تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۹
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۱۰۴۵۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل ذوب آهن بیستون:

صنعت فولاد اسیر تصمیمات لحظه‌ای دولت است/ می‌خواهند فولاد را هم مثل دلار سه نرخی کنند

می متالز - وزارت صمت اخیرا دستوری صادر کرده که بر پایه آن تولیدکنندگان تنها می‌توانند ۲۵ درصد تولید خود را صادر کنند و بقیه آن باید در بورس فروخته شود.
صنعت فولاد اسیر تصمیمات لحظه‌ای دولت است/ می‌خواهند فولاد را هم مثل دلار سه نرخی کنند

به گزارش می متالز، با بخشنامه وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) کف عرضه شمش فولادی در بورس کالا افزایش یافته است. بر اساس این بخشنامه کف عرضه شمش فولادی شرکت‌ها به بورس کالا، باید ماهانه بیش از ۶۶۳ هزار تن باشد این در حالی است که کف عرضه شمش فولادی در بورس کالا، پیش از این ۲۹۵ هزار تن در ماه بوده و وزارت صمت در این اقدام به یکباره کف عرضه را ۲.۲ برابر افزایش داده است.

این اقدام واکنش تولیدکنندگان فولاد را در پی داشت. آنها معتقدند بخشنامه‌های اضطراری یا ابطال معاملات در بورس کالا، باعث التهاب در بازار فولاد می‌شود و باید این رویه مداخله حداکثری، کنار گذاشته شود.

جهاندار شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون معتقد است بخشنامه جدید وزارت صمت قطعاً بر صادرات فولاد ایران و ارزآوری صنعت فولاد در سال ۹۹ تأثیر منفی دارد و باعث کاهش صادرات در سال جهش تولید می‌شود و در شرایط جاری، باید راه‌های صادرات باز گذاشته شود تا نیاز روز صنعت فولاد کشور حل شود چرا تولیدکنندگان تنها می‌توانند ۲۵ درصد تولید خود را صادر کنند؟

شکری می‌گوید: با وجود شیوع کرونا کارگران با رعایت پروتکل‌ها مشغول کار شدند و نگرانی از بابت تولید فولاد در این شرایط وجود ندارد تنها مشکل اصلی ما با توجه به ابلاغیه اخیر مساله صادرات است.

او با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت صمت برای واحد‌های تولیدکننده شمش فولاد می‌گوید: تصمیمات یک شبه در خصوص صادرات این محصول بیشترین ضربه را به تولیدکنندگان می‌زند، عرضه ۶۰ درصد از تولیدات در بورس کالا و صادرات ۲۵ درصد از تولیدات برای ما بسیار عجیب است، زیرا در این شرایط سخت اقتصادی باید تولیدکنندگان بتوانند میزان صادرات غیرنفتی را افزایش دهند نه اینکه با اینگونه تصمیم‌گیری‌ها این میزان صادرات هم کاهش پیدا کند.

این فعال حوزه فولاد با بیان اینکه عرضه فولاد در بورس کالا تنها نتیجه‌اش ایجاد رانت است، می‌گوید: در حال حاضر فروش فولاد در بورس کالا به صورت دستوری است و هر کیلو فولاد ۶۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده این در حالی است که قیمت این کالا در بازار آزاد هر کیلو ۱۱ هزار تومان است و این فاصله قیمتی منجر به رانت خواهد شد.

او می‌گوید: گفته شده یا ۲۵ درصد از تولیدات خود را صادر کنید و یا اینکه به میزانی که به بورس کالا محصول خود را عرضه می‌کنید می‌توانید به همان میزان هم صادرات داشته باشید.

شکری با بیان اینکه تصمیمات بورس کالا عادلانه نیست، ادامه می‌دهد: صادرکننده و تولیدکننده به سختی در کشور دیگر برند خود را معرفی کرده‌اند چرا به شکل‌های مختلف جلوی صادرات ما گرفته می‌شود؟

او با بیان اینکه ضربه بخشنامه‌های یک‌شبه از ضربه تحریم‌ها و کرونا برای تولیدکنندگان دشوارتر است، می‌گوید: چرا دستوری قیمت‌گذاری می‌شود در حالی که کل دنیا با عرضه و تقاضا کالا‌ها را می‌فروشند. اتفاقی که بر سر دلار هم افتاد همین موضوع بود چرا باید دلار را با سه قیمت مختلف بفروشند؟ این موضوع به جز رانت مگر نتیجه دیگری دارد؟

این تولیدکننده فولاد می‌گوید: تولید را با همه مشکلات انجام می‌دهیم و حرکت می‌کنیم، اما با دستورالعمل‌های مختلف چوب لای چرخ تولید می‌کنند این در حالی است که در سال جهش تولید باید معافیت‌های مختلف برای تولیدکننده در نظر بگیرند از معافیت‌های تامین اجتماعی تا تسهیلات بانکی که هیچ کدام صورت نمی گیرد، چرا سود بانکی را برای تولیدکنندگان تک رقمی نمی‌کنند؟

شکری ادامه می‌دهد: زمانی که یک تولیدکننده قسط وامش عقب می‌افتد بانک کل اموال او را معامله می‌کند، بانک‌ها فقط شریک در سود هستند نه شریک در ضرر. بسته پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان فولاد برای تنظیم بازار فولاد طی این هفته به این وزارتخانه تقدیم می‌شود.

بنا به برنامه تولید، قرار است تولید فولاد کشور در سال جاری ۱۱ درصد افزایش یابد و از ۲۷ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن برسد. اگر قرار باشد صادرات فولاد نسبت به سال ۹۸ کاهش یابد، نه تنها افزایش تولید رقم نخواهد خورد، بلکه احتمالاً برای نخستین بار در سالیان اخیر، تولید فولاد ایران نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: رویداد 24
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده