌آید. گویی در کشور ما وظایف این حرفه به برگزاری رویداد محدود می‌شود. هرچند برخی از این چالش‌ها را می‌توان به عملکرد افرادی که در این مسند قرار گرفته‌اند هم نسبت داد.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت و اثرگذاری حرفه روابط عمومی به‌ویژه در صنایع معدنی گفت: مردم با صنایع معدنی آنطور که باید مانوس نیستند؛ بنابراین این حرفه می‌تواند ذهنیتی مشترک میان صنعتگران و افکار عمومی و مردم ایجاد کنند. بدون تردید جامعه جزو ذی‌نفعان اصلی صنایع معدنی کشور است. درنتیجه آگاهی مردم نسبت به اثرگذاری این صنایع در اقتصاد کشور و به‌تبع آن زندگی مردم، اهمیت ویژه‌ای دارد. وی افزود: برقراری ارتباط قوی و سازنده میان مردم و صنایع معدنی زمینه ایجاد اتفاقات مثبت را در توسعه این صنایع فراهم می‌کند، چراکه این افراد می‌توانند در قامت حمایت از این صنعت ظاهر شوند. آشنایی مردم با صنایع معدنی این نوید را می‌دهد که آینده درخشان‌تر است.
صفریان گفت: روابط عمومی شرکت‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی اغلب نقش برجسته‌ای در ایجاد انگیزه برای مردم بر عهده دارند. این نقش به‌ویژه در روزهایی که همه‌گیری ویروس کرونا جامعه را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد، ظاهر شد. نمایش حضور صنعتگران در جبهه‌های تولید در چنین شرایط دشواری خود روحیه امید را در کشور زنده نگاه داشت. در همین حال باید تاکید کرد که فعالان بخش روابط عمومی با جهت‌بخشی به فعالیت‌های اجتماعی و حمایتی در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، زمینه آشتی هرچه بیشتر میان مردمان محلی و صنایع را فراهم می‌کنند.
مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان درباره ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته و در مواردی رسانه‌ها و روابط عمومی در تقابل با یکدیگر بودند. این درحالی است که رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها همکار یکدیگر هستند. رسانه بازوی قدرتمند روابط عمومی است که به آن در اجرای رسالت خود کمک می‌کند. روابط عمومی برای برقراری رابطه‌ای شفاف با مردم به کانال‌های ارتباطی نیاز دارد و رسانه‌ها می‌توانند این امکان را در اختیار آن قرار دهند.
وی در ادامه تاکید کرد: روابط عمومی‌های سازمان‌های گوناگون باید با شفاف‌سازی به موقع و موثر تعاملی سازنده با رسانه ایجاد کنند. این تعامل تصویری مثبت از آن سازمان در افکار عمومی ایجاد می‌کند.
 

روابط عمومی در ترازوی نقد و نظر

محمد حسنی‌سعدی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران اظهار کرد: روابط عمومی در ایران مفهومی کاملا متفاوت با دیگر کشورهای جهان دارد. روابط عمومی از جایگاه ویژه و با اهمیتی در جهان برخوردار است. مدیران روابط عمومی اغلب جزو نزدیک‌ترین افراد به مدیرعامل یا رئیس مجموعه شناخته می‌شوند و همواره در بالاترین رده‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری حضور دارند.
شاید بخشی از این اهمیت را بتوان به فعالیت گسترده آنها در مقایسه با ایران نسبت داد. روابط عمومی در سایر کشورها وظیفه مارکتینگ را بر عهده دارد. البته مارکتینگ به اشتباه در فارسی بازاریابی ترجمه شده است، چراکه این واژه معانی بسیار گسترده‌تری دارد و بازاریابی تنها بخش محدودی از آن است؛ بنابراین روابط عمومی در سازمان‌ها از اثرگذاری بالایی برخوردار هستند و درنتیجه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.
مدیر روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران افزود: اما متاسفانه روابط عمومی در ایران چنین جایگاهی را ندارد. درواقع فعالیت مدیران و کارشناسان روابط عمومی در کشور ما به تبلیغات و ارتباط با رسانه محدود می‌شود. در برخی سازمان‌ها نیز فعالیت‌های فرهنگی بر عهده آنها واگذار می‌شود. درمجموع بیشتر مدیران ما به کار روابط عمومی و رسانه‌ای اعتقاد علمی ندارند، بلکه بیشتر به فعالیت‌های کلیشه‌ای درباره اطلاع‌رسانی اکتفا می‌کنند. علاوه بر این، مدیریت رسانه نیز بسیار سطحی در نظر گرفته می‌شود. همین نگاه سرسری موجب می‌شود مدیران و کارشناسان روابط عمومی در سازمان‌ها از میان افراد قوی و توانمند انتخاب نشوند. یا اگر فردی توانمند و حرفه‌ای بر این مسند قرار گرفت، امکانات و اختیارات به اندازه کافی در اختیار او قرار نمی‌گیرد. درنتیجه سازمان‌های ما به‌شدت از کمبود نیروی متخصص روابط عمومی و همچنین نگاه تخصصی به حوزه اطلاع‌رسانی و مدیریت رسانه رنج می‌برند.
حسنی سعدی اظهارکرد: این ضعف در کل مجموعه دولت نیز تسری پیدا می‌کند. مثال‌های بارزی از این ناکارآمدی وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به مدیریت رسانه و افکار عمومی در جریان گران کردن قیمت بنزین در آبان ماه اشاره کرد. همین ضعف نیز خسارات بسیاری به کشور وارد کرد. چراکه قبل از اجرای این تصمیم به مدیریت افکار عمومی اندیشیده نشده بود. این ضعف در موارد متعدد دیگری نیز مشاهده می‌شود و نشان می‌دهد چقدر دولت در مدیریت افکار عمومی ضعف دارد و نگاه تخصصی به این حوزه وجود ندارد. وی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در ایران گفت: در ابتدای ورود این بیماری به کشور بازار شایعات بسیار داغ و اثرگذار بود. حرف‌های متناقضی زده می‌شد و مردم را دچار سردرگمی می‌کرد. اما اکنون شاهد بهبود در وضعیت اطلاع‌رسانی هستیم. درنتیجه باید تاکید کرد که همه موارد یاد شده از مصادیق بارز نگاه حرفه‌ای به روابط عمومی ایجاد شده است. مدیر روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران بزرگ‌ترین چالش فعالان این حوزه را جدی نگرفته شدن دانست و افزود: متاسفانه نگاه تخصصی به حرفه این افراد وجود ندارد. به‌علاوه آنکه تعامل و دسترسی آنها با مدیران عامل سازمان‌ها به‌راحتی نیست؛ بنابراین چنانچه جایگاه واقعی روابط عمومی در کشور شناخته شود، عملکرد آنها بهبود خواهد یافت.

منبع: صمت
عناوین برگزیده