به گزارش می متالز، عضو هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل داخلی کشور درخصوص واردات کامیونهای کارکرده اروپایی و تأثیر آن بر بازار خودروهای سنگین سخن گفت. خیرالله اسدی اظهار داشت: «به نظر میرسد واردات کامیونهای دست دوم اروپایی یک مانور تبلیغاتی بوده و به بنبست خواهد خورد؛ زیرا واردات کامیونهای کارکرده اروپایی به شرکتهای توانمند واگذار شده و این امر موجب شده است واردات آن در انحصار این شرکتها باشد.
به اعتقاد بنده در این زمینه شرکتهای حملونقل باید وارد عمل شوند و رانندگان طبق شرایط و ضوابط خاص خودرو فرسوده خود را تحویل دهند و کامیون اروپایی را دریافت کنند.» وی افزود: «با توجه به اینکه در اروپا شرکتهای حملونقل مالک کامیون هستند، چند شیفت کاری روی آن کار میشود و با اتمام گارانتی کامیون اقدام به فروش آن میکنند. بنابراین با هدف نوسازی ناوگان فرسوده سنگین نمیتوان روی واردات کامیون اروپایی حساب کرد، اما با این وجود واردات کامیونهای کارکرده اروپایی بهتر از کامیونهای چینی نو است.» عضو هیأتمدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل داخلی کشور ادامه داد: «واردات کامیونهای اروپایی با احتساب عوارض گمرک با قیمت بسیار بالایی وارد کشور میشود و افزایش هزینههای حملونقل موجب افزایش کالاهای مصرفی مردم میشود.
اگر هدف سازمان راهداری نوسازی است، تنها حذف عوارض گمرک و آزادی عمل رانندگان برای واردات کامیون میتواند در این زمینه مؤثر باشد و این امر موجب تثبیت بازار ناوگان سنگین و کاهش قیمتها خواهد شد.» اسدی درخصوص تأثیر واردات کامیونهای کارکرده اروپایی بر بازار خودروهای سنگین گفت: «واردات این کامیونها موجب رقابت بین واردکنندگان میشود و قطعا کاهش 50 درصد قیمت خودروهای سنگین در داخل کشور را به همراه خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه سیستم حملونقل در کشور باید روان باشد، تأکید کرد: «سیستم حملونقل در کشور باید شرکتمحور شود و مالک کامیون شرکتهای حملونقل باشند. چراکه شرکتمحوری موجب رقابت در تولید میشود و کالاها با کمترین هزینه به دست مصرفکننده خواهد رسید.
اما در صورت عدم رقابت، عرضه و تقاضا از بین میرود و افزایش هزینههای حملونقل موجب افزایش قیمت کالا خواهد شد.» عضو هیاتمدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای حملونقل داخلی کشور تصریح کرد: «متاسفانه 70 درصد ناوگان سنگین در کشور فرسوده بوده و تولید ناوگان سنگین در کشور کارآمد نیست. زیرا تمام قطعات آن از کشورهای چینی وارد میشود. بنابراین باید اقدام به واردات کامیون به کشور کرد، اما با زیرساختهای لازم و با عدم دخالت دولت و حذف عوارض گمرک میتوان به این امر مهم دست یافت.»