تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۱۰۴۲۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

دو دهه ذوب وعده‌های فولادی!

می متالز - مجوز مجتمع فولاد و ذوب‌ آهن ازنا سال ۸۱ صادر و سه، چهار سال بعد عملیات ساخت آن شروع شد.
دو دهه ذوب وعده‌های فولادی!

به گزارش می متالز، پروژه در این مدت شرایط خوبی را سپری نکرده و هر بار بنا به دلایلی متوقف شده و همین موجب تکمیل نشدن آن شده است.

بخشی از طولانی شدن ساخت این مجتمع به تحریم‌های ناجوانمردانه بازمی‌گردد که سال‌ها مانع ورود قطعات شده بود.

این مجتمع که یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان در بخش صنعتی محسوب می‌شود قرار بود با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ورق در فاز نخست و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

تقریباً از پاییز ۹۵ عملیات نصب ماشین‌آلات این مجتمع آغاز شد و بلافاصله وعده‌های افتتاح از راه رسید اما هنوز نصب به سرانجام نرسیده است.

 

ساخت ورق به درخواست متقاضی

ضیایی مشاور طرح مهر ۹۷ در خصوص این پروژه گفته بود: بیش از ۳۰۰۰ تن تجهیزات مکانیکال وارد کارخانه شده که تقریباً تمام آن نصب شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰۰ تن تجهیزات برق و موتورآلات خریداری و وارد مجتمع شده و منتظریم که با تأمین اعتبار مابقی هم وارد شود.

ضیایی درباره وجه تمایز این کارخانه اظهار کرد: در صورت بهره‌برداری می‌توانیم به درخواست متقاضی باکیفیت خیلی خوب انوع ورق را تولید کنیم. تولید ورق می‌تواند از یک تا ۲۰ میلی‌متر باشد.

ساخت ورق به درخواست متقاضی یکی از وعده‌های دیگر است که این نیز مثل قبلی‌ها فعلاً بی‌سرانجام مانده است.

 

وعده افتتاح در سال ۹۸

سید مهدی نبیان، مدیر این مجتمع نیز سال ۹۷ گفته بود: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم‌اکنون نیز پروژه فعال است.

وی تاکید کرده بود: با توجه به وعده‌های مسئولان سال ۹۸ پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

با اینکه دو ماه از سال ۹۹ نیز سپری شده اما متاسفانه پروژه مدت‌هاست که در تعطیلی بسر می‌برد و معلوم نیست چه زمانی دوباره عملیات نصب آغاز شود.

 

عملیات نصب متوقف شده است

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز از رفع مشکلات زیرساختی این پروژه خبر داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر پروژه تعطیل و عملیات نصب تجهیزات و ماشین‌آلات متوقف شده است.

وی تاکید کرد: اگر پروژه دوباره آغاز بکار کند و مشکلی نداشته باشد، یک‌ساله تکمیل خواهد شد.

صفی‌خانی با بیان اینکه به‌طور جدی در حال تلاش برای رفع مشکلات پروژه هستیم، اضافه کرد: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا یکی از طرح‌های مهم استان است که در بخش تولید و اشتغالزایی می‌تواند گره‌گشا باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: متاسفانه طولانی شدن روند ساخت پروژه باعث افزایش هزینه‌ها شده و کار را دشوار کرده است.

 

پروژه بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مجید کیان‌پور، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دی ماه ۹۸ درباره این پروژه به ایسنا گفت: حدود یک سال عملیات نصب تجهیزات ادامه داشت اما شش ماه این عملیات تعلیق شده و راکد است.

وی ادامه داد: علت این کار؛ راهکاری برای مشارکت و نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و در آخرین صحبتی که با وزیر صنعت داشتیم قرار شد در جلسه‌ای نحوه مشارکت ایمیدرو، فولاد مبارکه اصفهان و بانک عامل(صنعت و معدن) مشخص شود.

کیان‌پور در پاسخ به پرسشی که این جلسه چه زمانی برگزار می‌شود؟ گفت: فعلاً معلوم نیست اما پیگیری می‌کنیم که هرچه سریع‌تر مقدمات اجرای پایانی کار فراهم شود.

نماینده مردم دورود و ازنا با بیان اینکه بیشتر قطعات وارد کارخانه شده، افزود: در مجموع پروژه بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

در انتظار ایمیدرو یا فولاد مبارکه!

محمد محمدی‌نژاد، فرماندار ازنا درباره آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: متاسفانه با اینکه اکثر قطعات کارخانه وارد شده اما چند ماهی می‌شود که عملیات نصب تعطیل است.

وی با بیان اینکه در سطح ملی پیگیر فعالیت دوباره عملیات نصب هستند، تصریح کرد: در کارگروه ملی ستاد تسهیل مصوب شد که وزارت صنعت با همکاری ایمیدرو یا فولاد مبارکه کار را پیش ببرند.

محمدی‌نژاد یادآور شد: شرایط خوب پیش می‌رفت که مشکلی برای مدیرعامل کارخانه ایجاد و پروژه تعطیل شد.

فرماندار ازنا گفت: عملیات نصب نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم موانع این پروژه رفع و با نصب تمام تجهیزات وارد فاز دیگری از کار شویم.

وی تاکید کرد: اگر ایمیدرو یا فولاد مبارکه پای کار بیایند این مجتمع در مدت یک سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

با اینکه حدود دو دهه از تصویب مجتمع فولاد و ذوب‌ آهن ازنا می‌گذرد و شش دولت را به خودش دیده اما هنوز هم برای تکمیل این پروژه وعده شنیده می‌شود. اگر این مجتمع در گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، بی‌تردید الان یکی از مهمترین صنایع لرستان بود و با هزینه کمتری به بهره‌برداری می‌رسید و نقش زیادی در تولید و اشتغال استان ایفا می‌کرد اما متاسفانه شرایط همچنان همانی است که نباید باشد!

عناوین برگزیده