به گزارش می متالز، هرچند کامیونهای حمل مصالح ساختمانی در ساعتهایی از شب اجازه ورود به شهر تهران را دارند اما صنفی که در حوزه بتن کار میکند معتقد است بهدلیل ویژگی بتن نمیتوان حمل آن را به شب موکول کرد. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده از دستور پلیس برای ممنوعیت حمل بتن در تهران خبر داد و عنوان کرد: این تصمیم، سبب تعطیلی کارخانههای تولید بتن کشور و بیکاری بیش از ۱۲ هزار نفر در استان تهران خواهد شد. محرم کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا حمل بتن میتواند خطراتی به همراه داشته باشد، عنوان کرد: ۲۳ دی امسال یک تراکمیکسر حامل بتن در تهران تصادف کرد که منجر به فوت شد و از ۲۴ دی به بعد پلیس دیگر اجازه تردد کامیونهای حامل بتن را نمیدهد. وی ادامه داد: مکاتبههای ما با پلیس به نتیجهای نرسید و ما مجبور شدیم مسئله را با استانداری تهران، بهعنوان عالیترین مقام اجرایی استان پیگیری کنیم و اکنون ۲ نفر از اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن در استانداری تهران در حال پیگیری این موضوع هستند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران، خاطرنشان کرد: پیش از این با واریز ماهانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان وجه به ازای هر کامیون، پلیس مجوز صادر میکرد تا کامیونهای حملکننده بتن آماده بتوانند در سطح شهر تردد کنند اما شهرداری تهران بهتازگی اعلام کرده پرداخت این مبلغ غیرقانونی است و درحالحاضر بابت حمل بتن هیچ مجوزی صادر نمیکند. کریمی افزود: پلیس نیز اعلام کرده به این دلیل که تردد کامیون در تهران ممنوع است، اجازه تردد به کامیونهای حمل بتن نیز نمیدهد. پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون ۳۵ کامیون را توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است. در مواردی کامیونهای حمل بتن با مامور به کارخانه تولید بتن عزیمت کرده و پس از تخلیه محموله بتن به پارکینگ انتقال یافتهاند. وی درباره ویژگی بتن و فاسد شدن آن توضیح داد: تردد حمل بتن به شب موکول شده اما این موضوع به ناآگاهی تصمیمگیرندگان این طرح نسبت به ویژگیهای بتن برمیگردد. بتن خوب از شن، ماسه، سیمان و آب تشکیل میشود؛ بتن بد نیز از شن، ماسه، سیمان و آب تشکیل میشود از اینرو کیفیت بتن به نوع مصالح و علم بتن برمیگردد. سیمان از سنگهای زمخت و سنگآهن سیلیس و خاکرس تشکیل شده که در چرخه خردایش قرار میگیرد در نهایت این سیمان با مخلوط شن، ماسه و آب بتن میشود. آبی که برای تهیه بتن به کار برده میشود باید قابل شرب باشد. از زمانی که این مخلوط برای بتن آماده میشود تا زمانی که به کار گرفته شود حدود ۹۰دقیقه در هوای سرد و ۶۰ دقیقه در هوای گرم فرصت دارد؛ بنابراین اگر بهترین بتن را هم درست کنید اما بهموقع آن را به کار نگیرید، فاسد خواهد شد. وی افزود: زمانی اعلام کردند کارخانههای بتن تا ۱۲۰ کیلومتری شهر نباید ساخته شود با کلی دوندگی و اطلاعرسانی این موضوع را جا انداختیم که بتنی که از ۱۲۰ کیلومتری حمل شود تا به تهران برسد، فاسد شده است و تردد مواد فاسدشدنی با کامیون ممنوع نیست. از سوی دیگر از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح چگونه میتوان بتنریزی کرد. فونداسیون میخواهید پیریزی کنید ۱۰۰۰متر بتن لازم دارد این متراژ بتنریزی در این مدت زمان کوتاه ممکن نیست. این در حالی است که پس از تخلیه بتن نیز باید از آن مراقبت کرد. وی ادامه داد: کارخانه بتن که تعطیل شود، سیمانیها و شن و ماسهایها هم تعطیل و کارگران پروژه بیکار میشوند. این مسئول صنفی ادامه داد: ممنوعیت تردد کامیونهای حامل بتن در تهران همچنین سبب میشود سازندگان تولید بتن با روشهای سنتی بتن را تهیه کنند که این کار در کاهش کیفیت بتن و ساختمان بسیار تاثیرگذار است و با به خطر افتادن جان و مال مردم بهویژه در بلایای طبیعی و زلزله رابطه مستقیم دارد. کریمی خاطرنشان کرد: به این دلیل که مسئولان آگاهی ندارد، قانون میگذارند که شب بتن را تخلیه کنید. بتن که کمپرسی ماسه نیست به سرعت بارش را خالی کند و برود. برای تخلیه آن پمپ باد به کار گرفته میشود که سر و صدای زیادی دارد. خطرات رانندگی در شب بیشتر است. اگر شب بتن را بریزید و یخ بزند چه میتوان کرد. کریمی با یادآوری اینکه در استان تهران ۱۵۰ کارخانه تولید بتن وجود دارد که ۷۰ واحد آنها فعال است، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان در این بخش سرمایهگذاری شده و افزون بر۱۲ هزار نفر با استفاده از ۱۷۰۰ کامیون و دستگاه پمپاژ در این کارخانهها مشغول فعالیت هستند. به گفته این مسئول صنفی، برای تولید بتن استاندارد ۲۵ مرداد امسال تفاهمنامهای بین اداره استاندارد استان تهران، نظام مهندسی استان و انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده به امضا رسید و همه کارخانههای تولیدکننده با «خود بازرسی» موظف به تولید بتن استاندارد شدند و تاکنون ۲۹ کارخانه به علت رعایت نکردن این موضوع تعطیل و نشان استاندارد ۳۱ کارخانه نیز باطل شده است. وی بیان کرد: براساس استاندارد ملی ۶۰۴۴، برای تهیه بتن آماده در کارخانههای تولیدکننده بتن، باید از سنگدانه شماره ۳۰۲ و سیمان استاندارد ۳۸۹ استفاده شود و آب مورد نیاز آن نیز باید آب شرب باشد در غیر این صورت بتن از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران در پایان خواستار تعیین تکلیف این انجمن شد و گفت: اگر اجازه نمیدهند کارخانههای تولید بتن به فعالیت خود ادامه دهند، به ما اعلام شود تا با تعطیلی کارخانههای خود به کار دیگری مشغول شویم. این در حالی است که اکنون ۱۵۰ کارخانه تولید بتن آماده جزو زیرمجموعه انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران است و بیش از ۱۲هزار کارگر در این واحدها مشغول فعالیت هستند. وی با ارائه پیشنهادهایی، عنوان کرد: این معضل با همکاری یک یا دو نهاد حل نمیشود، بلکه باید تمام نهادهای مربوط جمع شوند و یک کارگروه در این زمینه زیرنظر استانداری تشکیل دهند. ما حاضر هستیم اضافه بار نزنیم و مقررات را رعایت کنیم به جای آن پلیس مانند آمبولانسها با ما همکاری کند. ما هم جلوی خودروها تابلو میزنیم که حامل مواد فاسدشدنی هستیم. لطفا اجازه عبور دهید.
درباره ممنوعیت تردد کامیونهای حمل بتن، یک تولیدکننده بتن آماده در تهران اظهار کرد: با ممنوعیت حمل بتن در سطح شهر تهران، تولیدکنندگان بتن باید جریمههای بالایی پرداخت کنند. از سوی دیگر با توقف کامیونها روند کار برای ما بهگونهای مختل شده و این امر سبب شده مشتریها از این وضعیت ناراضی باشند. مصطفی سلمانیاسودی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تردد کامیونهای حمل بتن پیش از این چگونه بود، عنوان کرد: تا پیش از این برای حمل بتن مجوز تردد به کامیوندارها میدادند اما درحالحاضر ارائه این مجوزها ممنوع شده و تردد کامیونهای حمل بتن جریمه دارد که میزان این جریمهها برای تولیدکنندگان بتن هزینه بسیار زیادی است. این تولیدکننده بتن آماده در پاسخ به این پرسش که آیا تردد چنین ماشینهایی سبب ایجاد آلودگی در سطح شهر نمیشود، اظهار کرد: کارخانهدارهای تولید بتن با هماهنگی یکدیگر و در جهت محافظت از هوای پاک و محیطزیست قرار گذاشتند یک روز هفته را کار نکنند. پنجشنبهها و جمعهها هم که کارخانهها فعالیت چندانی ندارند، با این حساب ۴ روز کاری برای آنها باقی میماند که اگر در یک رفت و برگشت جریمه شوند، کل تولید دیگر برای آنها سودی نخواهد داشت. با توجه به این شرایط بیشتر کارخانهها به حالت نیمهتعطیل درآمدهاند. سلمانی در پاسخ به این پرسش که حمل بتن در سطح شهر با چه خطرهایی میتواند همراه باشد، گفت: هر خودرویی که در سطح شهر تردد میکند ممکن است با خطر تصادف روبهرو شود اما آیا با تصادف یک وانت باری میتوان تردد تمام وانتبارها را ممنوع کرد؟ اگر یک کامیون حمل بتن تصادف کرده آیا باید تردد تمام کامیونهای حمل بتن ممنوع اعلام شود؟ وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تردد شبانه برای کامیونها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بله. حمل شبانه در نظر گرفته شده اما تردد در شب هم غیراستاندارد است چراکه از یک سو در این زمان مردم در حال استراحت هستند و سر و صدای ماشینها میتواند آزاردهنده باشد و آرامش شهر به هم میریزد و از سوی دیگر کارکنان واحدهای تولید بتن نیز مجبور به شبکاری میشوند در حالی که با وضع قوانین مناسب میتوان در طول روز این کار را انجام داد. از اینرو باید بهدنبال یک راهکار مناسب بود و اینکه باید چه زمانی این ماشینها بتن بهدست مردم برسند. با در پیش گرفتن رویه ممنوعیت حمل بتن در سطح شهر، تکلیف پروژههای عمرانی و ساختوساز چه خواهد شد؟ این تولیدکننده بتن آماده، عنوان کرد: رئیسجمهوری در سخنرانیهای اخیر خود بر بازسازی بافتهای فرسوده تاکید داشتند اما با در پیش گرفتن چنین رویهای نمیتوان دیگر ساختوساز کرد. از سوی دیگر هم کارخانهدارها دچار ضرر و زیان خواهند شد و با وجود چنین قانونی حدود ۱۲هزار نفر که مشغول به کار هستند، بیکار میشوند. البته پیگیریهای خبرنگاران برای گفتوگو و بررسی علل ممنوعیت حمل بتن آماده در سطح شهر تهران از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای شهر تهران پس از یک هفته ره به جایی نبرد.