تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۱۱۷۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق:

رکود اقتصادی، آینده صنایع فلزی را پرمخاطره ساخته است

می متالز - مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق گفت: در حال حاضر، کشور چین بیشترین مصرف مس را در دنیا دارد و با فعال شدن مجدد سیستم اقتصادی این کشور، صنایع وابسته به فلز مس نیز در سرتاسر دنیا جان دوباره خواهند گرفت. پیش از رکود اقتصادی ایران، آینده روشنی را برای صنایع فلزی کشور متصور بودیم، اما بروز اتفاقات ناگهانی نظیر شیوع ویروس کرونا هرگونه پیش‌بینی را در این خصوص غیر ممکن کرده است.
رکود اقتصادی، آینده صنایع فلزی را پرمخاطره ساخته است

به گزارش می متالز، پیمان میلادی ا ظهار داشت: این شرکت از سال 1388 با تولید سیم‌های مفتولی و افشان مسی تا مقطع (سه در 95 + 50) میلی‌متر شروع به فعالیت کرده است. موادی که به عنوان خوراک وارد کارخانه می‌شود شامل دو بخش هادی و عایق است که می‌توان به مفتول مس به عنوان هادی و گرانول و PVC در نقش عایق برای ساخت روکش سیم‌ها اشاره کرد که این مواد را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم.

وی افزود: کشور ما یکی از تولیدکننده‌های مطرح مس در جهان محسوب می‌شود که تولیدات آن در این صنعت از حیث کیفیت، در سطح بالایی قرار دارد و می‌توان گفت تمام تولیدی‌های سیم و کابل ایران از مس ایرانی استفاده می‌کنند. مواد گرانولی نیز نمونه‌های خارجی مرغوبی دارد که در شرایط فعلی کشور تامین آن‌ها مشکل شده، اما گرانول ساخت برخی کارخانه‌های پتروشیمی داخلی کیفیت لازم را دارند که ترجیح ما، استفاده از این نمونه‌ها است. همچنین مس را به شکل مفتول از شرکت ملی مس و شرکت‌های تولیدکننده مفتول از طریق بورس کالا تهیه می‌کنیم و به طور کلی در تامین مواد اولیه مشکل خاصی نداریم.

مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق تصریح کرد: می‌توان گفت صنعت سیم و کابل در کشور ایران به دلیل مواد اولیه مرغوب، شرایط خوبی دارد. ازجمله مصرف‌کنندگان داخلی این محصول انبوه‌سازان، ساختمان‌سازها و اداره‌های برق منطقه‌ای هستند و به دلیل اینکه سیم و کابل ایرانی قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی با کیفیت را دارد، ما تمایل داشتیم صادرات محصول را نیز در برنامه کاری خود قرار دهیم، اما با توجه به نحوه قیمت‌گذاری مس توسط ارگان‌های مربوطه، صادرات به هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست. در واقع ایران، مس را ارزان در اختیار سایر کشورهای خارجی قرار می‌دهد که این موضع برای تولیدکننده‌های داخلی صرفه اقتصادی ندارد و اگر شرایط به همین روند پیش رود، فعالیت تولیدی صنایع کشور رو به افول خواهد رفت.

سیم و کابل، چهارمین صنعت کشور است

میلادی عنوان کرد: صنعت سیم و کابل جزو صنایع بزرگ محسوب می‌شود و در واقع، چهارمین صنعت بعد از ماشین‌سازی است، اما قیمت‌گذاری‌های غلط و تاثیرپذیری از نوسانات نرخ ارزاین صنعت را مانند سایر صنایع کشور تحت تاثیر قرار داده است. در بحث تولید، انواع مشکلات کوچک و بزرگ همچون مسائل مربوط به بیمه و مالیات وجود دارد، اما در خصوص سیم و کابل به عنوان یک صنعت مادر، نحوه‌ قیمت‌گذاری مس می‌تواند به حرکت و پویایی چرخه تولید این محصول کمک عمده‌ای کند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر جهش قیمت‌ها بر روند و میزان تولید مجموعه کاویان سیم بیهق تاثیرات منفی بسیاری گذاشته، به طوری که ظرفیت تولید محصولات کارخانه به 50 درصد میزان قبل رسیده است. سال گذشته نیز وارد رکود تولید شدیم و سال 1399 را با شیوع ویروس کرونا آغاز کردیم؛ در کل، تولید شرایط مطلوبی ندارد و طبق پیش‌بینی‌هایی که داریم احتمال دارد ظرفیت تولید شرکت کاویان سیم بیهق در سال جاری به روند کاهشی ادامه دهد. ظرفیت اسمی کارخانه، 80 تن در ماه بود که در حال حاضر، این رقم به 10 تن رسیده است. ما می‌توانیم حداقل 80 یا 70 تن در ماه تولید داشته باشیم و پتانسیل این میزان تولید را نیز داریم اما سیاست‌های حاکم بر بازار این امکان را از ما سلب کرده است.

نقش تکنولوژی در کیفیت سیم و کابل

مدیرعامل شرکت کاویان سیم بیهق در رابطه با تکنولوژی و نحوه تولید انواع سیم و کابل، توضیح داد: تکنولوژی در یک صنعت، مهم‌ترین عامل در رشد آن محسوب می‌شود و افزایش کیفیت و سرعت تولید سیم و کابل نیز به طور مستقیم به نوع تکنولوژی به کار گرفته و تجهیزات کارخانه ارتباط دارد که هر چه مدرن‌تر باشد و فرآیند تولیدی طبق آخرین تحقیقات دنیا تولید انجام شود، کیفیت محصول نهایی و سرعت تولید نیز ارتقا می‌یابد، البته این نکته قابل ذکر است که ماشین‌آلات جدید و قدیمی در کنار مواد اولیه مرغوب می‌تواند در ارائه یک محصول خوب کمک کند، اما به کمک دستگاه‌های به‌روز می‌توان ظرفیت تولید یک مجموعه را افزایش داد.

آینده پرمخاطره صنایع فلزی کشور

میلادی در خصوص چشم‌انداز آینده مجموعه خود و صنعت سیم وکابل، یادآور شد: در حال حاضر، کشور چین بیشترین مصرف مس را در دنیا دارد و با فعال شدن مجدد سیستم اقتصادی این کشور، صنایع وابسته به فلز مس نیز در سرتاسر دنیا جان دوباره خواهند گرفت. پیش از رکود اقتصادی ایران، آینده روشنی را برای صنایع فلزی کشور متصور بودیم، اما بروز اتفاقات ناگهانی نظیر شیوع ویروس کرونا هرگونه پیش‌بینی را در این خصوص غیر ممکن کرده است. به عنوان مثال، شیوع ویروس کرونا حدود 9 درصد قیمت مس را نسبت به سال گذشته کاهش داد و ما تولیدکنندگان امیدوار هستیم وضعیت اقتصادی دنیا بهبود یابد و بتوانیم در جهت رشد اقتصاد کشور گامی موثر برداریم.

پیش از رکود اقتصادی ایران، آینده روشنی را برای صنایع فلزی کشور متصور بودیم، اما بروز اتفاقات ناگهانی نظیر شیوع ویروس کرونا هرگونه پیش‌بینی را در این خصوص غیر ممکن کرده است. دیدگاه خود را در خصوص وضعیت بازار این چنین بیان کرد: بازار خرید و فروش مواد اولیه و محصول نهایی به نوسانات قیمتی وابسته است. شاید بتوان گفت تغییر قیمت‌ها حدود 5 درصد بر حجم معاملات بورس کالا تاثیر دارد، چون سقف معاملات را تا 10 درصد آزاد گذاشته‌اند. گاهی اوقات نوسان قیمت‌ها تاثیر چشمگیری بر میزان رقابت‌ها دارد اما به طور کلی تاثیر چندانی ندارد و در حال حاضر، میزان عرضه بیشتر از تقاضا است.

وی در پایان اذعان کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، میزان هزینه‌ها و همچنین افزایش میزان رقابت برای فروش محصول نهایی، هر سال میزان نرخ سودآوری ما کاهش می‌یابد. در واقع مجبور هستیم برای فروش بیشتر، قیمت‌ها را کاهش دهیم و این موضوع سود زیادی را به همراه ندارد. در این میان، تولیدکنندگان زیرزمینی نیز با ارائه محصول بی‌کیفیت و ارزان، سیستم بازار واقعی را برهم زده‌اند و مشتریان بدون توجه به کیفیت و فقط بر اساس قیمت خرید می‌کنند. تقاضای سیم و کابل‌های تقلبی بیشتر بوده که این ضربه سنگینی به فعالیت تولیدکنندگان واقعی همچون ما وارد کرده است و گاهی حاشیه سود به قدری کم می‌شود که فقط قادر به تامین هزینه‌های کارخانه هستیم.

عناوین برگزیده