تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۰۵۲۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک فعال اقتصادی:

تاب‌آوری بنگاه‌ها به حداقل رسیده است

می متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاب‌آوری بنگاه‌های فعال اقتصادی در حوزه خدمات و تجارت به حداقل رسیده زیرا با شرایطی بحرانی دست به گریبان هستند.
تاب‌آوری بنگاه‌ها به حداقل رسیده است

به گزارش می متالز، محمدحسین روشنک روز شنبه در نشست اعضای هیات نمایندگان بازرگانی خراسان رضوی افزود: ​​​​​​لازم است بررسی شود که تسهیلات ارائه شده به این بنگاه‌ها با شرایط خاصی که دولت تعیین کرده است تا چه میزان می‌تواند موثر واقع شود و گره از مشکلات آنها بگشاید.

وی ادامه داد: تاکنون پیشنهادات مختلفی از سوی بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی برای حمایت از این بنگاه‌های اقتصادی ارائه شده است، نگران هستیم که اقدام موثر و عاجلی برای این بخش‌ها صورت نگیرد که اگر چنین شود، با بحران بیکاری در عرصه خدمات مواجه خواهیم شد.  

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: شیوع بیماری کرونا مبادلات تجاری ایران با بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است، سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ پروتکلی را برای تمامی کشورها تعریف کرد تا به استناد آن، زیرساختهای  قرنطینه و امکانات بهداشتی نظیر تونل‌های ضدعفونی را در مرزهای خود مستقر سازند، از زمان بروز این بحران، به‌واسطه فراهم نبودن این امکانات و زیرساختها کشورهای همسایه مرزهای خود را به روی کالاهای صادراتی از ایران بستند.

روشنک افزود: در رایزنی‌های انجام شده با این کشورها، تاکید آنها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود اما همچنان مشخص نیست که چه زمانی این امکانات مستقر و فعال می‌شوند تا مسیرهای صادرات کشور از نو گشوده شود و در این بازه، خطر از دست رفتن فرصت ها و بازارهای موجود نیز وجود دارد.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست گفت: آمارهای صادراتی کشور در ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است و  همه این مسائل را نمی توان به پای این بحران نوشت و رفتارهای دولت و سیاست‌های بانک مرکزی نیز باعث شده است تا صادرکننده به ریسک تعهد ارزی تن ندهد.

حسین احمدی سلیمانی افزود: اولین ضرورت در تحقق جهش تولید، بازارسازی است و جا دارد که اتاق بازرگانی با اخذ نظرات نخبگان اقتصادی به این بحث ورود کرده و دولت را متوجه اهمیت آن سازد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد هم گفت: بزرگترین خسارت ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری استانمان وارد آمده است و فعالان این عرصه را در تنگنایی دشوار قرار داده است.

علی‌اکبر علیزاده قناد افزود: حدود سه ماه از شیوع این بیماری می گذرد و در این مدت، مراکز خدمات گردشگری و اقامتی، دوران اوج درآمدی خود را از دست داده‌اند و برای بقا و تدوام فعالیت تلاش می‌کنند و توامان تا به امروز، هیچ کدام از وعده های حمایتی دولت برای این بخش محقق نشده است و ضرورت دارد تا در این رابطه، جلساتی ویژه با حضور استاندار و مسوولان ذی‌ربط برگزار شود. 

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از درآمد شهر مشهد از بخش گردشگری و خدمات وابسته به آن تامین می‌شود و در نشستهای مختلف یا در مکاتبات متعدد، از چالش های این بخش سخن گفته‌ایم اما اقدام درخوری را شاهد نبوده‌ایم و بسیاری از مراکز اقامتی و رستوران‌ها اعلام ورشکستگی کرده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند و تداوم این وضع می تواند به بیکاری گسترده در این بخش منجر شود.  

رییس کمیسیون مسوولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه همین نشست بر لزوم توقف دریافت بدهی‌های بانکی حتی مالیاتی و تامین اجتماعی کارآفرینان از سوی دولت تاکید و بیان کرد: این مساله در تاریخ کشورمان دارای سابقه است و مجالی را فراهم می‌کند تا بخش تولید، خود را بازسازی کند و عمده صنایع در فرورین ماه سود صفر یا حداقلی داشته‌اند و در چنین شرایطی چه طور می توان انتظار داشت که وام و یا بهره آن را پرداخت کنند.

رضا حمیدی افزود: جهش تولید دارای الزاماتی نظیر مبارزه با قاچاق، مهار واردات بی‌رویه، مبارزه با سوء استفاده‌کنندگان و دادن مشوق‌های لازم به تولیدکنندگان است و تحقق این موارد می تواند به هدف مذکور بینجامد.

همچنین در ادامه نشست اعضای هیات نمایندگان بازرگانی خراسان رضوی، رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی به چالشهای پیش روی صادرکنندگان زعفران اشاره و بیان کرد: سیاست‌های ارزی دولت باعث شد تا در چند سال اخیر، ۲۰ صادرکننده اول این بخش، جای خود را به افرادی بدهند که از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای بهره می‌بردند و بعید است که ارز خود را به کشور بازگردانند.

علی شریعتی مقدم افزود: این مسائل را در نشست‌هایی با مسوولان بانک مرکزی در میان گذاشتیم اما مشکلات موجود پایان نگرفته است، زعفران، محصولی قاچاق پذیر است و اگر نرخ ارز محاسباتی آن پایین‌تر از قیمت بازار باشد، به راحتی به فرآیند قاچاق آن دامن زده می‌شود، شرایط موجود بستر را ایجاد کرده تا قاچاق این محصول با بهایی اندک، به صادرات رسمی آن ارجحیت پیدا کند و این مساله می‌تواند خسارتهای جدی به این بخش وارد سازد.

وی ادامه داد: شرکت‌های رسمی فعال در این بخش با چالش بقا مواجه هستند اما مسوولان همچنان از کنار مشکلات این بخش، بی توجه عبور می‌کنند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: جهش تولید مکرر در گفتمان مسوولان دولتی بیان می‌شود اما در رفتار مجریان این بخش، الزامات تحقق این مفهوم را نمی‌بینیم.

محمد رخصت افزود: اخیرا شاهد اتفاقات بزرگی در بخش بورس هستیم، سرمایه مردم در بورس به جای آن که به خط تولید هدایت شود صرف شرکت ها و بانک های زیرمجموعه دولت می‌شود به نظر می‌رسد دولت از این ابزار برای جبران کسری بودجه خود بهره می‌گیرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بخش تولید برای تامین کمترین سرمایه در گردش یا مواد اولیه خود، با بحران‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی دیگر فعال اقتصادی حاضر در نشست اعضای هیات نمایندگان بازرگانی خراسان رضوی بود که گزارشی از عملکرد پارلمان بخش خصوصی در سال ۱۳۹۸ ارائه کرد.

علی کبیر در تشریح این گزارش گفت: ظرف یک سال اخیر در مجموع ۲۴۰ جلسه در پارلمان بخش خصوصی برگزار شده که ۳۴ مورد آن مربوط به جلسات مشترک هیات رئیسه و هیات نمایندگان این اتاق بود، شورای گفت و گو و اجزای زیر مجموعه آن نیز در جمع  ۶۵ جلسه را برگزار  کردند، کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در ۵۴ نشست مختلف، با حضور اعضای خود موضوعات تخصصی مرتبط را بررسی کردند.

وی افزود: علاوه بر این کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در خراسان رضوی هم در ۴۲ نشست، مشکلات بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی را پیگیری کرد، اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین شاهد برپایی ۲۹ عنوان نشست و همایش، ۶ مجمع برای تشکل‌های تحت پوشش و ۱۰ مورد ملاقات خارجی بود.

او ادامه داد: پارسال برای هزار و ۹۲۷ نفر کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی صادر یا تمدید شد، در مجموع ۴۱۹ مورد کارت عضویت نیز برای متقاضیان حقیقی یا حقوقی صادر یا به درخواست آنان تمدید شد و به موارد مذکور باید صدور ۶ هزار و ۴۶۵ خدمت گواهی مبدا را نیز بیفزاییم.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضویوی گفت: فعالان اقتصادی سال گذشته از هزار و ۱۹۰ خدمت مشاوره رایگان و ۱۳۸دوره آموزشی نیز بهره گرفتند. 

۶ هزار و ۵۰۸ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۲۰۴ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند. ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است و بیشترین حجم سرمایه گذاری صنعتی در خراسان رضوی به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است و صنایع غذایی در خراسان رضوی دارای رتبه چهارم سرمایه‌گذاری صنعتی است. 

همچنین خراسان رضوی رتبه پنجم کشور را از نظر ارزش کالاهای صادراتی دارد. کالاهای عمده صادراتی این استان شامل زعفران، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است. 

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها خراسانی هستند. 

عناوین برگزیده