تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۰۸۴۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس هیات مدیره گل گهر:

فولاد سازان ۷درصد و معدنی ها ۴۵درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی می فروشند/سنگ آهن خام را با نرخ جهانی می خریم اما گندله را دستوری می فروشیم

می متالز - نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید در ادامه و در راستای شعار سال قبل ایشان یعنی رونق تولید هست و این نامگذاری نشان از حساسیت و اهمیت بالای حوزه تولید می باشد و مسئولیت مدیران و پرسنل شرکت های معدنی و صنعتی را برای تحقق این امر مضاعف می کند. خوشبختانه در سال 98 اتفاقات خوبی در حوزه تولید شکل گرفت و علی رغم وجود برخی مشکلات با همت پرسنل محترم شرکت شاهد کسب رکورد تولید و دستیابی به اهداف معین‌شده بودیم.
فولاد سازان ۷درصد و معدنی ها ۴۵درصد ارزان‌تر از قیمت جهانی می فروشند/سنگ آهن خام را با نرخ جهانی می خریم اما گندله را دستوری می فروشیم

به گزارش می متالز، به طور قطع، تمام برنامه ریزی ما در سال جدید نیز که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است باید به گونه ای باشد که بتوانیم بیش از پیش در راهبرد اهداف شرکت و کشور مثمر ثمر باشیم و برنامه های پیش رو را چه در حوزه تولید و چه در حوزه توسعه با همتی مضاعف پیش ببریم
محمدرضا کرمی شاهرخی رییس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفتگویی انجام داده است که متن آن در زیر می آید.

نظرتان درباره عملکرد سال ۹۸ مجموعه گل‌گهر با توجه به تمام فراز و نشیب‌ها و بحران‌های موجود چیست؟

همانطور که اشاره کردید سال 98 سالی حساس در حوزه اقتصادی و صنعت و معدن در کشور بود، ما در این سال بحران های مختلفی را پشت سر گذاشتیم که آخرین آن همین بحران ناشی از ویروس کرونا بود که شرایط اقتصادی را در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما با محدودیت ها و موانعی مواجه ساخت و هنوز هم این شرایط ادامه دارد. در رابطه با عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بایستی بگویم که خوشبختانه علی رغم تمام بحران ها و محدودیت ها و موانعی که در سال 98 اتفاق افتاد اما در مجموعه گل گهر افتخارات و دستاوردهای بزرگی رقم خورد و رکوردهای تولیدی خوبی به ثبت رسید و بسیاری از طرح‌های بزرگ این منطقه با حضور رییس جمهور و مقامات دولتی افتتاح و بهره‌برداری شد.
در سال ۹۸ در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شاهد رشد ۳ درصدی تولید و ۴۳ درصدی فروش محصولات در مقایسه با سال ۱۳۹۷ بوده‌است. در مجموع در سال ۹۸ حدود ۱۲.۱ میلیون تن گندله و ۱۵ میلیون تن کنسانتره تولید شد و مجموع تولید گندله و کنسانتره در سال ۹۷ حدود ۲۶.۳ میلیون تن و در سال بعد ۲۷.۲ میلیون تن بوده است.
در سال ۹۸ در بخش گندله ۱۱۴.۵۲۰ میلیارد ریال و در بخش کنسانتره ۱۶.۰۰۵ میلیارد ریال فروش داشته‌ایم که در مجموع حدود ۱۳۰.۵۲۶ میلیارد ریال بوده است. فروش ریالی ۲سال گذشته در مجموع رشد ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.
در اسفند ۹۸ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا بیش از ۲.۱ میلیون تن محصول تولید کرده و بیش از ۱۱.۸۲۳ میلیارد ریال فروش داشته است.

 

میزان پیشرفت طرح‌های توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و زیرمجموعه‌های این شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده کنسانتره و گندله سنگ آهن در ایران این افتخار را داشت که در آبان ماه سال 98 طی مراسمی با حضور رییس جمهور محترم بیش از 8200 میلیارد تومان پروژه در منطقه گل گهر را وارد مدار تولید کند.
کارخانه های “آهن اسفنجی کوثر دو” و “فولادسازی جهان فولاد” با حضور رییس جمهوری افتتاح شد و واحد گازی نیروگاه گهر انرژی نیز به عنوان طرح پشتیبان صنایع، به مدار تولید پیوست، علاوه بر این 3 طرح بزرگ، 23 پروژه دیگر راه اندازی شد به طوری که منطقه گل گهر شاهد افتتاح 26 طرح جدید بود. مجموع ارزش این طرح ها از 8200 میلیارد تومان نیز عبور می کند. این میزان سرمایه گذاری، اشتغال حدود 1300 نفر را به طور مستقیم همراه داشته و 3900 شغل نیز به طور غیر مستقیم ایجاد شده است، با اجرای طرح های مذکور مجموعه گل گهر نخستین منطقه ای در کشور است که زنجیره کامل تولید از اکتشاف تا تولید محصول نهایی (شمش فولاد) را در دل خود و در یک مکان قرارداده است.
کارخانه ذوب و ریخته گری جهان فولاد با ظرفیت 1.2 میلیون تن و با مجموع ارزی و ریالی سرمایه گذاری 2750 میلیارد تومان به تولید رسیده است. از سوی دیگر کارخانه تولید آهن اسفنجی شماره 2 طرح کوثر توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت 2 میلیون تن و با مجموع سرمایه گذاری 1353 میلیارد تومان وارد مدار تولید شده است. همچنین بخشی از طرح مهم تولید اسلاب نازک شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، یعنی بخش ذوب آن فعال شد. این طرح به تکمیل زنجیره تولید ورق در منطقه گل گهر کمک شایانی می نماید. واحد بخار نیروگاه گهر انرژی سیرجان نیز با ظرفیت 160 مگاوات و مجموع سرمایه گذاری 1742 میلیارد تومان افتتاح شده است. از سوی دیگر با توجه به نیاز طرح های منطقه گل گهر به حدود 1400 مگاوات برق به ویژه در بخش تولید فولاد، برنامه ریزی تامین انرژی از طریق احداث نیروگاه در دستور کار شرکت قرار گرفته است. در این راستا تاکنون دو واحد گازی نیروگاه اول به ظرفیت حدود 330 مگاوات در سفر قبلی ریاست جمهوری به کرمان افتتاح شد و واحد بخار نیروگاه اول (گوهران) با ظرفیت 160 مگاوات نیز در سفر سال گذشته ایشان به بهره برداری رسید. همچنین در برنامه آتی شرکت، احداث نیروگاه دوم طرح ریزی شده است.
نکته مهم دیگر گام بزرگ گل گهر و چادرملو برای دستیابی به معادن خارج از کشور می باشد که هم اکنون در قزاقستان و استرالیا گامهای مهمی برداشته شده و دو پروژه فعال در حال اجراست.
همچنین منطقه معدنی و صنعتی گل گهر در سال 98، شاهد تسریع و پیشرفت کار در بیش از 103.6هزار میلیارد ریال پروژه بود. در این میان بزرگ ترین و شاخص ترین طرح سال 98، تسریع و پیشرفت در اجرای قطعه نخست خط انتقال آب خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است. سایر طرح ها که شامل واحد خردایش شماره 2 گل گهر،‌ گندله سازی شماره یک گهر زمین، واحد تیکنر مرکزی، قطعه نخست خط انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان و واحد آب شیرین کن بندرعباس است در سال 99 افتتاح خواهند شد. با راه اندازی این پروژه ها 642شغل مستقیم و بیش از 2430 فرصت شغلی غیرمستقیم در منطقه ایجاد می شود.
خوشبختانه اخیراً افزایش سرمایه شرکت از 4800 به ده هزار میلیارد تومان، صورت پذیرفت و اکنون هسته فکری توسعه گل گهر مشغول تدوین توسعه های احداثی (جدید) هستند و ما بنا داریم حداقل 50 هزار میلیارد تومان طرحهای توسعه شرکت گل گهر و شرکتهای وابسته را تعریف کنیم و از این موضوع ظرف چندماه آینده رونمایی کنیم.

با توجه به اهمیت پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به گل‌گهر، میزان پیشرفت این پروژه در سال ۹۸ را چگونه می‌بینید و چه برنامه‌ای برای این پروژه در سال ۹۹ دیده شده است؟

خوشبختانه در راستای ادامه افتخارات و دستاوردهای محقق شده در مجموعه گل گهر در سال 98 این شرکت برای سال 99 نیز برنامه ریزی های بسیار خوب و گسترده ای را در دست اقدام و اجرا دارد که امیدواریم با عادی شدن شرایط سلامت کشور بتوانیم همه این برنامه ها را طبق برنامه ریزی انجام شده محقق نماییم که شامل بیش از 103.6هزار میلیارد ریال پروژه می باشد.
بزرگ ترین و شاخص ترین طرح در دست اجرا نیز، راه اندازی قطعه نخست خط انتقال آب خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.
اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به منطقه گل گهر در سه فاز به طول 900 کیلومتر در دست اجرا هست که عملیات شیرین سازی و انتقال آب را انجام می دهد و جزو یکی از بزرگ ترین طرح های خط انتقال آب در دنیا محسوب می شود.
در این طرح 70.2هزار میلیارد ریالی، با شرایط خاص و صعوبت اجرایی در طول مسیر، فشار و دِبی ویژه آن را از سایر طرح های مشابه دنیا تمایز می سازد. خوشبختانه این پروژه در سال 98 پیشرفت خوبی داشت و در فاز نخست قرار است 300 کیلومتر از این مسیر با سرمایه گذاری 45.5هزار میلیارد ریال در ماه های آینده به بهره برداری برسد.

 

مهم‌ترین مشکلات تولید و تجارت سنگ‌آهن و صنایع معدنی در سال ۹۸ چه بود؟

به هر حال همانطور که گفته شد سال 98 سالی پر فراز و نشیب بود و شاهد برخی مشکلات و موانع در حوزه صنعت و معدن بودیم.
اگر بخواهم به طور اختصار اشاره کنم، برخی از موانع و مشکلات این حوزه مربوط به وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی، افزایش تحریم‌ها و در آخر هم وجود ویروس کرونا در ماه های پایانی سال بود که امید می رود در سال 99 شاهد روزهای بهتری در حوزه صنعت، معدن و اقتصاد کشور باشیم.
متاسفانه در آمد شرکتهای تولیدی کنسانتره و گندله با وضع عوارض دستوری به شدت کاهش پیدا کرد از سوی دیگر قیمت گذاری محصولات میانی زنجیره فولاد براین اساس که کنسانتره 16 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان و گندله 23.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان می باشد فشار زیادی به کاهش قیمت فروش ریالی گل گهر وارد آورده است. در ابتدای زنجیره متاسفانه قیمت سنگ آهن به عنوان ورودی کارخانجات تولید کنسانتره از مکانیزم شفافی برخوردار نیست و در معدن 2 و 3 قیمت کلوخه گاهاً با برگزاری مزایده تعیین می شود یعنی اینکه هم در بالادست سوبسید بسیار زیادی از گل گهر اخذ می شود و هم در پایین دست متاسفانه سنگ به قیمت خیلی بالا به گل گهر تحویل داده می شود.
لذا با توجه به موارد بالا به نظر می رسد در آینده نزدیک توان توسعه و سرمایه گذاری شرکتهای معدنی تحت تاثیر قرار می گیرند و نهایتا به سمت غیراقتصادی کردن مکانیزم توسعه قدم برداشته می شود. امیدوارم این چالش بزرگ توسط جناب آقای دکتر اسماعیلی معاونت محترم وزارت صمت برطرف گردد.

یعنی شما مخاللف برگزاری مزایده فروش کلوخه و سنگ معدن 2 و 3 هستید؟ آیا آنها حق ندارند محصول خود را به جایی که گرانتر می خرد بفروشند؟

از سوال خوب شما ممنونم، هرگز این تفکر ارزان خریدن کالای شرکت دیگری مدنظر گل گهر نیست ولی توجه فرمائید حال که برای فروش محصول میانی یعنی کنسانتره و گندله قیمت دستوری دولت اعمال می شود آیا می تواند قیمت مواد اولیه ورودی یعنی کلوخه بازار آزاد باشد و سقف قیمتی نداشته باشد. اگر مزایده گذاشته شود و در شرایط آن ذکر شود که “برنده مزایده باید کنسانتره تولید کند و 16 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان بفروشد” آنگاه قیمت امکان پذیر برای خرید کلوخه در مزایده مشخص می شود راه دیگر این است که وزارتخانه از هم زنجیره فولاد مکانیزم دستوری قیمت گذاری را بردارد.

با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، اولویت‌های کاری شرکت گل‌گهر در سال ۹۹ را چه می‌دانید؟

نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید در ادامه و در راستای شعار سال قبل ایشان یعنی رونق تولید هست و این نامگذاری نشان از حساسیت و اهمیت بالای حوزه تولید می باشد و مسئولیت مدیران و پرسنل شرکت های معدنی و صنعتی را برای تحقق این امر مضاعف می کند. خوشبختانه در سال 98 اتفاقات خوبی در حوزه تولید شکل گرفت و علی رغم وجود برخی مشکلات با همت پرسنل محترم شرکت شاهد کسب رکورد تولید و دستیابی به اهداف معین‌شده بودیم.
به طور قطع، تمام برنامه ریزی ما در سال جدید نیز که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است باید به گونه ای باشد که بتوانیم بیش از پیش در راهبرد اهداف شرکت و کشور مثمر ثمر باشیم و برنامه های پیش رو را چه در حوزه تولید و چه در حوزه توسعه با همتی مضاعف پیش ببریم.

فکر می‌کنید شیوع بیماری کرونا در کشور تا چه اندازه بر وضعیت صنعت و معدن کشور در سال ۹۹ تاثیر بگذارد؟

آنچه که مسلم است و البته قابل کتمان هم نیست اینکه متاسفانه در چند ماه گذشته و از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، شرایط اقتصادی در بسیاری از حوزه ها با رکود مواجه شده است و احتمال ادامه پیدا کردن این شرایط و از بین نرفتن ویروس کرونا نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. در حوزه صنعت و معدن خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی ها و اقدامات خوبی که توسط مدیران مجموعه های معدنی و صنعتی انجام شد روال کار در شرکت های معدنی و صنعتی همچون قبل ادامه پیدا کرد و خوشبختانه شاهد هیچ گونه رکودی در این مدت در حوزه معادن نبودیم. اینکه آیا این بیماری در سال 99 بر وضعیت صنعت و معدن تاثیر می گذارد یا خیر، بیشتر بستگی به نحوه برنامه ریزی دولت و وزارت صمت و همکاری مدیران مجموعه های معدنی و صنعتی دارد. مطمئنا با یک برنامه ریزی خوب و مناسب می توانیم از این شرایط و مشکلات موجود عبور کنیم.
در پایان مجدداً خواهش من از وزارتخانه و جناب آقای دکتر اسماعیلی معاون محترم وزیر این است که به اصلاح مکانیزم قیمت گذاری فروش زنجیره فولاد توجه خاص ینمایند. با ادامه این روند شرکتهای معدنی پاسخگوی استهلاک خود هم نخواهند بود. فولاد سازان از مکانیزم دستوری قیمت تنها 7درصد نسبت به قیمت جهانی ارزان فروشی می کنند ولی شرکتهای معدنی متاسفانه از مکانیزم دستوری قیمت برای گندله و کنسانتره نزدیک 45درصد نسبت به قیمت های جهانی پایین تر کالای خود را به فولاد سازان می فروشند و این یعنی روانه کردن منافع سهامداران شرکتهای معدنی به جیب منافع سهامداران شرکتهای فولادی.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده