به گزارش می متالز، خیرالله خادمی با اشاره به بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از آزاد راه منجیل- رودبار و راهآهن رشت- انزلی افزود: این دو طرح بخش مهمی از کریدور شمال- جنوب کشور به طول ۱۳۴۰ کیلومتر است که از انزلی تا بندر امامخمینی امتداد مییابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آزادراه منجیل- رودبار حلقه مفقوده بخش آزاد راهی کشور است و راه آهن رشت- انزلی- بندر کاسپین نیز علاوه بر نقش اساسی در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و ارتباط با کشورهای همسایه، موجب اتصال استان گیلان به دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین میشود.
وی تکمیل آزادراه منجیل- رودبار را موجب حذف گلوگاه ترافیکی آزاد راه قزوین- رشت اعلام کرد و گفت: آزادراه قزوین- رشت ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ۱۲۹ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و بخشهای باقی مانده این محور، حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاههای ترافیکی در این آزادراه محسوب میشود که از این بخش ۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهره برداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه قزوین- رشت را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور دانست و افزود: به دلیل اتصال آزاد راه به جاده فعلی، ظرفیت مسیر موجود با در نظر گرفتن ترافیک عبوری از آزادراه بسیار کم است و در نتیجه این گلوگاه مشکل ساز خواهد شد و روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث بخش دوم منجیل- رودبار میسر میشود.
وی با اشاره به صعبالعبور بودن منطقه آزادراه گفت: کوهستانی بودن مسیرهای منتهی به شمال کشور نیازمند عملیات پیچیده راهسازی است و احداث این بخش از آزادراه از نظر فیزیکی، سختترین قسمت اجرایی پروژه است به نحوی که در این ۸.۲ کیلومتر، حدود ۴۵۰۰ متر پل و تونل احداث خواهد شد که شامل ۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۶۸۷ متر و ۴ دستگاه تونل به طول ۲۸۲۱ متر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تسریع در اتمام عملیات اجرایی این پروژه را از اهداف سال جاری شرکت ساخت و توسعه زیربناها برشمرد و افزود: پیشرفت فیزیکی کل پروژه در حال حاضر ۲۵ درصد است و طبق برنامه ریزی انجام شده عملیات اجرایی ابنیه خاص این پروژه شامل پلها و تونلها تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.
خادمی همچنین از قول مساعد محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبار به منظور تکمیل هرچه سریعتر آزادراه منجیل - رودبار نیز خبر داد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: اتصال ریلی به بنادر شمالی کشور که در فاصله کوتاهی از رشت قرار دارند یکی از اولویتهای مهم با هدف اقتصادیتر کردن مسیر ریلی قزوین- رشت است.
وی افزود: این مسیر ریلی با اتصال به بندر انزلی از یک سو و اتصال به بندر کاسپین از سوی دیگر به طول ۳۶ کیلومتر که ۲۵ کیلومتر آن از ایستگاه رشت تا ایستگاه پیر بازار مشترک است، امتداد خواهد یافت.
خادمی همچنین از آزادسازی اراضی و شروع عملیات اجرایی زیرسازی و تثبیت بستر مسیر در قطعه ۷ نیز بازدید کرد و گفت: زیرسازی قطعات ۶ و ۷ در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه ۸ نیز طبق توافقنامه با سازمان بنادر و دریانوردی، تامین اعتبار و اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مقرر است سازمان منطقه آزاد کاسپین هزینه تملک اراضی و زیرسازی خط از ایستگاه پیر بازار تا بندر کاسپین را تامین کند.
خادمی افزود: این پروژه یکی از اولویتهای اصلی ما در توسعه شبکه ریلی کشور محسوب میشود و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.