به گزارش می متالز، بازار هدف بازطراحی بازار شرکتهای کوچک و متوسط (Sme) است که قوانین و مقررات مربوط به نحوه پذیرش شرکتها و چگونگی انجام معاملات سهام در آن بازنگری میشود تا از این رهگذر بتواند با قوانین سادهتری، پذیرای طیف وسیعتری از شرکتها در بازار سرمایه باشد.
هدف اصلی از طراحی و راهاندازی بازار هدف، ایجاد بستری مناسب برای پذیرش شرکتهای دانشبنیان و استارتاپی و نیز شرکتهای غیردانشبنیان در سایزهای بزرگ، متوسط و کوچک است که این شرکتها به دلیل فقدان برخی ضوابط و معیارهای پذیرش در حال حاضر قادر به حضور در بازار اول یا دوم فرابورس نیستند، اما حضور آنها در بازار سرمایه میتواند منجر به تقویت، توسعه و رشد اقتصادی کشور شود.
در واقع این شرکتها در شرایطی به بازار هدف راه مییابند که در معیارهای پذیرش از قبیل اندازه شرکت، وضعیت مالی و عملیاتی، نوع فعالیت، داشتن زیان انباشته، دارا بودن ریسکها و ابهامات مختلف نظیر وجود بندهای مختلف در گزارش حسابرس مستقل و ... نتوانند در بازارهای اصلی فرابورس پذیرش شوند.
بدین ترتیب فرابورس ایران در نظر دارد تا با طراحی یک بازار مجزا با نام «بازار هدف» برای این گروه از شرکتها ضمن کمک به اقتصاد کشور و پاسخ به نیاز ذینفعان، بستر لازم برای تامین مالی، تقویت و توسعه این شرکتها را فراهم کند.
پرسشنامهای که با هدف تدوین هرچه بهتر قوانین و دستورالعملهای این بازار تنظیم شده است، مواردی مانند ماهیت ناشران، سرمایهگذاران، دامنه نوسان، حجم مبنا و ... را شامل میشود و فرابورس با دعوت از تمامی فعالان و کارشناسان بازار سرمایه برای پاسخ به سوالات مطرحشده کوشیده است با خرد جمعی کارایی این بازار را افزایش دهد و قوانین بهینهای برای آن وضع کند.