تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۰۹۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد

‌می‌متالز - بر اساس گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه کشور در شهریورماه، ارزش بازار حدود ۱۰۲،۳۶۷ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به ماه گذشته ۷.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات بازار طی این ماه حدود ۱۲،۹۳۱ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است. جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از دو روش سرمایه‌ای و بدهی از ابتدای سال حدود ۲.۴۸۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه کشور در شهریورماه، ارزش بازار حدود ۱۰۲،۳۶۷ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به ماه گذشته ۷.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات بازار طی این ماه حدود ۱۲،۹۳۱ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش یافته است. جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه از دو روش سرمایه‌ای و بدهی از ابتدای سال حدود ۲.۴۸۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

ارزش بـازار اوراق بهــادار

در پایان معاملات شهریور ماه ۱۴۰۲ ارزش بازار اوراق بهادار شامل ارزش کل بورس تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی و بورس کالا به ۱۰۲.۳۶۹ هـزارمیلیـارد ریـال رسیـد که در مقایسه با ماه گذشته حدود ۷.۵۶ درصد افزایش داشته‌است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد

شـاخـص‌هـای بـازار سـرمـایـه

بررسی شاخص‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد در پایان معاملات شهریور ماه، شاخص‌کل (وزنی ارزشی) بورس اوراق بهادار حدود ۹.۴۴ درصد افزایش و شاخص‌‏کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران حدود ۵.۷۷ درصد افزایش نسبت به پایان ماه قبل داشته‌‏اند. بیشترین و کمترین کمیت ثبت شده برای شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران طی شهریور ماه سال جاری ۲.۱۵۰.۹۷۵ و ۱.۹۴۶.۵۹۴ واحد و برای شاخص کل فرابورس ایران به ترتیب ۲۶.۷۷۷ و ۲۴.۹۶۸ واحد به ثبت رسیده‌است. شاخص صکوک فرابورس ایران نیز در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۷۱۰ واحد بوده‌‏است که در پایان معاملات شهریور ماه با ۱.۰۷ درصد افزایش به حدود ۷۱۸ واحد رسیده‌است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد

لینک مشاهده و دریافت فایل‌های گزارش

ارزش معـاملات بـازار سرمـایـه

مجموع ارزش معاملات بورس‌ها بدون احتساب ارزش معامله اوراق بدهی در عملیات بازار باز (بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی) در پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ به رقم ۴.۴۱۵ هزارمیلیارد ریال رسید که حدود ۱.۲۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. کمیت مذکور در دوره ۱۳ ماهه اخیر به تفکیک بورس‏‌ها در نمودار زیر گزارش شده‌است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد

جـذب و تجهـیـز منـابـع مالی از طریق بـازار سرمـایه

ارزش جذب و تجهیز منابع به تفکیک سرمایه‌ای و بدهی (بدون احتساب تغییرات ارزش صندوق‏‌های سرمایه‌‏گذاری) از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ حدود ۲.۴۸۲ هـزارمیلیـارد ریـال بوده‌است. این در حالی است که ارزش جذب و تجهیــز منابع در دوره مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۰۱۶ هزارمیلیارد ریال بوده‌است. همچنین ارزش مانده اوراق بدهی منتشره در پایان شهریور ماه سال جاری ۶.۶۶۴ هزارمیلیارد ریال بوده‌است که از این مقدار، دولت ناشر ۷۲.۰۲ درصد اوراق، سهم ناشران غیردولتی ۲۵.۲۳% و سهم شهرداری‌‏ها مجموعاً ۲.۷۵ درصد است. همچنین از منظر نوع اوراق، بیشترین ارزش مانده اوراق به ترتیب مربوط به اوراق مرابحه با ۴۸.۹ درصد اسناد خزانه با ۲۸.۸ درصد، اوراق اجاره با ۱۱.۹ درصد و اوراق گام با ۴.۳ درصد است.

گزارش ماهانه وضعیت بازار سرمایه در شهریورماه ۱۴۰۲ منتشر شد

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده