تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۰۹۷۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
اقتصاد قزاقستان؛

زیر ضربه کرونا

می متالز - همزمان با خطر شیوع ویروس کرونا در میدان‌های نفتی و معادن مس و کاهش قیمت جهانی نفت،‌ قزاقستان در حال تجربه یک حمله دوگانه به اقتصاد این کشور است.
زیر ضربه کرونا

به گزارش می متالز، وضعیت بد اقتصادی دولت قزاقستان که پیشتر برای کنار آمدن با کاهش شدید درآمد ناشی از پایین‌ آمدن قیمت جهانی نفت به تقلا افتاده بود؛ اکنون با شیوع کرونا در میدان‌های بزرگ نفتی و معادن این کشور بدتر شده است.

بلومبرگ روز ۲۷ مه (چهارشنبه ۷ خرداد) گزارش داد که شرکت شورون سهامدار اصلی پروژه میدان نفتی "تنگیز" اعلام کرده که دو سوم کارگران خود در این میدان نفتی را به خانه فرستاده است. تنگیز بزرگترین میدان نفتی واقع در خشکی کشور قزاقستان است که ذخایر آن حدود ۲۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و حدود یک سوم تولید نفت قزاقستان را به خود اختصاص می‌دهد. مقامات نفتی امیدوارند کاهش شدید نیروی کاری موجب توقف شیوع ویروس و جلوگیری از تعطیلی این میدان نفتی سودآور شود.

به نظر می‌رسد که تنگیز یکی از کانون‌های ویروس کرونا در قزاقستان است که تا روز ۲۰ مه نزدیک به ۹۵۰ مورد ابتلا به کرونا بین کارگران در این میدان نفتی گزارش شده است که این رقم بیش از ۱۰ درصد تمام موارد ثبت شده کرونا در قزاقستان تا آن زمان بود. مدیر روابط عمومی شرکت "تنگیز شوراویل" (TengizChevroil) روز ۲۵ مه گفت که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن از کارگران و شرکت‌های پیمانکاری از میدان‌های نفتی تخلیه شده‌اند.

کنسرسیوم تنگیز شوراویل متشکل از شورون، اکسون موبیل قزاقستان و لوک‌اویل روسیه و شرکت دولتی "قزمونیاگاز" قزاقستان یک هفته پیش از آن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تولید بدون وقفه ادامه دارد .

در همین حال شرکت "کازاخ‌مس"‌(Kazakhmys) بزرگترین تولیدکننده مس قزاقستان که در استان "قاراقاندی" (Qaraghandy) در مرکز قزاقستان فعالیت دارد و بهره‌برداری از چند نیروگاه را هم در دست دارد، اعلام کرد که روز ۶ مه اولین مورد ابتلا به کرونا را در یکی از معادن ثبت کرده است. مشخص نیست که عملیات استخراج در این معدن تا چه زمانی مجاز خواهد بود.

یکی از مسوولان ارشد بهداشتی قزاقستان روز ۲۰ مه درباره شیوع کرونا در سایت تنگیز و سایر مناطق نفتی و معدنی در قزاقستان گفت که اگر میزان شیوع همچنان بالا برود، دولت ممکن است دستور توقف عملیات بهره‌برداری را بدهد.

وی گفت که در سه میدان نفتی در مجموع یک هزار و ۱۶۲ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و این زمانی بود که شمار کل مبتلایان در قزاقستان ۶ هزار و۹۶۹ نفر بود.

مقام‌های بهداشتی دولتی و مدیران این سایت‌های نفتی می‌دانند که بخش زیادی از مشکل ناشی از زندگی در میدان‌های نفت و گاز است. شرکت‌های فعال در این میدان‌های نفتی و معادن وعده داده‌اند که یک رشته اقدامات را برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا انجام دهند از جمله اینکه کارگران را به گروه های کوچک تقسیم کنند تا تماس کمتری با هم داشته باشند.

شرکت کازاخ ‌مس اعلام کرده که تولید را در معدن "نورکازگان" بطور موقتی تعطیل کرده است و تنها فعالیت‌های تعمیر و نگهداری انجام می‌شود. همچنین در هر شیفت ۱۰۰ نفر کار می‌کنند و بطور منظم تست می‌شوند. شرکت پتروقزاقستان نیز وعده تقویت تدابیر برای جلوگیری از شیوع کرونا را داده است.

هشدارهای دولت درباره تعطیلی عملیات بهره‌برداری در میدان‌های نفتی و معادن در حالی است که مقامات در استان غرب قزاقستان و در استان آتورائو که میدان تنگیز در آن قرار دارد، از اول ژوئن تدابیر قرنطینه را کاهش داده‌اند.

مقامات قزاقستان هفته‌هاست از این مساله آگاهند که سال ۲۰۲۰ سال متفاوتی خواهد بود. اعلام اولین مورد کرونا در این کشور یک هفته پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی صورت گرفت.

قیمت نفت هرچند پایین است اما قزاقستان انتخاب دیگری جز تولید نفت ندارد. قیمت مس هم اندکی کاهش یافته و قزاقستان به استخراج آن ادامه خواهد داد. تعلیق فعالیت‌های تولیدی در هرکدام از میدان‌های نفتی بزرگ یا معادن اصلی مس به معنی کاهش بیشتر درآمدهای مورد نیاز دولت است. دولت قزاقستان در عین حال نمی‌تواند شیوع مکرر کرونا در سایت‌های نفت و معادن را تحمل کند، بخصوص که خطر گسترش میان مردم محلی را هم به همراه دارد. قزاقستان تا روز دوم ژوئن ۱۱ هزار و ۵۷۱ مورد کرونا و ۴۴ مرگ بر اثر کرونا را گزارش کرده است.  

عناوین برگزیده