تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۰۵۳۹۳

اپراتورها محاسبه اشتباه هزینه اینترنت را جبران کنند

می‌متالز - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه مکلف هستند مبالغی را که به اشتباه بابت تماس‌های تصویری پیام‌رسان سروش از مشترکان دریافت کرده‌اند ظرف سه روز آینده به مشترکان باز گردانند.
اپراتورها محاسبه اشتباه هزینه اینترنت را جبران کنند

به گزارش می‌متالز، حسین فلاح جوشقانی اظهار کرد: بررسی رگولاتوری نشان می‌دهد به‌دلیل به روزآمد نشدن تنظیمات آدرس‌دهی شبکه پیام‌رسان سروش در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت مصرفی کاربران به طور کامل محاسبه شده بود در حالی که این مبالغ باید به صورت یک سوم بها محاسبه می‌شد.

وی تاکید کرد: کاربران درصورت عدم بازگرداندن مبالغ دریافتی می‌توانند شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند و رگولاتوری نیز به طور ویژه این شکایات را بررسی و رسیدگی می‌کند.

مدتی پیش یکی از کاربران فضای مجازی در توییتر از تمام شدن حجم بسته اینترنت همراه اول خود پس از تماس تصویری در بستر پیام‌رسان بومی سروش خبر داد؛ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول داد این تخلف را پیگیری کند، پس از چند روز این مسئله در هیئت دولت مطرح شد و علی ربیعی، سخنگوی هیئت دولت نیز به پیگیری آن تاکید کرد.

مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نیز درباره اتفاق رخ داده گفت: تخلفی که یکی از شهروندان درباره اپراتور همراه اول اعلام کرده بود، بررسی شد و همانطور که در توئیت پشتیبانی اعلام شد، این تخلف انجام گرفته است. ما نیز در این باره تذکرهای لازم را دادیم. قدم بعدی بررسی فنی موضوع است تا رفع مشکلی که اعلام شده برای‌مان محرز شود.

وی درباره جزییات این اتفاق افزود: مشکلات ناشی از این بود که پیام‌رسان سروش خدمات ویدیو کال را بر اساس پروتکل خاص خود ارائه می‌کند که این پروتکل در اپراتورها شناسایی و بر اساس تعرفه ترجیحی محاسبه نشده است. زمانی که از ترافیک داخلی پیام‌رسان بومی صحبت می‌کنیم تمام پروتکل‌های مربوط به آن نیز باید شامل تعرفه یک سوم حجم اینترنت شوند. این اتفاق در خصوص پیام رسان سروش انجام نشده است.

حقی در پاسخ به این پرسش که آیا سیستم ویدیو کال سروش بومی نیست که مشمول تعرفه ترجیحی نشده است، گفت: ویدیو کال و ویس کال یا هر سرویسی که از منشا IP هایی که معرفی شده ارائه شوند، تولید داخلی محاسبه و به محض شناسایی در اپراتور تعرفه ترجیحی برایش در نظر گرفته می‌شود.

پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا پیام رسان سروش نباید این مساله را به همه اپراتورها اطلاع می‌داد تا تعرفه را به درستی محاسبه کنند؟ حقی معتقد است این وظیفه اپراتور است تا هر ترافیکی که از سمت پیام‌رسان می‌آید مشمول تعرفه شود.

وی ادامه داد: توصیه ما این است اگر پیام رسان بومی قصد دارد خدمات جدیدی ارائه دهد، هم سازمان تنظیم مقررات و هم اپراتورها را در جیران بگذارد تا کام مشترکان از اتفاق‌هایی این چنین تلخ نشود.

بهتر است پیش از این که خدمات جدید به فضای بهره برداری عمومی برسد، هماهنگی‌های لازم و اطلاع‌رسانی در این باره در همان نقطه صفر به بقیه زنجیره خدمات ارائه شود. این سبب می شود که مشترکین مشکلاتی نداشته باشند. مشترکان هم بهتر است قبل از استفاده از هر سرویس، درباره محاسبه تعرفه و نوع عملکرد آن تحقیق کنند.

حقی در پایان گفت: اگر مشترکان مشکلاتی شبیه به این مشکل داشتند و حجم اینترنت‌شان به واسطه پیام تصویری به پایان رسیده است، می‌توانند پس از بررسی این اتفاق آن را از طریق سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند تا در اسرع وقت به شکایت‌شان رسیدگی شود و حجم از دست رفته‌شان به حساب آن‌ها باز گردد. این مشکل را به‌طور ویژه و در سریع‌ترین زمان بررسی و حل خواهیم کرد.

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت