تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۴۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۰۸۰
سرویس خبر : محیط زیست
در نشست مدیریت ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد مطرح شد؛

ایران سیزدهمین فولادساز جهان در 2017

می متالز - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری سازمان ایمیدرو گفت: براساس پیش بینی صورت گرفته میزان تولید جهانی فولاد در سال 2025 به رقم 2 میلیارد و 136 میلیون تن می رسد که سهم ایران از این رقم 2.6 درصد برآورد شده است.
ایران سیزدهمین فولادساز جهان در 2017

به گزارش می متالز، نشست مدیریت ارتباط انرژی، محیط زیست و آب در صنعت فولاد با رویکرد توسعه پایدار، تولید پاک و بدون ضایعات روز 14 بهمن ماه در در محل پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف برگزار شد. سید شمس الدین سیاسی راد در توضیح تعامل نزدیک این بخش با دانشگاه صنعتی شریف در برگزاری کارگاه تخصی و آموزشی گفت: در دولت یازدهم بر اساس استراتژی که از سال 93 برای حوزه آموزش، پژوهش و فناوری طراحی شد به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیتهای ملی در حل مساله عقب ماندگی فناوری،پایین بودن بهره وری و در نتیجه پایین بودن سطح رقابت پذیری بنگاه‌های معدنی و صنایع معدنی کشور بودیم.

وی با بیان اینکه بدون ارتباط و تعامل با کشورهای صاحب تکنولوژی و پیشران تکنولوژی این مهم در کشور ما رقم نخواهد خورد بیان داشت: دانشگاه‌ها از این منظر هم به عنوان یک پارتر آموزشی و پژوهشی به ما کمک خواهند کرد وهم به عنوان یک کریدور و کانال ارتباط و تعامل با مراکز توسعه تکنولوژی در حوزه معدن و صنایع معدنی در دنیا خواهند بود.

سیاسی راد همچنین از ایجاد یک موسسه آموزشی پژوهشی مشترک در دانشگاه تهران و یک مرکز خدمات هوشمندی رصد خانه فناوری و نوآوری در صنایع معدنی به شکل مشترک با دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، رقابت پذیری، مساله تولید بدون استفاده از حمایت‌های ویژه و رانت در مقایسه با رقبای خارجی را مساله اصلی صنایع معدنی و معادن و بنگاه‌های کشور دانست و بیان داشت: در استراتژی توسعه صادرات باید هم از نظر  قیمت تمام شده و هم به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده براساس استانداردهای بین المللی تولید کرد و این اتفاق بدون استفاده از فناوری‌های مناسب و پیشرفته ممکن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی بخش صنعت ما پایین بودن بهره وری است گفت: متاسفانه شرایط بازار، غیررقابتی یا نیمه رقابتی است که بر مساله بهره وری تاثیر می گذارد. براساس مطالعات و شاخص‌هایی که موجود است یکی از مهمترین ارکان رقابت پذیری، مساله رکن آمادگی فناوری و سطح آمادگی فناوری و به اصطلاح TRL است. بر اساس این شاخص، سرعت انطباق اقتصاد هرکشور با فناوری‌های موجود که نشان دهنده سطح بهره وری شان است و اینکه چقدر بنگاه‌ها توانایی استفاده از فناوریهای جدید را دارند مورد سنجش قرار می گیرند.

سیاسی راد افزود: بر اساس مدل هایی که در دنیا، ارزیابی صورت می گیرد آمادگی فناوری هفت جز دارد که دسترسی به آخرین فناوری، جذب فناوری در سطح بنگاه،سرمایه گذاری مستقیم خارجی ،اف بی آی و انتقال فناوری،تعداد کاربران اینترنت،پهنای باند اشتراک اینترنت،پهنای باند اینترنت بین المللی و بحث استفاده ازتلفن همراه مطرح است.

رتبه ناامیدکننده ایران در جذب فناوری

وی به رتبه  ایران در زمینه  جذب فناوری در دنیا اشاره کرد و گفت: شاخص‌های کشور ما نشان می‌دهد بر اساس آمارهای موجود، رتبه ایران در زمینه جذب فناوری در سطح بنگاه‌ها بسیار ناامید کننده است و در بین حدود 160 کشور رتبه 132 را داریم  که این نشان می دهد متاسفانه بنگاهها مای ما تعامل مناسب با کشورهایی که تکنولوژی و فناوری را توسعه می دهند ندارند و باید این مساله را حل کرد.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی پس از توافق برجام بدنبال بهره گیری از ظرفیت های خارجی و بین المللی در امر یادگیری،آموزش وانتقال فناوری است و اکنون یک شبکه ای از همکاری و آموزش با بخش خصوصی در زنجیره مهندسی معدن و صنایع معدنی از سوی سازمان ایمیدرو شکل گرفته است.

سیاسی راد به سند چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد خام در افق 1404  اشاره کرد و افزود: براساس آمارهای رسمی در سال 2016 میزان تولید فولاد خام کشور به رقم 18 میلیون تن رسید و ایران در جایگاه چهاردهمین فولاد ساز جهان قرار گرفت و این روند رو به رشد این بخش را نشان می دهد.

وی افزود: توسعه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت انرژی بر، آب و تاثیر گذار بر محیط زیست نیاز به بررسی دارد و اکنون صنعت فولاد در دنیا 21 درصد کل انرژی را به خود اختصاص می دهد و این امر در ایران به 25 درصد می رسد.

وی یادآور شد :براساس توافقنامه پاریس ایران تا سال 2030 کاهش چهار درصدی آلایندگی را تعهد کرده است و این امر مشروط به لغو همه تحریم ها علیه ایران است.

توافقنامه پاریس در 12 دسامبر 2015 ( 21 آذر 1394 ) با شرکت 196 کشور جهان در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد.

سیاسی راد گفت: براساس توافقنامه پاریس ایران به میزان 190 میلیون تن از حجم گازهای گلخانه ای را باید کاهش دهد که در صنعت فولاد کاهش حجم آلایندگی نیاز به سرمایه گذاری و بهره گیری از فناوری نوین دارد که کاری دشوار است.

صادرات هشت میلیون تن فولاد کشور تا پایان 96

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه  انتظار می رود در افق 1404 به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دست یابیم به کمبودهای زنجیره تولید فولاد در افق چشم انداز اشاره کرد و افزود: سنگ آهن 24 میلیون تن، کنسانتره 13.7 میلیون تن و گندله 1.8 میلیون تن کمبود وجود دارد این در حالی است که براساس ذخایر شناسایی شده اکنون 3.1 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور وجود دارد که این مواد معدنی هم در سطح و نیز در عمق زمین واقع شده و بتازگی ذخایر جدیدی کشف شده است.

منصور یزدی زاده گفت: جمهوری اسلامی ظرف 12 سال گذشته از یک کشور 100 درصد وارد کننده فولاد به صادر کننده تبدیل شده است و اکنون ایران بعد از ترکیه، دومین صادرکننده فولاد در منطقه محسوب می شود.

به گفته یزدی زاده، انتظار میرود میزان صادرات فولاد کشور تا پایان 96 به حدود هشت میلیون تن برسد و در افق چشم انداز 1404 بالغ بر 20 میلیون تن صادرات خواهیم داشت.

وی یادآور شد: تراز تجاری فولاد در مدت 10 سال گذشته به میزان 12 میلییون تن منفی بود و این درحالی است که امسال به مثبت پنج میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ضمن یاداوری اجرای برنامه اکتشاف مواد معدنی در گستره ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع در شرق کشور از سوی سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: این برنامه از استان سیستان وبلوچستان تا منطقه سنگان در استان خراسان رضوی گسترش یافته است.

وی شکل گیری ستاد زنجیره فولاد در دولت دوازدهم را یک اقدام ارزشمند دانست که در کنترل و هدفمند سازی مجوزهای صادره نقش اساسی ایفا خواهد کرد و از روند افسار گسیخته گذشته جلوگیری به عمل می آورد.

یزدی زاده گفت: هدفمند سازی سرمایه گذاری در بخش فولاد، رعایت الزامات زیست محیطی و ساماندهی وضعیت اکتشاف از ویژگی فعالیت ستاد زنجیره فولاد محسوب می شود.

گفتنی است این نشست تخصصی با همکاری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) تا 18 بهمن در محل پژوهشکده مزبور ادامه دارد.

ایران براساس آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2017 به جایگاه سیزدهمین فولاد ساز جهان دست یافت و در افق چشم انداز دستیابی به جایگاه هفتم دنیا مورد انتظار است.

عناوین برگزیده