تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۱۲۲۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
واردکنندگان تایرهای خارجی با وجود ظرفیت کامل تولید در کشور معتقدند

بازار تایر تشنه فناوری

می متالز - فاطمه امیراحمدی: تایر یا لاستیک برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده‌اند و با کاستن از شدت ضربه ناشی از عوارض جاده و تحمل بار وارد شده حرکت چرخ و جابه‌جایی وسیله نقلیه را بسیار آسان می‌کند.
بازار تایر تشنه فناوری

به گزارش می متالز، فناوری تایرها امروز بسیار تغییر کرده و فعالان این صنعت سعی دارند با ارتقای استانداردها و بهبود کیفیت سهم بازار خود را از دست نداده بلکه افزایش دهند.ایران نیز یکی از کشورهای فعال در این صنعت بوده که با وجود تامین نیاز از داخل با پدیده قاچاق و واردات روبه‌رو است. دلیل این امر بارها از سوی انجمن صنفی صنعت تایر پیگیری شده و همه به پایین بودن تعرفه‌ها اشاره دارند و معتقدند تایرهای ایرانی به‌لحاظ کیفیت و استاندارد پاسخگوی نیازها بود و ظرفیت تولید داخل پاسخگوی کل بازار است. اما لازم است این موضوع از سوی واردکنندگان نیز پیگیری شود ازاین‌رو در این شماره نظر واردکنندگان و فروشندگان را جویا شده ایم که می‌خوانید.


نسبت کیفیت تایرهای داخلی و وارداتی


روح‌الله میرزایی، کارشناس بخش فروش یکی از شرکت‌های واردکننده تایر که نمایندگی انحصاری یکی از تولیدکنندگان تایر تایوان را در اختیار دارند ابتدا به مشکلات شرکت‌های بازرگانی اشاره کرد و گفت: تعرفه یکی از مشکلات این بخش از بازار است و با افزایش تعرفه‌ها واردکنندگان ناگزیر به افزایش نرخ شده‌اند که این امر بازار را با مشکل روبه‌رو می‌کند زیرا بازار کشش این افزایش قیمت‌ها را ندارد. او درباره نیاز بازار به تایرها افزود: در بخش سواری تولید داخل پاسخگوست اما در بخش خودروهای سنگین خلأ وجود دارد که به‌وسیله تایرهای چینی و تایوانی پوشش داده می‌شود. 
وی در پاسخ دلیل واردات تایرهای خودروهای سواری به کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع بازار نیاز دارد که تایر وارد می‌شود و کیفیت محصولات داخلی و وارداتی قابل مقایسه با یکدیگر نیست. این فعال بازار ادامه داد: لاستیک یکی از قطعات خودرو است که در راحتی آن تاثیر بسیاری دارد بنابراین میانگین حرکت و عمر این تایرها (وارداتی) باعث شده متقاضی زیادی در بازار داخل داشته باشند.وی مدعی‌شد: کیفیت تایرهای تایوانی با اینکه نسبت به نوع چینی و ژاپنی آن پایین‌تر است از تایرهای داخلی بهتر عمل می‌کنند. همچنین در برخی اندازه‌ها تولیدکنندگان داخلی تولید ندارند و به‌لحاظ فناوری توان تولید در داخل وجود نداشته و شرکت‌های بازرگانی این بخش را پوشش می‌دهند. او درباره برتری کیفیت این تایرها به مواد اولیه مورد استفاده در آن اشاره کرد و گفت: شرق آسیا منبع مواد اولیه لاستیکی و پلاستیکی بوده که به‌لحاظ کیفیت بهتر از سایر کشورها هستند.میرزایی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکننده داخلی از مواد اولیه مناسب استفاده نمی‌کند که سهم بازار داخل را داشته باشد، گفت: تنها مواد اولیه مطرح نیست بلکه دانش فنی و فناوری آن نیز باید در اختیار تولیدکنندگان باشد. این دو مولفه در کنار یکدیگر می‌تواند شما را به یک محصول نهایی مطلوب که رضایت مشتریان را نیز جلب کند رهنمون سازد. او گفت: در کنار مواد اولیه مرغوب صنعت تایر داخل هنوز به فناوری روز دنیا دست نیافته تا بتواند هر تایر را در هر اندازه‌ای تولید کند. وی در پاسخ به چگونگی نرخ تایرهای تایوانی در مقایسه با نوع ایرانی گفت: بستگی به اندازه تایرها دارد؛ در برخی اندازه‌ها ۱۰درصد و در بعضی اندازه‌ها تا ۲۵درصد افزایش نرخ وجود دارد. 
او درباره قاچاق تایرهای خارجی در بازار گفت: پیش‌تر پدیده قاچاق برای برخی مدل‌ها وجود داشت اما امروز این امر بسیار کاهش پیدا کرده و گزارش‌های زیادی درباره قاچاق حداقل نشان‌هایی که این شرکت وارد می‌کند دیده نمی‌شود. میرزایی در پایان گفت: نرخ ارز، درصد تعرفه‌ها و مالیات ارزش‌افزوده از دیگر مشکلات شرکت‌های بازرگانی است اما در کل بازار فروش مناسب است البته در تایرهای خودروهای سبک زیرا با افزایش تعرفه‌ها نرخ لاستیک‌های خودروهای سنگین نیز بسیار افزایش داشته است.


میدان‌داری تایرهای وارداتی


برای این گزارش سراغ تولیدکنندگان داخلی رفتیم و با بسیاری از آنها تماس گرفتیم و در نمایشگاه تایر و لوازم یدکی نظر آنها را در این‌باره جویا شدیم اما با جوی محافظه‌کارانه ازسوی آنها روبه‌رو شدیم و به‌طور عموم اعلام کردند حاضر به گفت‌وگو نیستند. حال اینکه رسانه‌ها چگونه باید به انعکاس اخبار و مشکلات تولید صنف تایر از زبان خودشان بپردازند جای پرسش دارد. در ادامه برای تکمیل گزارش سراغ یکی از فعالان بازار لوازم یدکی رفتیم؛ غفور جعفری درباره تایرهای موجود در بازار به لاستیک‌های ژاپنی، اندونزی، تایوانی، هندی، کره‌ای، چینی و اروپایی اشاره کرد و گفت: کیفیت برخی از نشان‌های جهانی نسبت به محصولات داخلی در سطح بالاتر است و کشورهایی مانند ژاپن، کره و اندونزی تایرهای باکیفیت مطابق استانداردهای روز جهانی تولید و صادر می‌کنند ازاین‌رو در بازار کشور مشتریان خود را دارند. وی افزود: در کشور ۳ نشان نسبت به سایر تولیدکنندگان در تولید و کیفیت بهتر عمل می‌کنند اما باز هم نسبت به نوع وارداتی آن در سطحی نیستند که بتوانند نظر مشتریان را در بحث کیفیت و فناوری جلب کنند.او در ادامه به ویژگی تایرهای نسل جدید پرداخت و گفت: به‌لحاظ کیفیت و نرخ، تولیدکنندگان داخلی باید در امر تولید تجدیدنظر داشته باشند تا بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کنند. امروز سبکی لاستیک‌های روزآمد شده نظر مشتریان را به خود جلب کرده زیرا به‌لحاظ سوخت، بالانس، سرعت و... خودرو نسبت به نسل‌های قدیمی از عملکرد بسیار مطلوب‌تری برخوردار هستند. جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا تایرهای داخلی به‌لحاظ نرخ مشتری بیشتری در بازار ندارند (با توجه به سطح درآمد کلی خانوارها) گفت: خودروسواران زیادی پس از خرید خودروهای نو داخلی اقدام به تعویض تایرها با نوع کره‌ای یا اندونزی می‌کنند که حدود ۲۰۰هزار تومان از نوع داخلی گران‌تر است. او تاکید کرد: چون از نزدیک در بازار فعالیت داریم این مسئله به‌طور کامل ملموس است و بسیاری پس از خرید اقدام به تعویض تایرهای خودرو خود می‌کنند زیرا حتی به‌لحاظ نرخ صرفه اقتصادی دارد و متضرر نمی‌شوند و با وزن سبکی که این تایرها دارند در میزان مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته و این امر باعث جذابیت آنها شده است.


فناوری جدید و صرفه‌جویی در سوخت


جعفری درباره وضعیت بازار تایر نیز گفت: مدت‌هاست بازار رونق گذشته را ندارد و چند سالی است که فروش افت شدیدی دارد. شاهد هستیم روزبه‌روز وضعیت خرید و فروش در این بخش از بازار بدتر شده و افراد تازه‌وارد قادر به ادامه فعالیت خود در بازار نیستند و تنها کسانی که از گذشته فعالیت داشته‌اند، باقی مانده‌اند. وی درباره پوشش بازار ازسوی تایرهای وارداتی و داخلی نیز گفت: به‌لحاظ تولید در بخش خودروهای سواری تیراژ پاسخگوی نیاز بازار است البته این جدا از خودروهای وارداتی است زیرا کارخانه داخلی برای خودروهایی مانند بنز، ب‌ام‌و، کیا و... تولید و تامین تایر ندارد و به‌لحاظ فناوری خلأ وجود دارد.  وی ادامه داد: اما همان‌طور که گفته شد برخی صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند از تایرهای با سطح استانداردهای جهانی استفاده کنند و تایرهای کره‌ای و ژاپنی بازار خوبی دارند. به طور عموم صاحب خودرو که هزینه ۳۰ تا ۵۰میلیونی برای خودرو داشته ترجیح می‌دهد ۴۰۰هزار تومان بیشتر هزینه کند و در سوخت نیز در کنار راحتی، صرفه‌جویی داشته باشد (تایر ایرانی با ۶۰هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد اما نسل جدید لاستیک‌ها طول عمر بیشتری دارند).


سخن آخر


تجربه حوزه خبر حاکی از آن است که بسیاری از افراد، رسانه تصویری را به مطبوعات ترجیح می‌دهند و بیشتر تمایل به دیده شدن از سیمای ملی دارند و این امر کار را برای سایر خبرنگاران حوزه مکتوب سخت می‌کند. از سوی دیگر برخی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در معرفی تولیدکنندگان برای دریافت اطلاعات و اطلاع‌رسانی تولید متاسفانه خساست به خرج می‌دهند و در معرفی تولیدکنندگان حوزه خود با تندی برخورد می‌کنند. البته نباید یک‌طرفه قضاوت کرد و شاید رسانه‌ها نیز نتوانسته‌اند اعتمادسازی کنند. به هر روی صنعت تایر یکی از صنف‌های فعال در صنعت قطعه است که تولیدکنندگان در اطلاع‌رسانی تولیدات خود محافظه‌کارانه عمل کرده و تنها در سیما از قاچاق گلایه و شکایت می‌کنند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده