تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۱۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگرانی ها از نرخ بهره آمریکا سهامداران را نگران کرد

2008 دیگری در راه است؟

می متالز - از روز دوشنبه 16 بهمن بازارهای سهام در آمریکا، اروپا و ژاپن دچار نزولی غیر قابل باور و کم سابقه شده‌اند تا جایی که برخی از بورس‌های آمریکا کاهش شدید را به چشم دیدند.
2008 دیگری در راه است؟

به گزارش می متالز به نقل از آسوشیتدپرس در حالی که از زمان روی کار آمدن ترامپ ، شاخص صنعتی «داوجونز” (Dow Jones)  شاهد رونق بوده روز دوشنبه این شاخص که شامل 30 شرکت برتر از نظر ارزش سهام در بازار بورس نیویورک است، با سقوط 1175 واحدی، بیشترین میزان سقوط خود در یک دهه گذشته را تجربه کرد. این میزان از سقوط ارزش سهام از سال 2008 و بحران اقتصادی آمریکا بی سابقه بوده است. این سقوط بی سابقه در بورس داو جونز، باعث واکنش کاخ سفید شد. سارا سندرز(Sarah Sanders) سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که بنیادهای اقتصادی در حال حاضر «فوق‌العاده قوی» هستند. سندرز با اشاره به نگاه ترامپ به رشد اقتصادی دراز مدت در اقتصاد آمریکا گفت  ترامپ بیش از هر چیز بر رشد درازمدت اقتصادی تأکید دارد که برای نمونه در «میزان تاریخی اشتغال» منعکس است. به گفته او بیکاری به طرزی بی‌سابقه کاهش یافته و دستمزدها بالا رفته‌اند. این دور از سقوط ارزش سهام، بر شاخص‌های اصلی رشد اقتصادی تأثیری ندارند. 

بورس های اروپا نیز از کاهش و سقوط بورس های آمریکا در امان نماندند

شاخص‌های اصلی بورس‌ کشورهای اروپایی روز دوشنبه 5 فوریه 2018 شاهد کاهش ارزش بوده اند و روز گذشته نیز فعالیت خود را با سیر نزولی ادامه دادند.

ارزش شاخص‌ فوتسی 100 (FTSE100) بریتانیا با کاهش 1.05 درصدی به 7.365.33 افت و شاخص یورواستاکس-600 (euro stoxx 600) نیز با 0.8 درصد کاهش به 385.09 واحد ریزش کرد.

همچنین شاخص سهام DAX آلمان با 0.8 درصد کاهش به 12.679.21 واحد افت کرد. ارزش شاخص‌ CAC 40 بورس فرانسه نیز شاهد افت 1,02 درصدی بود و به 5.310.43 کاهش یافت.

وضعیت در آسیا نیز برای سهامداران خوب پیش نرفت

به گزارش NHK، بهای سهام در بازار بورس توکیو صبح روز گذشته به شدت کاهش یافت تا جایی که بهای میانگین شاخص نیکی (Nikkei) برای مدت کوتاهی بیش از 1600 واحد افت کرد و شاخص نیکی ژاپن کار خود را با عدد 21.610 به پایان رساند. این شاخص 1.071 واحد از روز دوشنبه کمتر بود.

سقوط بهای سهام در بازار توکیو به دلیل افت یک شبه بهای سهام در نیویورک رخ داد و باعث شد سرمایه گذاران ژاپنی و غیرژاپنی بورس نیکی در معاملات سهام خود به شدت نگران و محتاط شوند.  کارگزاران و کارشناسان  بازار می‌گویند که افت شدید روز جمعه در بازار های بورس آمریکا که بیش از همه در شاخص داو جونز روی داد موجب فروش بیشتر سهام در روز دوشنبه شد که منعکس کننده نگرانی فزاینده سرمایه گذاران نسبت به تداوم روند افزایش بهای سهام در دراز مدت می باشد. اگرچه رشد اقتصادی آمریکا روند خوبی دارد و شرکت ها درآمد پایداری داشته اند اما این دو روز افت بهای سهام، نگرانی ها بر سر اینکه بازار اوج بهبودی خود را پشت سر گذاشته است را شدت بخشیده است.

روز گذشته شاخص اس‌اندپی۵۰۰ سقوطی شدید۴.۱ درصدی را تجربه کرد و شاخص داو هم ۴.۶ درصد پایین افتاد. هر دو شاخص با بزرگترین سقوط درصدی روزانه خود از آگوست ۲۰۱۱ تا کنون مواجه شدند و میزان سقوط خود از مقادیر رکوردی هفته گذشته را به اعماق جدیدی گسترش دادند.

بازار سهام سقوط کرد یا خنک شد؟

در این میان تحلیل های مختلفی در مورد علت این کاهش ارزش سهام ارائه شده است. دیوید گلدمن (David Goldman)) تحلیلگر CNN،در گزارشی دلایلی را برای کاهش ارزش سهام شاخص داوجونز برشمرده است.

نگرانی از افزایش نرخ بهره وسط فدرال رزرو

بازار سهام به طور پیوسته بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال رشد بوده و دلیل آن قوی بودن اقتصاد است. بیکاری به طور چشمگیر و بی سابقه ای کاهش یافته و مشاغل بسیاری برای افراد جویای کار وجود دارد. شرکت ها شروع به پرداخت بیشتر دستمزد به  کارگران خودبرای حفظ کارکنان موجود و جذب کارگران جدید می کنند. در نهایت کسب و کارها باید قیمت ها را بر روی کالاهای مورد فروش خود بالا ببرند تا بتوانند درآمد خود را افزایش دهند. در اقتصاد به این شرایط تورم می گویند.

اگرچه اقتصاد به طور پیوسته و برای تقریبا 9 سال رشد داشته است، تورم همچنان به طور ناشناخته ای پائین است. فدرال رزرو با بالا بردن نرخ بهره، با افزایش تورم مبارزه می‌کند. بانک مرکزی نتوانسته است نرخ بهره خود را در دهه گذشته بطور قابل توجهی بالا ببرد و از این امر می تواند رکود اقتصادی را کاهش و شاید باعث کاهش قیمت‌ها شود. فدرال رزرو در سال جاری سه بار افزایش نرخ بهره را برنامه ریزی کرده است. اما اگر تورم بالا برود، فدرال رزرو می‌تواند نرخ ها را بیشتر و سریعتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود افزایش دهد.

افزایش نرخ بهره

هنگامی که فدرال نرخ بهره را بالا می برد، هزینه های قرض گرفتن پول افزایش می‌یابد. این به این معناست که شرکت‌ها باید وام‌های خود را بیشتر پرداخت کنند که باعث می‌شود که سودشان کاهش بیابد. از سوی دیگر این امر باعث می‌شود آمریکایی‌ها برای رهن و وام مجبور به پرداخت های بیشتری شوند.

یکی دیگر از دلایلی که ارزش بازار سهام در سال گذشته افزایش یافته ، بالارفتن مداوم سود شرکت ها است. شرکت ها از نظر اقتصادی سالم هستند و سرمایه گذاران با به دست آوردن قیمت سهام خود به آنها پاداش می دهند. هنگامی که نرخ بهره به شدت افزایش پیدا کنند، سهام با سقوط مواجه می‌شوند. سرمایه گذاران نگران هستند که سودآوری شرکت ها در حال کم شدن باشد.

نگرانی در مورد بازار اوراق قرضه

بازار سهام نیز بر لبه تیغ است زیرا بازار سهام تنها یک نمونه از سرمایه گذاری های با بازگشت مناسب و معقول بوده اند. بازده اوراق قرضه خزانه داری بسیار پایین است تا جایی که بسیاری از سود سهام بهتر پرداخت می شوند. اما بازار سهام،  سرمایه گذاری با ریسک بالاتری نسبت به اوراق قرضه است که توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده حمایت می شود. اگر بازده اوراق قرضه شروع به افزایش کند، سرمایه گذاران می خواهند برخی از سرمایه های  خود را از بازار سهام حذف کنند و آن را در اوراق قرضه امن تر مصرف کنند.

روز جمعه ارزش اوراق قرضه به طور به سابقه ای بالا رفت. لایحه مالیاتی اخیر، وزارت خزانه داری را مجبور به قرض گرفتن پول بیشتری کرده است که اوراق قرضه بیشتری را به بازار وارد کند. این اقدام در فروپاشی عرضه ممکن است ارزش اوراق قرضه را کاهش دهد. قیمت ها و بازده ها در جهت مخالف حرکت می کنند و خریداران اوراق قرضه می خواهند عملکرد بالاتری داشته باشند (و قیمت پایین تر)، که ارزش سرمایه گذاری آنها را داشته باشد. تورم نیز برای اوراق قرضه بد است. اگر هزینه های قرض گرفتن افزایش یابد، سرمایه گذاران اوراق قرضه می خواهند بازده بیشتری داشته باشند.

بیش از حد، خیلی سریع

سهام از ماه نوامبر 2016 تاکنون به طور مستقیم افزایش یافته است و به طور قطع نشان از سلامت بازار ندارد. تحلیلگران بورس سهام معتقدند که بازار سهام برای کاهش 5٪ یا حتی 10٪ آماده شده است. شاید یک دوره در بازار سهام که شاخص ها با کاهش رو به رو می شوند و اصطلاحا خنک می شوند نیز خوب باشد. این سهام را ارزان تر و جذاب تر برای سرمایه گذاران می سازد، به خصوص اگر شرکت های کوچکتر سالم باشند، از فروش و سود قوی برخوردار شوند. در نهایت بازار در این هفته شروع به فروپاشی کرد و سرمایه گذاران تعجب می کنند که آیا این شروع یک تصحیح است یا خیر. در این شرایط ممکن است عده کمی نیز این اوضاع را به عنوان سقوط بدانند.

عناوین برگزیده