تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۲۶
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۱۰۲۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس انجمن سنگ آهن ایران:

تنها نیمی از حدود 350 پروانه بهره‌برداری سنگ آهن فعال است/ هزینه‌های تولید در یک معدن کوچک 35درصد بیشتر از یک معدن بزرگ است

می متالز - رییس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: هزینه‌های تولید در یک معدن کوچک به طور متوسط 35درصد بیشتر از یک معدن بزرگ است.
تنها نیمی از حدود 350 پروانه بهره‌برداری سنگ آهن فعال است/ هزینه‌های تولید در یک معدن کوچک 35درصد بیشتر از یک معدن بزرگ است

به گزارش می متالز، ایران تولید 55میلیون تن فولاد را در سال 1404خورشیدی پیش رو دارد. در چنین شرایطی داریوش اسماعیلی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، از وجود 150 معدن غیرفعال سنگ آهن در کشور می‌گوید. این در حالی است که سنگ آهن ماده اولیه ساخت فولاد است و این معادن غیرفعال می‌تواند تامین‌کننده خوراک واحدهای تولیدی و در ادامه راهگشای ایران برای رسیدن به چشم‌انداز 1404 باشد.

مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران، ضمن تایید این رقم گفت: ما حدود 350 پروانه بهره‌برداری از ذخایر سنگ آهن داریم که تنها حدود نیمی از این معادن است و معادن نیمه‌فعال، شامل معادن کوچک و متوسط مقیاسی می‌شوند که به فعالیت ادامه ندادند.

اکبریان درباره دلایل توقف به کار این معادن با وجود دریافت پروانه بهره‌برداری گفت: معادن کوچک و متوسط شرایطی متفاوت با معادن بزرگ دارند. هزینه‌های تولید در یک معدن کوچک به طور متوسط 35درصد بیشتر از یک معدن بزرگ است. در چنین شرایطی وقتی رفتار دولت و بازار با معادن کوچک مانند معادن بزرگ است، شرایط کار برای آنها سخت و از سودآوری آنها کاسته می‌شود و در نهایت تعطیل می‌شوند. در حالی که سیاست‌های معادن کوچک و متوسط باید با معادن بزرگ متفاوت باشد. با این حال این معادن تاکنون موفق نشدند حمایت‌های لازم را از نهادهای مرتبط دریافت کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر مشکلاتی مانند ابهام در واردات ماشین‌های معدنی و سیاست‌های دولتی که به افزایش هزینه‌های دولتی و هزینه‌های سربار در معادن انجامیده، کار را در چند سال گذشته برای معدنکاران سخت کرده است. مشکلاتی که به از بین رفتن فرصت‌های اشتغال و درآمدزایی می‌انجامد. این مشکلات شامل معادن کوچک و متوسط مقیاس هم می‌شود.

رییس انجمن سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مسوول احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس است.

او همچنین گفت: معادن کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری‌های خرد و کم‌ارزش نیستند، بلکه  فرصت‌های کار و اشتغالی هستند که می توانند نشانه‌های وجود ذخیره‌های بزرگ در آینده نیز باشند.

عناوین برگزیده