تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۱۰۹۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط شرکت مشاور سرمایه گذاری بررسی شد:

روند امروز معاملات بازار سهام + پیش بینی رونق بورس با تکیه بر ۳ عامل

می متالز - روند امروز معاملات بازار سهام، علل خروج ۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها، معرفی دو نماد دارای بیشترین ارزش، پیش بینی رونق بورس با تکیه بر سه عامل توسط شرکت مشاور سرمایه گذاری بررسی شد.
روند امروز معاملات بازار سهام + پیش بینی رونق بورس با تکیه بر ۳ عامل

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در دقایق اولیه معاملات امروز مجددا شاهد بروز اختلالات هسته معاملات بودیم که باعث شد برخی از نمادهای معاملاتی خارج از قیمت نظری گشایش مورد معامله قرار گیرند.

در همین راستا براساس اعلام ناظر بازار سهام این دسته از معاملات مورد تایید بورس تهران قرار نخواهند گرفت. طی سه روز گذشته شاهد بودیم شاخص‌ کل بیش از 128 هزار واحد افزایش یافت و در این مدت بسیاری از نمادها صف خرید داشته و برخی نیز به دلیل نوسان 20 و 50 درصدی متوقف شدند.

آمار چند روز اخیر نشان می دهد بازار سرمایه با ورود نقدینگی‌های جدید و بازگشت سرمایه افرادی که به امید خرید خودرو سهام را فروخته بودند، راهی به جز صعود ندارد.

در معاملات امروز بازار سهام از یک طرف اختلال سامانه معاملات در ابتدای وقت و از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار از طرح برخی نمایندگان مجلس مبنی بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه با مواردی چون مالیات پلکانی برای سهام ، زمینه افزایش فشار فروش در بسیاری از نمادها شد به شکلی که خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی منفی شد و حدود 90 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد.

در پایان معاملات شاخص کل با رشد 2 هزار و 708 واحدی به کانال یک میلیون و  118 هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش 2 هزار و 731 واحدی به کانال 356 هزار و 649 واحد رسیدند.  نماد‌های " فملی، وامید " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس هم 13.7 و 6.13 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات امروز متعلق به نمادهای "شستا، شپنا" بود با 756 و 745 میلیارد تومان بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب

بازارهای جهانی تحت تاثیر صعود قیمت نفت سبزپوش شدند. تمدید مصوبه کاهش سقف تولید اوپک پلاس، مهمترین عامل صعود قیمت نفت بود. در معاملات امروز نفت برنت تا محدوده 43.39 دلار هم صعود کرد. نفت سبک آمریکا نیز به محدوده 40 دلار در هر بشکه رسیده است.

در گروه فلزات اساسی مس به 5669 دلار، روی 2009  و هر انس طلا به 1696 دلار رسیدند. قیمت نفت سنگین ایران نیز با رشد 7.97 درصد معادل 2.76 دلار به رقم  37.40 دلار در هر بشکه صعود کرد.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 17 هزار و  620 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 16 هزار و 930 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 7 میلیون و 270 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد

بر اساس لایحه پیشنهادی وزارت اقتصاد در صورت تایید و تصویب در دولت و مجلس از عایدی معاملات املاک مالیات ۲۵ درصدی وصول خواهد شد. همچنین جزئیات اولیه از لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم از احتمال کاهش مالیات تولید به ۱۰ درصد حکایت دارد.

کوروش پرویزیان رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را دنبال می‌کند و سیاست برای نرخ سود این است که برای کشف نرخ سود زمینه‌سازی می‌کند تا اینکه بازار پول این نرخ را مشخص کند در این شرایط نرخ سود بانکی حتما کاهش می‌یابد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی با افزایش بیش از ۱۴۷ تومانی بر اساس نرخ دلار ۱۵۶۶۵ تومان اعلام شد.

معاون بازار شرکت بورس تهران اعلام کرد: عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام شرکت زر ماکارون چهارشنبه هفته جاری صورت نمی‌گیرد و به احتمال زیاد هفته آینده انجام خواهد شد.

معاونت معدنی وزارت صنعت اعلام کرد: قیمت‌های زنجیره فولاد تا پایان هفته تعیین تکلیف می‌شود.

وزیر ورزش اعلام کرد: ۱۰۰ درصد سهام سرخابی‌ها واگذار می‌شود. ارزش آنها در زمینه‌های مختلف حدود هزار میلیارد تومان است.

یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس در خصوص آخرین آمار فروشندگان سهام عدالت گفت: تاکنون ۵۵۰ هزار نفر از دارندگان این سهام معادل تنها یک درصد نسبت فروش سهام اقدادم کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر امکان مبادله زندانیان وجود داشته باشد این آمادگی را داریم مابقی افرادی که دربند آمریکا هستند را آزاد کرده و به داخل بازگردانیم. آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند به چارچوب برجام و گروه 1+5 بازگردد.

اطلاعات گمرکی نشان می‌دهد واردات نفت خام چین در ماه مه تا ۴۷.۹۷ میلیون تن معادل ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

آینده بازار سهام و ارائه چند پیشنهاد

در ماه‌های اخیر  استراتژی توسعه‌ی بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به بورس جهت بهره‌مندی مردم و دولت از این بازار مورد توجه قرار گرفته است. همان طور که پیش بینی می‌شد شاخص کل با قطعیت از مرز یک میلیون واحد عبور کرد و در حال حاضر مقاومت معتبر بعدی در محدوده ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون واحدی است.

بازگشت نقدینگی‌های نا امید از خرید خودرو و زمزمه‌های کاهش نرخ سود بانکی نوید رونق بیشتر بازار سرمایه را می‌دهد. توجه به عوامل زیر در این مسیر صعودی به کارکرد بهتر بازار سرمایه کمک می کند:

  • تسریع در عرضه سهام شرکت های سودآور و در نتیجه افزایش عمق بازار.
  • به دلیل افزایش تعداد سهامداران حقیقی که بخش زیادی از آنها تحت آموزش درست قرار نگرفته اند در روزهایی که فشار عرضه وجود دارد شاهد بروز رفتارهای هیجانی از این گروه هستیم. اطمینان از حصول آموزش های اولیه و فرهنگ سهامداری از طریق برنامه های سازمان بورس و کانون کارگزاران در این زمینه اثر گذار خواهد بود.
  • تشویق افراد آموزش ندیده به بهره گیری از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی.
منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده