تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۸۸۹
کد خبر: ۱۰۸۱۵۷
سرویس خبر : انرژی
توسط یک شرکت داخلی انجام شد

تولید گریس‌های خاص صنعتی

می متالز - روانکار جزء مهمی در صنایع مختلف به حساب می‌آید زیرا اگر روانکار مناسب در یک دستگاه صنعتی به کار نرود، منجر به تحمیل هزینه‌های بسیاری خواهد شد.
تولید گریس‌های خاص صنعتی

به گزارش می متالز، عموما روانکارها را به‌عنوان تولید‌کننده روغن موتور خودروی بنزینی یا دیزلی می‌شناسیم و بعضا از نقش مهم روانکارها در صنعت غافل هستیم. تولید روانکار از سوی شرکت‌های داخلی نیز از ارزبری جلوگیری کرده و سبب بومی‌سازی دانش ساخت آن شده است. در صنایع از روانکارهای ساده‌ای چون روانکارهای روغنی تا روانکارهای پیچیده‌ای مثل گریس استفاده می‌شود. فعالان حوزه روانکار عموما به سمت تولید روانکارهای روغنی صنعتی یا روغن موتور خودروهای سبک و سنگین می‌روند و کمتر علاقه‌ای به تولید گریس دارند که دلیل آن پیچیدگی تولید گریس است.

سعید گیویان قائم‌مقام شرکت کیمیا روانکار پارس معتقد است تولید گریس مانند آشپزی نیاز به کسب تجربه دارد. وی گفت: شرکت کیمیا روانکار پارس از سال ۸۵ فعال است و تولیدات ما در حوزه روغن‌های صنعتی، خودرویی و روغن‌های ویژه و انواع گریس است. برای فرموله کردن برخی محصولات گریس بسیار زحمت کشیدیم، با این حال حمایتی از بخش‌خصوصی نمی‌شود و بخش‌خصوصی متحمل هزینه‌های بیشتری نسبت به بخش‌خصولتی یا دولتی می‌شود. وی در مورد تولیدکنندگان روغن پایه در ایران گفت: چهار بازیگر اصلی حوزه روانکار که روغن پایه یک تولید می‌کنند از بخش‌خصوصی داخلی در تامین مواد اولیه حمایتی نمی‌کنند؛ انحصاری که برای این چهار شرکت در نظر گرفته می‌شود به‌دلیل هزینه‌های سرباری است که دارند. روغن پایه تولیدی یکی از این شرکت‌ها که در امارات به فروش می‌رسد، بعضا ارزان‌تر از قیمتی است که در کارخانه خود می‌فروشد. بخش‌خصوصی برای ریال به ریال هزینه خود باید توجیه داشته باشد و در زمین بی‌طرف بخش‌خصوصی خیلی بهینه کار می‌کند.

سعید گیویان در مورد برخی تولیدات نوآورانه شرکت کیمیا روانکار پارس خاطرنشان کرد: محصولاتی را تولید می‌کنیم که قبلا فرمول آن در کشور نبود و شرکت کیمیا روانکار پارس با تکیه بر دانش بومی آن را تولید کرد. برای مثال گریس دستگاه حفاری TBM را که در گذشته فقط از فرانسه وارد می‌شد تولید می‌کنیم. دستیابی به فرمول هر نوع گریس بسیار سخت است و نیاز به زمان و صرف هزینه دارد. غیر از این گریس آلومینیوم کمپلکس را تولید کردیم که در صنایع سیمان به کار می‌رود که این گریس از شرکت آلمانی وارد می‌شد. کارخانه کیمیا روانکار پارس در دو فضای ۱۲ هزار متری و ۶ هزار متری واقع شده و حجم تولید اسمی کارخانه ۲۰۰ تن است که با شرایط امسال ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن تولید در روز داریم. وی در مورد مشکل تامین مواد اولیه گفت: مشکلات تامین مواد اولیه همیشه گریبان‌گیر بخش‌خصوصی است؛ تغییرات قیمت مواد اولیه برای مشتری بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و نوسان قیمت همیشه به تولید صدمه زده است. قیمت ادتیو سه مرتبه افزایش یافت و شرکت‌های واردکننده دیگر این محصول را نمی‌فروشند.

سعید گیویان در مورد تولیدات گریس شرکت کیمیا روانکار پارس تاکید کرد: گریس بسیاری از شرکت‌های بزرگ توسط شرکت ما تولید می‌شود. به‌صورت عمده تولید می‌کنیم و شرکت‌هایی که از ما می‌خرند با برند خود این محصول را روانه بازار می‌کنند. همچنین برخی گریس‌های خاص را که موارد استفاده بسیاری دارند تولید می‌کنیم؛ به‌عنوان نمونه گریس پرمصرف آلومینیوم کمپلکس بسیار مهم است و قیمت بالایی دارد. این گریس در صنایع اصطلاحا چرخ‌دنده‌های باز کاربرد دارد و یکی دیگر از موارد استفاده آن در صنعت سیمان است. وی درباره مشکلات عدم تسویه مالی شرکت‌های دولتی گفت: با شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا همکاری داشته و انواع روانکار خودرویی و صنعتی به آنها می‌دادیم. اواخر کار ما دیگر از تسویه مالی خبری نبود و در ازای جنسی که به آنها دادیم، به ما کالا می‌دادند که این موضوع برای بخش‌خصوصی مثل ما قابل توجیه نیست. این رویه باعث شد تا در سال‌های اخیر تمایلی برای همکاری با شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی نداشته باشیم.

عناوین برگزیده