تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۴۱
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۱۱۲۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاسخ مدیر سازمان بورس به گلایه سهامداران از خدمات کارگزاران/ اعلام وظایف

می متالز - مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس درباره گلایه برخی سهامداران نسبت به عدم دریافت خدمات موثر از کارگزاری ها توضیح داد و وظایف شرکت های کارگزاری را اعلام کرد.
پاسخ مدیر سازمان بورس به گلایه سهامداران از خدمات کارگزاران/ اعلام وظایف

به گزارش می متالز، محمد عطایی در واکنش به گلایه های برخی سهامداران نسبت به عدم دریافت خدمات موثر از کارگزاری ها به خدمات اعلامی در اساسنامه این گروه به مشتریان اشاره کرد و گفت: شرکت های کارگزاری باید خدماتی مانند معامله اوراق بهادار، بازارسازی و بازارگردانی، خدمات مالی و مشاوره‌ای (در صورت کسب مجوز باید به سهامداران ارائه شود)، مدیریت ریسک و ... باید ارائه دهند. 

وی ادامه داد: کارگزاری‌ها بعد از دریافت مجوز رسمی باید طبق اساسنامه، خدمات درج و تایید شده سازمان بورس را ارائه دهند. مهم‌ترین نقش این گروه، واسطه بودن میان مردم و بازار سرمایه است. بنابراین، شناسایی از وظایف اصلی کارگزاری‌ها بوده و با توجه به قوانین و نظارت‌ بر پولشویی، اگر مشکلاتی برای سهامداران حقیقی و حقوقی و چالش با مسائل مربوط به مقررات پولشویی ایجاد شود، مسوولیت این اتفاق برعهده کارگزاری‌ها است که  نشان‌دهنده نقش کلیدی کارگزاری‌ها در مقابل سهامداران است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه بهترین تلاش برای بهترین معامله برای اشخاص از دیگر وظایف کارگزاری‌ها است، افزود: در این مورد به جز معاملات آنلاین که توسط سهامدار انجام می‌ شود، بخش قابل‌توجهی از معاملات برای اشخاص حقوقی از طریق معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری اتفاق می‌‌افتد. همچنین تسویه در خرید و فروش‌ سهام‌ها بر عهده شرکت‌ کارگزاری بوده کارگزار در مقابل سپرده‌گذاری اوراق بهادار مسئول است.

عطایی ادامه داد: با این توضیحات مسوولیت تمام خدمات و فعالیت‌های کارگزاری‌ها با خود آنها است. مثلا فردی به‌صورت اعتباری سهامی را خریداری کرده و تسویه نمی‌کند. در این صورت طرف حساب شرکت سپرده‌گذار، فرد نیست بلکه مدیران کارگزاری‌ها هستند. شناسایی مشتری‌ها، انجام معاملات، تسریع معاملات، پرداخت سود فروش به اشخاص و دریافت پول حاصل از خرید و نظارت بر خدمات بورس نیز از دیگر خدماتی است که کارگزاری‌ها بر اساس شرح وظایف‌ ارائه می‌کنند.

وی در مورد خدمات کارگزاری ها در مقابل سهم دریافتی از کارمزد هم توضیح داد: سازمان‌مدیریت فناوری، هسته معاملات است و در معاملات برخط نقطه ثبت سفارش‌ها تحت نظر شرکت‌ فناوری است. زیرساخت‌های کلی در شرکت‌های کارگزاری فراهم می‌شود و تعدادی شرکت‌های نرم افزاری است که در شرکت‌های کارگزاری شناسایی و به‌کار گرفته می‌شوند. پس از آن از مسیر سرورهایی که از طریق شرکت‌ مدیریت فناوری ایجاد شده وارد هسته معاملات می‌شوند.

عطایی افزود: این مراحل پله‌پله بوده و از زمانی که سرمایه‌گذار وارد صفحه متعلق به شرکت کارگزاری شده تا زمانی که بخواهد به سرورهای شرکت مدیریت فناوری برسد، تمام امور از طریق شرکت‌های نرم‌افزاری‌ای انجام می‌شود که کارگزاری‌ها با آنها قرارداد منعقد کرده‌اند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده