تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۰۵۸۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرط‌ های صادرات مواد معدنی

می متالز - صادرات مواد معدنی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند؛ مشروط به اینکه مواد معدنی مازاد بر نیاز داخل باشد.
شرط‌ های صادرات مواد معدنی

به گزارش می متالز، باتوجه به این مهم اگر مواد معدنی در داخل موردنیاز باشد باید بتوانیم ارزش‌افزوده‌ای برای آن ایجاد کنیم تا رشد تولید تحقق پیدا کند.

مواد معدنی شبیه نفت هستند؛ همان‌قدر که باید نفت صادر کنیم به همان نسبت به صادرات مواد معدنی نیاز داریم.

در این‌ بین هر چه بیشتر از خام‌فروشی دوری ‌کنیم به نفع کل اقتصاد عمل کرده‌ایم.

هر ماده‌ای که بیشتر روی آن کار شده باشد و ارزش‌افزوده بالاتری ایجاد کند، می‌تواند با نرخ بیشتری در بازارهای بین‌المللی ارائه شود؛ بنابراین واحدهایی که برای توسعه خود به ارز نیاز دارند باید برای تامین نیاز خود دست به فرآوری بزنند.

در این ‌بین سیاست‌هایی مثل افزایش عوارض صادراتی ازسوی دولت تاثیر منفی بر صادرات مواد معدنی می‌گذارد که در اثر آن شاهد کاهش صادرات خواهیم بود، به‌طور مثال این سیاست باعث شد صادرات سنگ‌آهن در نیمه دوم سال گذشته رو به کاهش برود و فعالان این حوزه با مشکل روبه‌رو شوند؛ از همین‌رو واحدهای معدنی که برای طرح‌های توسعه خود به ارز نیاز داشتند، دیگر نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند.

از طرف دیگر تمامی واحدهای فولادی کشور مطرح کردند که به این مواد معدنی نیاز دارند. این به آن معنا بود که صادرکنندگان سنگ‌آهن باید موافقت واحدهای فولادی را دریافت می‌کردند.
 در یک جمع‌بندی باور دارم باید شرایط را برای صادرکنندگان مواد معدنی فراهم کنیم تا بتوانیم شاهد رشد اقتصادی باشیم.


محمدعلی ابوطالبی - کارشناس معدن

عناوین برگزیده