تاریخ: ۰۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۱۱۳۵۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مذاکره چادرملو با وزارت صمت برای احداث سوپرمگامدول آهن اسفنجی

می متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: با هدف جهش تولید، برای احداث یک سوپرمگامدول آهن اسفنجی 2.5 میلیون تنی با وزارت صمت در حال مذاکره هستیم.
مذاکره چادرملو با وزارت صمت برای احداث سوپرمگامدول آهن اسفنجی

به گزارش می متالز، ناصر تقی‌زاده در مجمع عمومی سالانه این شرکت، با بیان اینکه جهش تولید را در سال جاری با توسعه شرکت محقق خواهیم کرد، گفت: در حال مذاکره با وزارت صمت برای احداث یک سوپرمگامدول آهن اسفنجی ۲.۵ میلیون تنی هستیم. برنامه توسعه‌ای شرکت با احداث گندله‌سازی پنج میلیون تنی پیش می‌رود که در تلاش هستیم تا پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح شود.

وی درباره موفقیت‌های اساسی این شرکت در سال گذشته، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ سنگ باطله ۵۲ میلیون و ۵۸۸ هزارتن و سنگ‌آهن معادل ۱۴ میلیون و ۴۴۴ هزار تن استخراج شده است. همچنین، مقدار ۹ میلیون و ۶۶۲ هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید شده که ۲۹ درصد فراتر از ظرفیت اسمی کارخانه‌ها بود. در همین سال، شرکت توانسته است ۵۰۰ هزارتن انواع سنگ‌آهن دانه‌بندی نیز تولید کند. از سوی دیگر ۳ میلیون و ۶۲۲ هزار تن گندله، یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن آهن اسفنجی و ۱ میلیون و ۲۱ هزار تن شمش فولادی در سال ۱۳۹۸ تولید شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سپس به بیان عملکرد مالی سال ۱۳۹۸ چادرملو پرداخت و اعلام کرد: درآمدها به میزان ۱۰۵ هزار و ۹۷ میلیارد ریال، هزینه‌ها به میزان ۵۵ هزار و ۸۶ میلیارد ریال و در نتیجه سود خالص به میزان ۵۰ هزار و ۱۱ میلیارد ریال بوده است.

راه‌اندازی کارخانه احیا آهن اسفنجی موجب کاهش قیمت فولاد شد

تقی‌زاده یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های چادرملو در سال گذشته را افتتاح و بهره‌برداری از کارخانه احیا مستقیم (آهن اسفنجی) با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن، عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این واحد، آهن اسفنجی کارخانه شمش فولاد شرکت، تامین و موجب کاهش قیمت تمام شده هر تن فولاد به میزان ۱۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ شد.

وی به مشارکت در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن استرالیا و احداث کارخانه‌های تولید کنسانتره به میزان ۵/۱۲ میلیون تن اشاره کرد گفت: چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت فکور صنعت در استفاده از ذخائر سنگ‌آهن کشور استرالیا و تولید ۱۲.۵ میلیون تن کنسانتره را پیگیری کردند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معدن و تا پایان فاز ۱ که کارخانه پنج میلیون تنی کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید، به میزان ۸۸ میلیون دلار آمریکا پیش‌بینی شده است. برای اجرای فاز ۱ و فازهای ۲ و ۳ معادل ۸۵ درصد مجموع سرمایه‌گذاری که محدود به مبلغ ۹۶۰ میلیون دلار آمریکا است، از تسهیلات فاینانس کشور استرالیا استفاده خواهد شد.

تا پایان سال گذشته ۲۴۳ میلیون یورو هزینه انتقال آب خلیج فارس شد

تقی‌زاده گفت: تاکنون برای اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس، حدود ۸۱ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی درباره مشارکت این شرکت در انتقال آب خلیج فارس گفت: در اجرای مصوبه ۱۳۹۲ هیئت مدیره شرکت، مقرر شد چادرملو با خرید ۲۰ درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی کشور، مشارکت کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توضیح داد: موقعیت طرح انتقال آب خلیج فارس در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد واقع و مسیر اجرای طرح، از بندرعباس آغاز شده و پس از عبور از شهرهای سیرجان و کرمان، به شهرستان اردکان منتهی می‌شود. هدف از اجرای طرح، شیرین‌سازی و انتقال آب نمک‌زدایی شده جهت تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه شرکت‌های گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو و… است.

تقی‌زاده تصریح کرد: برای اجرای طرح انتقال آب، مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد ریال، هزینه پیش‌بینی شده و هزینه انجام شده در مجموع طرح فوق و تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۱ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال (شامل ۲۴۳ میلیون یورو) است.

عناوین برگزیده