به گزارش می متالز، این راننده در تماس با خبرنگار در شرح این رویداد گفت: در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۱ بیش از ۵۰ ماشین از اربیل عراق به مقصد ترکیه بارگیری کردیم.
کریم کاظمی افزود: به علت برف و کولاک شدید و بسته شدن گردنه حاج عمران از طرف عراق (نزدیک مرز تمرچین) بیش از ۱۰ روز کامیونهای ما زیر برف محصور ماند.
او تاکید کرد: سرانجام با تلاشهای نهاد ریاست جمهوری علیرغم منع قانونی که هیچ راننده ایرانی نمیتواند به تنهایی و بدون کامیون به ایران رجعت کند با هماهنگیهای صورت گرفته با هنگ مرزی جمهوری اسلامی و ماموران آسایش عراق با پای پیاده بدون کامیون به خانه بازگشتیم.
این راننده عنوان کرد: بعد از یک هفته و سپری شدن توده سنگین هوای سرد و بازگشایی محور مواصلاتی گردنه حاج عمران به گمرک تمرچین، این بار برای بازگرداندن کامیونهای خود در تاریخ ۹۸/۱۱/۴ عازم کشور عراق شدیم.
کاظمی افزود: درتاریخ ۹۸/۱۱/۶ بیخبر از بخشنامه صادر شده مبنی بر ممنوعیت صادرت و واردات قیر در تاریخ ۹۸/۱۲/۱ که از طرف دولت ترکیه به وزارت کشور ابلاغ و در تاریخ ۹۸/۱۲/۳ از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور به تمامی تشکلها و انجمنهای صنفی و شرکتها ابلاغ شده بود، وارد کشور شدیم.
وی مدعی شد: شرکتهای فورواردری علیرغم اطلاع از بخشنامه مذکور و بسته بودن مرز ترکیه بر روی مشتقات نفتی، اقدام به پذیرش کامیون از کشور عراق به ایران و کسب مجوزهای مربوطه جهت ترخیص کالا به کشور مقصد (ترکیه) کردند.
کاظمی گفت: با وجود پیگیریهای مستمر از مسوولان مربوطه و انجمن صنفی و اداره گمرکات استان آذربایجان غربی و مسوولان گمرک پیرانشهر، بعد از گذشت بیش از سه ماه از تاریخ بارگیری تا کنون موفقیتی در حل این مشکل حاصل نشده است.
وی افزود: بر این اساس میتوان گفت این کامیونها به نوعی تبدیل به انبارهای صاحبان کالا شده و از طرفی از آنجا که مشتقات نفتی آتشزا و قابل اشتعال بوده و در پارکینگ تمرچین تانکرهای حامل گازهای LPG نیز حضور دارند، چنانچه انفجار و یا آتشسوزی صورت گیرد کامیونهای ما نیز دچار حریق خواهند شد.
کاظمی عنوان کرد: با وجود رایزنیهای صورت گرفته از سوی قرارگاه گمرک تمرچین با مسوولان آسایس (اطلاعات عراق) گمرک حاج عمران، حکومت اقلیم کردستان به بهانه ویروس کرونا از پذیرش و باز گرداندن محمولههای کشور خود، احتمالاً به علت افت شدید قیمت جهانی قیر خودداری میکند.
این راننده کامیون افزود: تاجر ترک نیز فروش کالا خریداری شده با قیمت کنونی در مقصد دیگر را به بهانه پایین آمدن و متضرر شدن قبول نمیکند و در این بین کسی که متحمّل بیشترین ضرر و زیان روحی و مالی شده رانندگان هستند.