تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۱۱۰۴۰۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد

صنایع ریخته‌گری و جوشکاری در بحران بی‌توجهی/ دولت جلوی افزایش بی‌رویه مواد اولیه و تجهیزات را بگیرد ‌

می متالز - رئیس اتحادیه ریخته‌گری و تراشکاری استان یزد وضعیت وخیم به وجود آمده در صنایع جوشکاری و ریخته‌گری را از نبود نظارت و کنترل مسوولین بر این واحد مهم صنعتی دانست.
صنایع ریخته‌گری و جوشکاری در بحران بی‌توجهی/ دولت جلوی افزایش بی‌رویه مواد اولیه و تجهیزات را بگیرد ‌

به گزارش می متالز، بخشی از مشکلاتی که این روزها گریبان‌گیر صنایع و اتحادیه‌های مختلف شده، مربوط به شیوع کرونا است ولی بخش عمده‌ای از این مشکلات که ریشه‌دار و طولانی مدت هستند را به هیچ عنوان نمی‌توان مرتبط با شیوع کرونا دانست.

مشکلاتی که در طول سال های گذشته هم وجود داشته و صنایع مختلف با این مشکلات دست به گریبان بودند و نه تنها وضعیت آنها به بهبودی نرفت بلکه شیوع کرونا هم عاملی شد که توان کم باقی مانده آنها هم به پایان برسد.

یکی از صنایعی که وضعیتی اینچنین دارد و پیش از کرونا مشکلات بسیاری داشته و با شیوع این ویروس وضعیت بسیار بدتری پیدا کرده، صنایع ریخته‌گری و جوشکاری است.

حسین روشن رئیس اتحادیه ریخته گری و تراشکاری استان یزد  در ارتباط با مشکلات این صنف اظهار داشت: وضعیت خریداری قطعات فلزی وآهنی بسیار خراب و قیمت‌ها بسیار بالا است.

وی با اشاره به کم شدن بازار کار بیان کرد: رونق بازار مانند سابق نیست و بسیاری از کارگاه‌ها با 600 یا 700 نیرو تعطیل شده‌اند و ازلحاظ مقداری، کار کمی در بازار است.

وجود چنین مشکلاتی در این صنعت بسیار مهم و با اهمیت نشان دهند لزوم برنامه‌ریزی دقیق با بازه تاثیرگذاری کوتاه مدت و بلند مدت از سوی مسوولان است و بدون توجه دولت امکان رفع مشکلات آنها وجود ندارد.

رئیس اتحادیه ریخته‌گری و تراشکاری استان یزد کمک دولت به این صنف را حائز اهمیت خواند و گفت: از دولت واقعا انتظار بیشتری برای مساعدت و حمایت داشتیم، اگر وضع بدین گونه باشد با مشکلات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: صنایع ریخته‌گری و تراشکاری از ضروریات صنایع مختلف است چراکه کار صنعت را انجام می‌دهد و با رونق گرفتن آن بسیار می‌تواند در جهش تولید مفید باشد.

رئیس این اتحادیه تصریح کرد: دولت باید بر قیمت فلزها نظارت داشته باشد تا از افزایش بی‌رویه قطعات فلزی جلوگیری کند برای مثال مته‌ای که سال پیش با 2 هزار تومان خریداری می‌شد الآن 20 هزار تومان خریداری می‌شود یا دستگاه جوشکاری و ریخته‌گری که پیش از این 7 یا 8 میلیون تومان بود الآن با قیمت بسیار بالاتر باید خریداری شود واین نشان می‌دهد که نظارت و کنترلی بر قیمت قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز این صنف نیست.

وی گفت: دولت می‌تواند با دادن وام با تسهیلات مناسب از کارگاه‌ها حمایت کند چرا که این کارگاه‌ها با افزایشِ قیمت بی‌رویه قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز خود یا نعطیل کردند و یا با حداقل کارگر و کمترین کار فعالیت دارند و بدون شک این گونه کار کردن پاسخگوی فعالیت اقتصادی جامعه نیست.

روند فعلی افزایش قیمت در این صنعت همچون دیگر صنایع نه تنها سبب شده که فعالان این صنف با مشکلات زیادی روبرو باشند بلکه زمینه‌ای فراهم شده که عموم مردم هم که نیاز به خدمات آنها دارند، با سختی بسیاری روبرو باشند.

از آنجا که این صنف تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر تولید حوزه های مختلف کشور دارد، ضرورت دارد در راستای کمک به تحقق شعار سال، برنامه‌ریزی لازم برای رفع مشکلات فعالان این صنف از سوی دولت انجام شود.

عناوین برگزیده