تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۱۰۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مجلس توضیح داد:

علت توجه نمایندگان به بورس و نکاتی درباره مالیات/ جلسه فردا با فعالان بازار سرمایه

می متالز - نماینده مجلس با اعلام علت تمرکز نمایندگان جدید بر بورس و نکاتی درباره مالیات بر عایدی سرمایه از جلسه فردا با فعالان بازار سرمایه خبر داد.
علت توجه نمایندگان به بورس و نکاتی درباره مالیات/ جلسه فردا با فعالان بازار سرمایه

به گزارش می متالز، احسان‌ خاندوزی که با اعلام طرح مالیات از سهام به یکی از چهره های خبرساز هفته های اخیر تبدیل و عامل آشفتگی دو روزه بورس در هفته پیش شده به دنیای اقتصاد گفت: مجلس یازدهم تمرکز و توجه‌ ویژه‌ای به بورس ندارد و این شائبه که مجلس در موضوع بازار سرمایه مقابل دولت قرار دارد، صحت ندارد بلکه به دنبال استفاده از ادامه فرصت رونق بازار سرمایه است اما منتفعان آن باید بخش‌های تولیدی باشند.

علت تمرکز نمایندگان جدید مجلس بر بورس و نکاتی درباره مالیات بر عایدی سرمایه

وی دربرابر این سئوال که چرا نمایندگان جدید مجلس بر بورس متمرکز شده‌اند، پاسخ داد: برخی ذی‌نفعان بازار سرمایه به این دیدگاه غلط دامن زده‌اند. در حالی که اصلا این‌گونه نیست. هنوز هیچ‌کدام از کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم شروع به‌کار نکرده اند. بنابراین هیچ دستورکاری در کمیسیون‌ها شروع نشده است.

وی افزود: این موضوع به پیش‌نویس‌ طرح‌ امضا شده نمایندگان و مربوط به دریافت مالیات بر عایدی سرمایه است. محتوای این طرح با عنوان الحاقیه‌ای به قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس نهم مورد تصویب کمیسیون اقتصادی قرار گرفته بود و در مجلس دهم نیز به‌صورت طرحی مستقل در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده بود اما به مرحله صحن علنی نرسید. حال در مجلس یازدهم امضاهای اولیه اخذ شده تا در دستورکار کمیسیون تخصصی قرار گیرد. بنابراین طرح جدیدی نیست که ادعا شود مجلس یازدهم با حساسیت خاصی ورود کرده است.

این نماینده تهران توضیح داد: این طرح حاوی ابعادی مهم و موثر برزندگی اقتصادی مردم است. به‌طور مشخص نوسان قیمت و سوداگری‌هایی که در بازار زمین، مستغلات، خودرو، ارز و طلا صورت می‌گیرد. یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران این است که سیاست‌گذاران به مالیات به چشم منبع درآمدی نگاه می‌کنند در‌حالی‌که شاید مهم‌تر از کارکرد درآمدی، کارکرد تنظیم‌گری مالیات است که بتواند به فعالان اقتصادی علامت ‌دهد که باید چه رفتار تولیدی، مصرفی یا سرمایه‌گذاری را در پیش بگیرند.

خاندوزی افزود: یکی از اهداف مالیات بر عایدی سرمایه این است که سفته‌بازی را به حداقل برساند و در خلال آن، کارکرد درآمدی‌ نیز اهمیت می‌یابد. البته همچنان که سوداگری‌هایی در بازار دارایی‌ها چون املاک، خودرو، ارز و طلا وجود دارد این سوداگری در بازار سرمایه هم مطرح است. در تمام قوانین اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا یکی از مالیات‌ها، مالیات برعایدی سرمایه از فعالیت در بازار سرمایه است. بنابراین این مسئله در آن طرح در کنار بقیه ابعاد دیده شده اما اساسا نه از طرف نمایندگان و نه مجلس یازدهم هیچ توجه و تمرکز ویژه‌ای روی بورس وجود ندارد. معتقدم مالیات عایدی سرمایه برای املاک بیشتر تناسب دارد و مالیات بر مجموع درآمد، بیشتر برای ارز و سهام و ... .

وی خاطر نشان کرد: آنچه زندگی مردم را دچار مشکل کرده، سوداگری در بازار زمین، املاک و خودرو است. بنابراین هیچ توجه ویژه‌ای از طرف مجلس به بازار سرمایه نبوده اما از آنجا که اقتصاد سیاسی ایران اقتصاد سیاسی معیوبی است، گروه‌های ذی‌نفع که صدای بلندی در جامعه دارند از محل این طرح احساس خطر و سعی کردند با برجسته کردن ابعادی که اساسا جزو ارکان و اصول آن محسوب نمی‌شده و با ترساندن سهامداران خرد و تازه‌واردان به بازار سرمایه علیه مجلس یازدهم جو ایجاد می‌کنند.

این نماینده تاکید کرد: در هیچ توییتی از بازار سرمایه سخن گفته نشده، فقط بعد از اینکه دوستان فضاسازی کرد که بورس به خاطر آن حرف ملتهب شده توییت کردم که در این طرح کسانی بازار سرمایه را برجسته کردند که بهره می‌برند وگرنه در اولین توییت، هیچ اسمی از بورس و بازار سرمایه نبود.

برنامه مجلس برای قانون گذاری در بورس و اعلام نتیجه جلسه فردا با فعالان

خاندوزی درباره توییت دیگر مبنی بر اینکه سال‌های طولانی است در حوزه بورس قانون‌گذاری نشده و مجلس یازدهم قرار است به این حوزه توجه کند، توضیح داد: با توجه به مشکلات تامین مالی بخش‌های تولیدی، رونق فعلی بازار سرمایه فرصتی است برای رونق آنان.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از اینکه قالیباف چهار محور را برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه معرفی کرد به همراه تعدادی از نمایندگان بر آن شدیم حول آن ۴ محور برنامه اقدام مشخصی تنظیم کنیم که اگر لازم باشد مجلس و دولت مصوبه‌ای داشته باشند تا از محل رونق بورس به تامین مالی بخش تولید کمک کنند. بر این اساس نتیجه نشست با صاحب‌ نظران بازار سرمایه فردا سه‌شنبه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد : به صراحت از قول من بنویسید مجلس یازدهم به دنبال استفاده از ادامه فرصت رونق بازار سرمایه برای کمک به بخش‌های تولید است. انگیزه این است که این رونق ادامه پیدا کند اما منتفعان آن باید بخش‌های تولیدی باشند و رونق بازار سرمایه باید کمکی برای رونق تولید و اشتغال باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده