تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۶
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۱۲۱۵۰

بدهی ۴۹۱ میلیارد تومانی دولت به متروی تهران

می متالز - کاهش درآمد ناشی از فروش بلیت و افزایش قیمت ارز سبب شده است تا شرکت بهره‌برداری متروی تهران بیش از سه ماه برای تعمیرات اساسی این ناوگان، امکان واردات قطعات یدکی را نداشته باشد. بنابراین دولت باید برای عبور از این شرایط بحرانی به شرکت مترو منابع مالی کمک کند.
بدهی ۴۹۱ میلیارد تومانی دولت به متروی تهران

به گزارش می متالز، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه درباره هزینه تعمیرات اساسی ناوگان مترو و افزایش هزینه‌های جاری، توضیح داد: مترو وظیفه خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان را برعهده دارد. اما برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر، نگهداری از این سامانه را باید در اولویت قرار داد؛ چراکه هزینه تعمیرات اساسی ناوگان مترو بسیار بیشتر از هزینه‌های جاری است. وی در ادامه با اشاره به اینکه باتوجه به تحریم‌ها، هزینه تعمیرات اساسی واگن‌ها، پله برقی، آسانسورها و... بسیار افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر بخشی از قطعات بومی‌سازی شده است؛ اما امکان تامین تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد.

نوبخت ضمن اشاره به اقدامات صورت‌گرفته به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ناوگان مترو گفت: این اقدامات سبب شده تا هزینه‌های مازاد افزایش یابند. از سوی دیگر با توجه به کاهش مسافر، درآمد ناشی از فروش بلیت نیز کاهش یافته است. هزینه‌های جاری، هزینه‌ تعمیرات اساسی، هزینه‌های مازاد برای ضدعفونی و...، کاهش مسافران و تحریم‌ها سبب شده است تا با کمبود بودجه مواجه شویم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه یک سوم قیمت تمام‌شده بلیت باید توسط دولت و یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط مسافر پرداخت شود، گفت: اما طی سال‌های گذشته تاکنون دولت مبلغ اصلی یارانه خود را نپرداخته و این در صورتی‌ است که شهرداری تهران با پرداخت سهم خود، سهم دولت را هم به اجبار تقبل کرده است و به این شرکت می‌پردازد. به گفته نوبخت، دولت سال گذشته ۹ میلیارد تومان اوراق خزانه به‌عنوان یارانه بلیت پرداخت کرد؛ درحالی که باید بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت مترو بابت یارانه بلیت‌ها پرداخت می‌کرد و به این ترتیب ۴۹۱ میلیارد تومان بدهی از این بابت باقی مانده است. او افزود: بانک مرکزی در گذشته برای خرید تعدادی از قطعات یدکی وارداتی، ارز دولتی تخصیص می‌داد؛ اما درحال حاضر به این کالاها ارز دولتی تخصیص داده نمی‌شود و شرکت مترو مجبور است که از ارز اشخاص، ارزی مشابه بازار آزاد استفاده کند. نوبخت با بیان اینکه تامین قطعات یدکی برای شرکت مترو بسیار گران و سخت شده است، افزود: همچنین بیش از سه ماه است که شرکت مترو برای تعمیرات اساسی، قطعات یدکی وارد نکرده است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از دولت درخواست کرد در این شرایط توجه بیشتری به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت داشته باشد و به شرکت بهره‌برداری متروی تهران ارز تخصیص دهد تا از این شرایط سخت عبور کند.

عناوین برگزیده