تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۱۱۲۵۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس شورای رقابت خبر داد:

بررسی دلایل عدم صدور مجوز کارگزاران بورس و اعلام نتیجه تا سه هفته آینده

می متالز - رئیس شورای رقابت با بررسی دلایل عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌های بورس گفت: پیگیری این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود و طی سه هفته آینده نتایج نهایی اعلام می‌شود.
بررسی دلایل عدم صدور مجوز کارگزاران بورس و اعلام نتیجه تا سه هفته آینده

به گزارش می متالز، رضا شیوا درخصوص جزئیات جلسه شورای رقابت مبنی بر دلایل عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده از سازمان بورس در خصوص اعطا نشدن مجوز جدید، نبود زیرساخت‌های فنی لازم برای این موضوع است. البته مباحث مطروحه سبب شد تا شورای رقابت کارگروهی را برای بررسی مشکلات زیرساختاری عنوان شده تدارک ببیند

وی ادامه داد: با توجه به رشد اخیر بازار سرمایه و افزایش اقبال عمومی به بورس، پیگیری این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود و نهایت طی سه هفته آینده نتایج نهایی اعلام می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است درآمد کارگزاری‌های فعال در بازار سهام بسیار بالا است در مقابل سازمان بورس نیز مجوزی برای فعالیت کارگزاری جدید صادر نمی‌کند. به‌طوری‌که بررسی‌های مرکز ملی رقابت نشان از آن دارد از سال ۸۴ تاکنون هیچ مجوز جدیدی برای فعالیت کارگزاری‌ صادر نشده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه وقفه ۱۵ساله اخیر سبب شد تا شورای رقابت به موضوع ورود کند، افزود: اینکه چرا طی این سال‌ها آزمونی برای صدور کارگزاری جدید برگزار نشده و همچنین تعلل سیاست‌گذاران بازار سرمایه با توجه به رشد اخیر بورس مورد بررسی قرار گرفت. این در حالی است که صدور دیگر مجوزها از جمله تاسیس سبدگردانی، تامین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری به مراتب راحت‌تر و ساده‌تر اعطا می‌شود. اما در مقابل کارگزاری‌های فعال در بورس آن‌هم با وجود درآمد بالایی که از خرید و فروش سهام کسب می‌کنند در انحصار قرار گرفته‌اند.

شیوا با بیان اینکه متاسفانه پاسخ قانع‌کننده و رضایت‌بخشی از مدیران سازمان بورس دریافت نشده، عنوان کرد: مهم‌ترین بحثی که درخصوص علت این امر عنوان شد، مشکلاتی بود که درخصوص زیرساخت‌های نامناسب بازار سرمایه وجود دارد. به‌طوری‌که طبق گفته مسوولان سازمان بورس این مسائل فنی و زیرساختی اجازه نمی‌دهد کارگزاران بیشتری در بورس فعالیت داشته باشند.

وی به ابهام مهمی که در این زمینه رخ داد، اشاره کرد و گفت: سوال مهم این بود که چرا طی این ۱۵سال زیرساخت‌های بازار سرمایه بهبود نیافته و بازهم سیاست‌گذاران بورس بر مشکلات فنی تاکید داشتند. هرچند گفته می‌شود درآمدهای کارگزاری‌ها بعضا بسیار بالا است و البته برخی از این نهادها با هزینه‌های زیادی هم مواجه هستند ولی بحث موردنظر شورای رقابت این موارد نبوده و تنها به بحث عدم صدور مجوز جدید و فضای رقابتی ایجاد‌شده، تاکید دارد.

رییس شورای رقابت اضافه کرد: البته باید صرف درآمدهای کارگزاری‌ها و دیگر ارکان بازار سرمایه نیز شفاف شود که با این درآمدها چرا هیچ‌گونه از زیرساخت‌های معاملاتی طی این سال‌ها بهبود نیافته است. با وجود این فضای رقابتی شکل گرفته سبب شده تا مجوزهای موجود با رقم‌های بسیار بالایی خرید و فروش شود. 

شیوا مورد دیگر را انتقال مجوز کارگزاری‌هایی عنوان کرد که فعالیت چندان بالایی ندارند و توضیح داد: از سوی دیگر مسوولان بورس اذعان دارند عمده فعالیت بازار سهام بر عهده چند کارگزاری است و برخی دیگر از کارگزاری‌ها، فعالیت چندان بالایی ندارند. ابطال مجوز چنین کارگزاری‌هایی و انتقال مجوز مزبور به دیگر افراد خواهان به فعالیت در این نهادهای مالی نیز از دیگر موارد مطرح شده در جلسه روز شنبه بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده