به گزارش می متالز، محمد باقر نوبخت غروب چهارشنبه در حاشیه بازدید از راه آهن رشت – انزلی در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه هیچگاه در تاریخ بودجه ریزی کشورما در این زمان( هفتم خرداد ماه) به یاد نداریم که بیش از ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان تخصیص طرح های عمرانی را داده باشیم، افزود: اعتبار طرح هایی که بر اساس زمانبندی امسال باید به بهره برداری برسند، تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور در یکی از پر مضیقه ترین دوران مالی خودش مدیریت اجرایی را تجریه می کند، تصریح کرد: هنر ما دولتی ها باید در همین باشد که بتوانیم با اولویت بندی و تخصیص بهینه به گونه ای عمل کنیم که در بخش جاری هر چه می توانیم صرفه جویی کنیم اما نسبت به پرداخت های پرسنلی واقعیت ها را درنظر بگیریم.
وی ادامه داد: به همین دلیل با اینکه در پرداخت های جاری سقف بودجه مان طی سال گذشته و امسال افزایش پیدا نکرده تلاش کردیم که در این بخش متمرکز شویم و در اعتبارات عمرانی نیز همین وضعیت را داریم.
نوبخت افزود: در بخش عمرانی نیز طرح های نیمه تمام بسیاری در کشور داریم و در بخش های مختلف آنها را اولویت بندی کردیم و تمامی طرح ها و پروژه های قابل بهره برداری در سال ۹۹ و یا آنهایی که باید مورد بهره برداری قرار بگیرد تا مردم از رفاه لازم برخوردار شوند را تفکیک و اعتبارات آنها را از ابتدا کنار گذاشتیم.
نوبخت تصریح کرد: حتی سنوات گذشته بخشی از اعتبارات عمرانی مان را به صورت اسناد خزانه و اوراق مالی به پیمانکاران می دادیم اما امسال دولت این اسناد را در بورس و بازارهای سرمایه به ریال تبدیل می کند و پرداخت های ریالی را عمدتا به پیمانکاران می دهیم تا سرعت بیشتری به کار گرفته شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: به همین دلیل امروز قبل از ترک تهران ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان را به خزانه ابلاغ کردیم.
وی با اشاره به پروژه های در حال انجام راه آهن در کشور تصریح کرد: همانطور که سال گذشته بر اساس وعده آزاد راه تهران – شمال یا همت به کرج را افتتاح کردیم امسال نیز مردم شاهد و نظاره گر خدمات فرزندان در استان در قوه مجریه خواهند بود و برهمین اساس هر هفته به یک استان سفر می کنم و در همین راستا اعتبارات و نظارت ها برای تکمیل خط های ریلی در برخی استان های کشور براساس برنامه های زمانبندی شده انجام خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه از تکمیل و بهره برداری راه آهن رشت- انزلی تا پایان امسال خبر داد و گفت: از این خط ریلی که در واقع خلیج فارس و دریای عمان به خلیج فارس را وصل می کند فقط ۳۰ کیلومتر باقی مانده است .
وی اضافه کرد: در برنامه زمانبندی باید تا پایان امسال بتوانیم اتصال دریای عمان و خزر را داشته باشیم و طی بازدیدی که از قطعات مختلف شش و هفت این پروژه انجام شد، شاهد بودیم که فعالیت ها بر اساس برنامه پیش می رود و امیدواریم همچون سایر طرح های در نظر گرفته شده برای پایان سال ۱۳۹۹ این طرح نیز تا قبل از امسال بهره برداری شود.
وی با اشاره به تامین اعتبار مسیر ریلی رشت- انزلی تصریح کرد: برای مسیر ریلی رشت- انزلی تخصیص های لازم داشتیم و از نظر پرداخت ها نه تنها عقب نیستیم بلکه جلوتر هم هستیم و هیچ کاری را در کشور بدلیل بودجه متوقف نکردیم و همه طبق برنامه زمانبندی شده انجام می شود.
راه آهن رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین – رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این مسیر ریلی در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه ۸ به طول سه کیلومتر نیز طبق توافقنامه در تیرماه امسال با سازمان بنادر و دریانوردی تامین اعتبار و اجرا می شود.