تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۱۰۹۸۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پروژه یزد تایر برای جایگزینی واردات لاستیک

می متالز - مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد در خصوص وضعیت صادرات اطلاع داد: تحریم‌ها هرگز نمی‌توانند صادرات شرکت را به طور کامل فلج کنند. شرکت امکان ادامه صادرات حتی در شرایط تحریمی به شرط حمایت‌های داخلی را دارد. ارگان‌های مربوطه باید شرکت‌ها را در راستای حفظ صادرات برای ارزاوری حمایت کنند.
پروژه یزد تایر برای جایگزینی واردات لاستیک

به گزارش می متالز، اسکندر ستوده گفت: اگر قبول کنیم هر مشتری یک دارایی است و ورود به بازارهای خارجی و حضور در رقابت‌های بین المللی یک امتیاز است، باید اذعان کنیم که قطع ارتباط یکباره با مشتریان صادراتی حتی اگر تأثیری هم بر درآمد شرکت نداشته باشد، یک ضایعه به شمار می‌آید.

وی افزود: بدیهی است که برای جلب مشتریان خارجی سرمایه‌گذاری شده است. صادرات زمانی متوقف می‌شود که نشان تجاری محصولات شرکت با صرف هزینه در کشور دیگر شناسانده می‌شود و مردم به آن اطمینان می‌کنند. توقف صادرات افزون بر آنکه به صادرکننده صدمه مالی وارد می‌کند، جایگاه او را نزد مشتریان متزلزل می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد تصریح کرد: این توقف اعتماد خریداران را نسبت به آن کالا از بین می‌برد. هر چند که بازار داخل کشش محصول صادراتی را دارد اما توسعه صادرات و صادرات محوری جهت تأمین نیاز ارزی واحدها یکی از اصول ضروری حفظ اشتغال و تولید و ارزآوری است.

لزوم افزایش نرخ برای لاستیک

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد عنوان کرد: مواد اولیه خارجی حدود ۴۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت لاستیک را تشکـیل می‌دهد بنابراین تغـییر نرخ ارز نمی‌تواند در ادامه فعالیت تولیدی بی‌تأثیر باشد. از آنجا که تغییر نرخ ارز به‌تازگی اعلام شده است و میزان آسیب آن به تولید پایدار هم‌اکنون قابل ارزیابی نیست.

ستوده یادآور شد: قیمت‌های جدید محصولات باید با هماهـنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به افزایش عوامل متغیر همچون دستمزد و آثار آن و نیز نرخ ارز دریافتی و هزینه‌های مالی ایجاد نقدینگی همراه با سود معقول اعلان شود.

این فعال صنعت لاستیک و تایر تصریح کرد: تلاش برای حفظ روند سود دهی شرکت و ادامه تولید و فروش با قیمت‌های جدید از برنامه‌های شرکت خواهد بود؛ زیرا هنوز درخواست‌های خرید ارز نیمایی به طور کامل وارد بازار نشده است تا معیاری از ارز قابل تأمین و نرخ آن برای ثبت سفارش‌ها به‌دست آید. ضمن آنکه این تصمیم به حجم بزرگتری از نقدینگی نیازمند دارد و سبب افزایش قیمت محصول می‌‌شود.

اختلاف قیمت لاستیک در بازار آزاد با قیمت کارخانه

ستوده با اشاره به اخلاف قیمت محولات از کارخانه تا بازار بیان کرد: مشکل اصلی و بیماری توزیع محصولات است. این شرکت تمام مراحل قانونی را در امر توزیع را رعایت می‌کند و طبق فاکتور رســمی تایر در اختیار نمــایندگان به قیمت مصوب قرار می‌گیرد.

وی افزود: متـأسفانه شنــیده می‌شـود مصرف‌کنندگان نهایی به‌راحتی و به قیمت مصوب تایر مورد نیاز خود را به‌دست نمی‌آورند، تایر افزون بر قیمت مصوب مصرف‌کننده به دلیل نقص نظارتی بر توزیع، قیمت بازار آزاد پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد یادآور شد: این شرکت به منظور جلوگیری از واسطه‌گری از کلیه نمایندگان خود خواسته است که فهرستی از اسامی و شماره تلفن خریداران نهایی را در اختیار امور نمایندگان قرار دهند. همچنین، مقرر شده است که همکاران فروش به‌طور نمونه با افرادی که نامشان در فهرست درج شده است تماس گیرند و از صحت و سقم خرید توسط مصرف کنندگان نهایی مطلع شوند.

ستوده اظهار کرد: چنانچه معلوم شود نماینده ای از توزیع عمومی و فروش به مصرف‌کنندگان نهایی سرباز زده است نمایندگی فروش وی لغو خواهد شد، مسئله بسیار مهم این است که نمایندگان زیر پوشش صنف خود بوده و در پوشش اتحادیه‌های لاستیک و روغن یا تعاونی‌های صنفی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد گفت: نظارت بر توزیع و فعالیت‌های آنها در اختیارات واحدهای بازرگانی مستقر در وزارت صمت است و آنها می بایست بر توزیع درست ایشان نظارت نمایند.

لزوم همکاری گمرک و بانک مرکزی با بنگاه‌ها

ستوده عنوان کرد: شرایط تحریم بر دو عامل عمده در صادرات یعنی حمل و نقل و انتقال پول آثار منفی زیادتری بجای گذاشته است. همچنین شرکت‌های ایرانی را در مقابل رقبای خود در موضع ضعیف تری قرار می‌دهد. این تحریم‌ها هرگز نمی‌توانند صادرات را بطور کامل فلج کنند بویژه در بازارهای هدف و با کشورهای همسایه. حتی در شرایط تحریم تا حدودی مبادلات تجاری حفظ می شود مشروط به اینکه حمایت های داخلی نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: ارگان‌های ذیربط مثل بانک مرکزی و گمرک ایران به‌جای صدور بخشنامه‌های محدود کننده صادراتی در جهت تسهیل امر صادرات شرکت هایی را که در زمینه صادرات سوابق خوبی دارند یاری کنند تا این شرکت ها بتوانند بخشی از ارز مورد نیاز تولید خود را از این طریق تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد خاطر نشان کرد: تورم در کلیه اقلام هزینه‌ای اثر منفی دارد در نتیجه موجب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود. از آنجا که قیمت فروش محصولات شرکت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است بنابراین تنها ابزاری که برای مقابله با تورم در اختیار تولید کننده است تلاش برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری تولید هست.

ستوده اظهار کرد: کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره‌وری باید به عنوان راهبرد اصلی شرکت در نظر گرفته شود. موضوع افزایش بهره‌وری در همه ابعاد از جمله آموزش و انگیزه نیروی انسانی – بکارگیری اتوماسیون و تقویت توان تحقیق و توسعه اهمیت خاصی دارد.

وی افزود: بنابراین پروژه‌های اجرایی چندی در راستای راهبرد شرکت برای مواجهه با افزایش قیمـت مواد اولیــه، مدیریت هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده در حال پیگیری است. از جمله برنامه‌های شرکت شامل استفاده از توان کارشناسان داخلی برای اجرای پروژه‌های توسعه و تحقیق است.

برنامه‌های لاستیک یزد

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد با اشاره به برنامه‌های شرکت بیان کرد: به روزآوری دستگاه‌ها و تجهیزات و ارتقای سیستم‌های کنترلی ماشین‌آلات با الگوبرداری از فناوری روزآمد دنیا و جایگزین مواد اولیه خارجی و همچنین رفع گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

ستوده گفت: به دنبال امضاء معاهده برجام چند شرکت خودروساز معتبر خارجی که سابقه همکاری با صنعت اتومبیل سازی کشورمان را در گذشته داشته دوباره وارد ایران شدند. حتی در چند مورد با تشکیل شرکت‌های مشترک با خودروسازان داخلی قصد ساخت مدل‌های جدیدی از خودرو در سایت‌های تولیدی موجود به‌طور جدی مطرح شد.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد یادآور شد: به تبع آن شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای داخلی‌سازی قطعات از جمله تایر با شرکت های تایرسازی وارد مذاکره شدند. پس از رد و بدل اطلاعات و مشخصات فنی و تایرهای مورد استفاده مراحل انجام پروژه تأمین فناوری و طراحی و ساخت تایرهای مربوطه در این شرکت آغاز و هزینه‌هایی نیز برای این منظور متقبل شد.

ستوده با اشاره به خروج شرکت‌های خارجی از ایران اظهار کرد: با خروج آن شرکت‌ها از ایران پروژه‌های ساخت، نیمه تمام ماندند. به‌دلیل آنکه امکانات ساخت تایرهای خودروهای پیشین هنوز در شرکت وجود داشت این شرکت با تولید آن تایرها به همکاری خود با خودروسازان داخلی ادامه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت صنایع لاستیک یزد در پایان تاکید کرد: در ضمن پروژه‌های تولید تایرهای جدید با توجه به نیاز بازار مصرف برای این اندازه تایرها تولید و به بازار مصرف جهت جایگزینی واردات عرضه می‌شود، در صورت آزادسازی صادرات به‌دلیل نیاز کشورهای منطقه به این اندازه‌ها، امکان صادرات و ارزآوری این تولیدات نیز وجود دارد.

عناوین برگزیده