تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۰۴۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:

معرفی ۳۰ جز و عنصر بورس ایران و علت غیرقابل پیش بینی بودن بازار

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با معرفی اجزاء و عناصر ۳۰ گانه بازار سرمایه ایران به این سئوال پاسخ داد که چرا بازار سهام به مثابه یک سیستم پیچیده غیرقابل پیش بینی است ؟
معرفی ۳۰ جز و عنصر بورس ایران و علت غیرقابل پیش بینی بودن بازار

به گزارش می متالز، حمید خیل نژاد دکتری مدیریت با اعلام اینکه بازار سهام به مثابه سیستم پیچیده بوده و نمی تواند منطبق با پیش بینی ها حرکت کند اعلام کرد: چرا بسیاری از مطالبی که در رسانه های (چاپی یا مجازی) با عنوان پیش بینی و برآورد رفتارهای بعدی بازار سرمایه و روندهای قیمتی منتشر می شود کیفیت قابل اتکایی نداشته و نباید وقت خود را صرف توجه به آن کرد ؟ هرچند دانستن ناآگاهی های دیگران ظرفیت فعالان بازار را در بهره مندی از فرصت ها افزایش می دهد.

برای پاسخ به این سوال، در گام اول باید تعریف مختصری از سیستم پیچیده و عناصر آن ارائه می شود و سپس با آن عینک به بازار سرمایه نگاه کرد.

مفهوم سیستم‌ پیچیده‌ برای توصیف پدیده‌ها و ساختارهایی که چنین موضوعات مشترکی دارند، مطرح شده اند: آنها ذاتا شبکه ای هستند.یعنی از اعضای ساده و مشخص تشکیل شده اند. امکان شناسایی تمام ابعاد آنها به ندرت امکان پذیر است. مدل‌های ریاضی این گونه سیستم‌ها، پیچیده و شامل رفتار غیرخطی یا آشوبناک است.

این سیستم‌ها متمایل به بروز رفتارهای غیرمنتظره بوده و دارای سامانه کنترل مرکزی نیستند. به زبان دیگر، سیستم هاى پیچیده داراى تعداد عناصر زیاد با موثر برهم که از طریق تعاملات و وابستگی‌های غیرقابل کنترل مرکزی، یک جریان پویای غیرقابل پیش بینی را تشکیل می‌دهند، هستند که در اینجا منظور بازار سرمایه ایران است .

اجزاء و عناصر 30 گانه بازار سرمایه ایران

حال به تبیین برخی اجزاء و عناصر بازار سرمایه شامل حاکمیت کلان و دولت، بانک مرکزی، سازمان بورس، سودآوری شرکت ها، ارزش جایگزینی، تفکر سهامداران و سرمایه گذاران خرد و بزرگ، حجم نقدینگی، بازارهای موازی، نرخ تسعیر ارز و... می پردازیم.

همانطور که مشخص است در گام نخست درمی یابیم تعداد عوامل موثر بر بازار سهام نه تنها متعدد اند که بر یکدیگر اثر مستقیم و غیرمستقیم داشته و قابلیت تخمین رفتارهای آتی حتی میان مدت آنها در دنیای واقعی بسیار دشوار اگر نگوییم ناممکن است.

بنابراین لازم است گفته شود اگر قرار بود با اتکا به ابزار یا نحوه تحلیلی (حتی ابزار بسیار گران قیمت) بتوان با دقت بالایی یا حداقل با دقت بالاتری از دیگر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بازار سهام را برآورد کرد، بدون شک سرمایه گذاران کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن، امریکا و آلمان چنین طرحی را عملیاتی کرده و خود را در برابر نوسانات منفی بازار ایمن می کردند.

حال که دانستیم بازار سهام به مثابه یک سیستم پیچیده غیرقابل پیش بینی دقیق در میان مدت است برای بهره مندی از آن چه باید کرد؟ پاسخ  به این سوال در کتب مالی و سرمایه گذاری داده شده و نیازی به تولید دانش جدید نیست.

شیوه ورود مستقیم یعنی مدیریت بهینه سبد سهام، خرید سهام شرکت های بنیادی و نقد شونده، نگاه زمانی حداقل شش ماهه به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، بررسی صورت های مالی شرکت ها و ترکیب سهامداران یا ورود غیرمستقیم از طریق انواع صندوق های سرمایه گذاری که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند.

در هر دو صورت توصیه می شود هر تحلیلی توسط سهامداران نیز ارزیابی شود . زیرا غالباً ناتوانی ها برای قضاوت در مورد بازار سهام از طریق حرکات بیش فعالانه (خرید و فروش مکرر و صف نشینی) جبران می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده