تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۰۵۴۵۹
سرویس خبر : انرژی
شاخص نفتی WTI در سررسید معاملاتی خود به سطح مقاومت رسید

بازگشت ثبات به بازار نفت

می‌متالز - بعد از 5 ماه کاهش پی‌در‌پی قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام، علائم اولیه‌ای از تثبیت ساختارهای بازار به چشم می‌خورد. این یک خبر خوب برای اقتصاد جهانی است که فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز در توئیتی به آن اشاره کرده و گفته است: «با بارکیندو، دبیرکل اوپک درباره مشاهده علائم اولیه از به ثبات رسیدن بازار نفت صحبت کردم؛ این خبر خوبی برای اقتصاد جهانی است؛
بازگشت ثبات به بازار نفت

به گزارش می‌متالز، از جمله برای تولید‌کنندگان آسیب پذیر در آفریقا که در اثر خسارات شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد (که بخش عمده‌ای از بودجه آنها را به خود اختصاص داده است) دچار مشکل شده‌اند.»
روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، قیمت معاملات آتی نفت خام شاخص برنت با اندکی افزایش به 34.99 دلار در بشکه و شاخص WTI نیز به 32.10 دلار در بشکه رسید. علت این رشد اندک قیمت‌ها در بازار جهانی نفت خام، بهبود نسبی تقاضا و کاهش ذخیره‌سازی امریکا بود.
طبق گزارش گروه صنعتی مؤسسه نفت امریکا (API)، ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. رویترز در این باره نوشت: ذخیره‌سازی نفت خام امریکا در هفته منتهی به ۱۵ ماه مه (۲۶ اردیبهشت‌ماه)، با ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش، به مجموع ۵۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید. در حالی که پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند ذخیره‌سازی نفت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
کاهش تولید نفت در امریکا
طبق گزارش مؤسسه نفت امریکا، ذخیره‌سازی نفت خام در کوشینگ ایالت اوکلاهما، قلب شبکه خط لوله انتقال امریکا، ۵ میلیون بشکه کاهش یافته است. از سوی دیگر، ذخیره‌سازی بنزین نیز ۶۵۱ هزار بشکه کاهشی بوده و این موضوع برخلاف تخمین‌های تحلیلگران بود. البته داده‌های این مؤسسه نشان داد ظرفیت بهره‌گیری از پالایشگاه‌های ایالات متحده امریکا ۲۲۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
در همین حال، واردات نفت خام امریکا نیز در هفته گذشته، ۹۴۱ هزار بشکه در روز کاهشی بوده است. مجموع این اعداد نشان دهنده کاهش تولید نفت غیر متعارف امریکاست. داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد دکل‌های حفاری فعال در ایالات متحده نیز بمدت 9 هفته کاهشی بوده و اکنون 60 درصد کمتر از اواخر ماه مارس است. به احتمال قوی تا پایان 2020 باید منتظر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی امریکا باشیم.
این موارد، در کنار رویکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه اوراق معاملات آتی نفت در امریکا کمک کرد که در روز‌های اخیر شاهد منفی شدن مجدد قیمت شاخص WTI نباشیم. اتفاقی که یک ماه قبل (ماه آوریل) برای سررسید قراردادهای ماه مه افتاد.
به این ترتیب که صندوق نفت ایالات متحده، پس از منفی شدن قیمت‌ها در 20 آوریل 2020، استراتژی سرمایه‌گذاری در اوراق آتی نفت را تغییر داد و سرمایه خود را از قراردادهای نزدیک به سررسید‌های دورتر و حتی تا ژوئن 2021 انتقال داد. این محدودیت‌های جدید که توسط تنظیم کننده‌ها و کارگزار آن اعمال شده است، از بروز یک بحران جلوگیری کرد. به‌طوری که شاید بتوان گفت؛ تولیدکنندگان بدترین اتفاق بازار نفت را در ماه آوریل پشت سر گذاشتند.
WTI در مرز مقاومتی
تحلیلگران بر این باورند که قیمت معاملات آتی شاخص WTI به مرز مقاومتی خود رسیده است؛ رقمی در حدود 31 تا 33 دلار در بشکه.
جان کمپ، یک تحلیلگر بازار نفت می‌گوید که قراردادهای آتی ماه ژوئن با انقضای 20 مه 2020 معادل 1.1 میلیون بشکه بوده که کمتر از میانگین پنج ساله خود یعنی حدود 2.2 میلیون بشکه در ماه بود. این موضوع مانع از سقوط قیمت‌ها در پایان ساعت معاملات تحویل در ژوئن شد.
با این حال برخی تحلیلگران افزایش نرخ انحلال را برای جلوگیری از تکرار نوسانات ناشی از انقضای قراردادها توصیه می‌کنند.
البته اتفاقی که اکنون درحال تهدید قیمت‌ها و افزایش نگرانی است، فعال شدن برخی از چاه‌ها با عبور قیمت معاملاتی WTI از مرز 30 دلار در بشکه است. پایگاه خبری اویل پرایس در این باره نوشته است که افزایش سریع قیمت‌ها، با توجه به فعال شدن برخی از چاه‌ها در منطقه پرمین تگزاس تهدید جدیدی برای قراردادهای آتی محسوب می‌شود. به‌طوری که یک چهارم چاه‌های بسته شده در پرمین از 10 مه دوباره شروع به کار کرده‌اند. باید دید که آیا تقاضا به اندازه کافی برای این تولید وجود خواهد داشت یا خیر؟
اما درباره شاخص اصلی نفت یعنی برنت دریای شمال، آنچه به صعودی شدن بردارها کمک کرده، کاهش تولید اوپک پلاس است. ضمن آنکه انتظار می‌رود تقاضا در ماه ژوئن دوباره رشد کند و در کنار کاهش تولید اوپک پلاس، شاهد یک بازار تقریباً متعادل باشیم. رشد تقاضا احتمالاً در ماه ژوئن بیش از عرضه 1.8 میلیون بشکه در روز باشد. روند افزایشی اخیر قیمت‌ها نشانگر این تراز بهبود یافته بازار است.

منبع: www.ion.ir
عناوین برگزیده