آنچه در ادامه می خوانید گفتگو با مهندس احمد رادفر؛ مدیر مجتمع سنگ آهک پیربکران است:
تحقق تناژ استخراج، تولید و دانه بندی سنگ آهک با فراکسیون های مختلف بر اساس برنامه تدوین شده، کاهش هزینه ها اعم از هزینه پرسنلی و سایر هزینه ها، بازاریابی و فروش محصولات به خصوص ریز دانه، تکمیل پروژه غبارگیرهای سنگ شکن که بیش از 95 درصد آن انجام گرفته و در بهمن ماه از آن بهره برداری خواهد شد.
در اجرای بند ب ماده 192 قانون پنجم توسعه که به استناد آن به منظور کاهش آلوده کننده و مخرب محیط زیست، دو دستگاه سیستم اندازه گیری لحظه ای غبار در اردیبهشت 95 نصب و راه اندازی شد و اینک با اتمام پروژه به طور کامل محیط زیست استان قادر به دریافت اطلاعات میزان غبار خروجی از دودکش های سنگ شکن فکی و مخروطی به صورت On line در هر زمان می باشد، حفظ و نگهداری حدود 25 هکتار از فضای سبز مجتمع علیرغم مشکلات تأمین آب، پیگیری و امکان سنجی پروژه تولید پودر میکرونیزه و بررسی بازار فروش، پیگیری طرح پخت آهک که علاوه بر فراخوان عمومی در آبانماه 94 در خرداد 95 نیز به منظور دعوت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری فراخوان عمومی انجام شد.
میزان تولید در10 ماهه سال جاری یک میلیون و 130 هزار و 404 تن بوده که نسبت به برنامه (یک ملیون و 800 هزار تن) حدود 50 هزار و 404 تن بیشتر تولید شده و به عبارتی حدود 5 درصد رشد مثبت را تجربه کرده است.
میزان فروش سنگ آهک درشت دانه 358 هزار و 357 تن و ریز دانه 136 هزار و 848 تن در 10 ماهه سال جاری است و در مجموع شاهد فروش 495 هزار و 205 تن سنگ آهک در این مدت می باشیم.
نظر به اینکه طی سال 94 تعداد نیروی انسانی حدود 30 درصد کاهش یافته است، لذا مقرر شد برنامه تولید نیز کاهش یابد لذا تولید از 1.5میلیون تن به 1.3 میلیون تن تغییر یافت و برنامه تولید ماهیانه براساس 1.3 میلیون تن تدوین شد که مجتمع نیز براساس آن به میزان 5 درصد افزایش تولید داشته است.
فروش بار درشت دانه و ریز دانه در 10 ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.99 درصد کاهش یافته و علت آن عدم حمل بار از سوی ذوب آهن می باشد.
ذوب آهن اصفهان مشتری اصلی سنگ آهک پیربکران است، کارخانه های سیمان به ویژه در استان اصفهان و کارخانه تولید آسفالت و بتن و همچنین شرکت های راهسازی مشتریان بالقوه سنگ آهک مجتمع می باشند.
در کل کشور بیشترین مصرف کننده سنگ آهک کارخانه های سیمان می باشند ولی صنایع فولاد و شرکت هایی که در زمینه کارهای عمرانی نیز فعالیت می کنند از مصرف کنندگان عمده سنگ آهک می باشند.
به دلیل قیمت ارزان سنگ آهک نسبت به هزینه حمل آن تا بندر با توجه به اینکه تاکنون محصول به چندین شرکت صادر کننده جهت صادرات معرفی شده، تحقق نیافته است زیرا هزینه حمل تا بندر حتی برای گرانترین سنگ آهک دانه بندی شده مجتمع حدود چهار برابر ارزش خود محصول است.
در بخش تولید هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، بزرگترین مشکل مجتمع فروش ماده معدنی به چند دلیل است:
رکود طرح های عمرانی و کاهش ساخت و ساز، کاهش صادرات به علت ناامنی و جنگ در بازارهای صادراتی صنایع فولاد و سیمان به عنوان مصرف کنندگان مهم سنگ آهک به طور مثال ناامنی در کشور همسایه عراق و توقف صادرات سیمان و غیره، تأمین بخش عمده ای از آهک مورد نیاز کارخانه ذوب آهن از شرکت صفا فولاد با توجه به نزدیکی ذوب آهن و صفا فولاد با تکادو و استقلال سپاهان بیشتر آهک مصرفی کوره بی او تی (B.O.T) صفا فولاد ازمعادن سنگ آهک ده سرخ (تکادو) و سنگ آهک قامشلو شهرضا (مالکیت صفا فولاد ) تأمین می شود، ضمن آنکه علت کاهش حمل و ارسال سنگ آهک (براساس قرارداد) از مسئولین ذوب آهن به عنوان مصرف کننده اصلی مجتمع سوال شد و اظهار کردند تولید خود را درسال جاری حدود700 هزار تن کاهش داده اند لذا مصرف آهک آنها نیز کاهش یافته است.
وجود رقبا در منطقه که مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت نمی کنند و همین موضوع بسیار ساده باعث تفاوت قیمت حدود 9 درصد می شود و یا بعضی از رقبا برحسب شرایط بازار با کاهش قیمت محصول خود اقدام به فروش محصول خود می کنند.
رکود و کاهش قیمت مواد معدنی بر میزان تولید مجتمع تأثیر ندارد چون مجتمع براساس برنامه تدوین شده از سوی شرکت اقدام به استخراج و تولید سنگ آهک می نماید ولی بالطبع کاهش قیمت مواد معدنی از جمله سنگ آهن و کاهش تولید فولاد باعث کاهش مصرف سنگ آهک مجتمع شده و این امر بر تناژ فروش تأثیر بسزایی داشته است، به طور مثال در سنوات گذشته برای ذوب آهن حداقل سالیانه 750 هزار تن سنگ آهک بارگیری و حمل می شد در 10 ماهه سال جاری 358 هزار و 357 تن به عبارتی نسبت به برنامه 58 درصد از میزان قرارداد اجرایی شده است.
مجتمع سنگ آهک پیربکران علاوه برانجام تعهد تولید طبق برنامه، بردو عامل مهم دیگر نیز تأکید و برنامه ریزی خواهد کرد:
تمرکز و تلاش در جهت فروش محصولات در حد رضایت شرکت طی سال آینده که در این رابطه اقداماتی از قبیل پیشنهاد اصلاح قیمت فروش محصولات ریزدانه توسط کمیته بازاریابی با هماهنگی رئیس قسمت فروش مجتمع، معرفی و تبلیغ محصولات شرکت به کلیه مصرف کنندگان اعم از شهرداری های منطقه و سازمان های توسعه عمران و مسکن وشهر سازی، پیگیری طرح توجیهی و فنی اقتصادی تولید پودر میکرونیزه و بازار فروش آن صورت گرفته است.
مورد دیگر کاهش هزینه های تولید و دپو، کاهش هزینه پرسنلی، کاهش هزینه های استخراج شامل حفاری، آتشباری، کاهش هزینه های پیمانکاری بارگیری و حمل و نیز کاهش هزینه های مصرف انرژی است.