به گزارش می متالز، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز گذشته در نشست خبری ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به جهت ماموریت و مسئولیتی که بر عهده دارد لازم است هر از چند گاهی در خصوص مسائل آن، اطلاعرسانی شود، اقدامات ما نیز عمدتا در جهت ایجاد نظم در جامعه و ارتقای خدمت رسانی به مردم است. در گذشته سازمان در خدمت بروکراسی بود و رضایت مردم آنطور که باید تسهیل نمیشد که بر اساس یک راهبرد مشخص سازمان در حال ارتقا است.
وی ضمن تشریح اقدامات و فعالیتهای ۱۰ ماهه این سازمان ، اظهار کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم ارتباط ما و مردم را نزدیکتر کنند تا ما آسیبهای خود را بهتر بشناسیم و در جهت رفع آنها اقدام کنیم. سازمان ثبت نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده، اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.
تویسرکانی گفت: ۴۵۰ اداره ثبت اسناد در کل کشور داریم و حدود ۱۰ هزار دفترخانه اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: بخشی از اقدامات ما در حوزه املاک و اراضی است و بخشی در حوزه دفاتر ازدواج و طلاق و ثبت شرکتها، مالکیت های صنعتی و اختراعات و علائم تجاری. امروز در جهت تحول سه پروژه در زمینه فناوری و همچنین چند پروژه عمرانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
تویسرکانی به مناسبت ایام الله دهه فجر از بهره برداری همزمان پروژه های عمرانی در سه استان هرمزگان، خوزستان و یزد خبر داد و گفت: اداره ثبت اسناد و املاک ابوموسی در استان هرمزگان و واحد ثبتی رسالت و امیدیه در استان خوزستان و اداره ثبت در استان یزد امروز به صورت همزمان افتتاح و بهره برداری می شوند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته مجموعا ۷۳ میلیون و ۹۸۸ هزار خدمت به مردم ارائه شده که ۳۹ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۵ رشد داشته است، تصریح کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۵۱۶ هزار و ۲۰۴ واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه ۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت ۱۴۷ هزار و ۹۸۳ واقعه طلاق به ثبت رسیده که ۴ درصد رشد را نشان می دهد.
معاون رییس قوه قضاییه ضمن بیان اینکه همچنین در ۱۰ ماه گذشته در حوزه وصول مطالبات، ۴۸ هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال معوقات بانکی وصول شده که ۳۱ درصد رشد را نشان میدهد، خاطرنشان کرد: در این زمینه ۱۷ هزار و ۳۱ نفر از بدهکاران بانکی ممنوعالخروج شدند و ۹ هزار و ۴۸۲ بدهکار پس از پرداخت بدهی، رفع ممنوعیت خروج از کشور گرفتند. در این مدت، ۷ هزار و ۱۴۰ بدهکار ممنوع المعامله شدند و دو هزار و ۶۴۴ نفر بعد از رفع بدهی مالی، رفع ممنوعیت معامله دریافت کردند.
وی در مورد ایجاد محدودیت برای بدهکاران مالیاتی اظهار کرد: ۲۲۰ هزار و ۲۳۳ نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بدهی مالیاتی کلان داشتند که از طریق سیستم سازمان ثبت شناسایی شدند و بعد از ایجاد محدودیتهایی، ۹۷ هزار و ۶۷۲ نفر اعم از شخصیتهای حقیقی و حقوقی، بدهی مالیاتی خود را تسویه کردند. همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال در ۱۰ ماه گذشته به خزانه دولت واریز شده است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در حوزه اسناد مالکیتی برای اراضی و املاک 2 میلیون و 646 سند مالکیت صادر شده است، اظهار کرد: این میزان به نسبت 10 ماهه اول سال 95، 5 درصد افزایش داشته است. 77 هزار و 675 سند مالکیت در رابطه با اراضی روستایی صادر شده که نسبت به روستاها 15 هزار و 582 سند در رابطه با موقوفات و 6 هزار و 617 سند مالکیت در رابطه با اراضی ملی صادر شده است.
تویسرکانی ضمن بیان اینکه در رابطه با مسکن مهر 22 هزار و 807 سند مالکیت صادر شده است، ادامه داد: در مورد اسناد مالکیت مربوط به قانون تعیین تکلیف 107 هزار و 633 سند صادر و 232 هزار و 633 رای صادر شده است. در دفاتر اسناد رسمی 10 میلیون و 485 هزار و 532 سند صادر کردیم و حدود 6 میلیون خدمات دیگر در دفترخانهها از جمله گواهی امضا و حقوق دیگر ارائه شده است، یعنی 5 میلیون و 183 هزار و 889 گواهی امضا در 10 ماهه در سراسر کشور صادر شده است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص نظارت بر ادارات ثبت اسناد و دفترخانههای اسناد رسمی نیز گفت: 29 هزار و 654 بازرسی از ادارات ثبت و دفترخانه ها انجام دادیم و با متخلفان برخورد و 100 نفر از کارمندان متخلف را تعلیق کردیم. همچنین 364 نفر از سردفتران و دفتریاران متخلف در ده ماهه سال ٩٦ انفصال موقت و ٢٩ مورد هم به صورت دائم انفصال از خدمت شدند.
وی ضمن بیان اینکه ثبت شرکت های تجاری 6 درصد افزایش داشته است، گفت: 14 نمایندگی شرکت های خارجی در کشور به ثبت رسیده و 9 هزار و 142 شرکت هم منحل شده است. همچنین 3 هزار و 307 اختراع در این سازمان ثبت شده است که بیانگر رشد 15 درصدی را نشان میدهد؛ در حوزه ثبت برند هم 10 درصد افزایش داشتیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به خبرنگار عصر اقتصاد در رابطه با گواهی امضای الکترونیک و اینکه این طرح چقدر پیشرفت داشته است، گفت: در درون سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تبادل اطلاعاتمان به صورت الکترونیکی و از طریق گواهی امضا الکترونیکی است؛ چون در گذشته مرکز ریشه و متولی امضا الکترونیک در کشور، وزارت بازرگانی در آن زمان بود، متاسفانه این امر دچار یک توقف و رکودی شد.
وی افزود: بسیاری از افراد معتقد بودند کاربرد امضای الکترونیکی مربوط به تجارت است اما امروزه مشخص شد که گستره امضای الکترونیک بسیار فرا تر از مسائل تجاری و معاملات و موضوعات اقتصادی است و امروز 25 میلیون اثرانگشت در سازمان ثبت طبقه بندی شده هرچند این موضوع تکلیف سازمان ثبت نبوده است اما این امر از جعل اسناد و هویت پیشگیری می کند.
تویسرکانی ادامه داد: نیازمند دستگاه متولی جدی برای ساماندهی به موضوع گواهی امضای الکترونیک هستیم و سازمان ثبت در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.
وی در خصوص کاداستر نیز گفت: برخی از کارشناسان و مدیران جنس کار را نمی شناسند ؛ کاداستر طرحی زیرساختی و اساسی است و نمی توانیم در حوزه اقتصادی ادعای شفافیت و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم ولی به دنبال اجرای طرح کاداستر نباشیم.
تویسرکانی اظهار کرد: اکنون ١٥٣ لایه اطلاعاتی نسبت به املاک دولتی و ٥٣ لایه مربوط به املاک شخصی از طریق اجرای طرح کاداستر جمع آوری شده است و می تواند مبنای برنامه ریزی و اطلاعات پایه در کشور باشد بنابراین از دولت و مجلس شورای اسلامی برای اجرای این طرح مهم، استمداد می طلبیم.
رئیس ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با بودجه سازمان ثبت و طرح کاداستر در لایحه بودجه سال 97 نیز گفت: با اینکه خدمات ثبت اسناد و تحولاتی که در آن انجام شده، منافع بسیار زیادی را برای کشور در حوزه کاهش بینظمیهای حقوقی و کاهش دعاوی دارد اما از لحاظ منابع و اعتبارات دچار بیمهری فراوان هستیم با اینکه دستگاهی درآمدزا برای دولت محسوب میشویم.
تویسرکانی با بیان اینکه سازمان ثبت سالانه قریب به دو هزار میلیارد تومان به خزانه واریز میکند افزود: در مجموع از این مبلغ باید 20 درصد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اختصاص یابد و بخشی از حقوق کارکنان سازمان ثبت از این محل تامین میشود و مدیران ما پیوسته در خزانه و سازمان مدیریت هستند تا آن مبلغی که باید، برگردانده شود. این در حالی است که برخی دستگاهها درآمدشان را سریعتر میگیرند و ما از محل درآمدهای خودمان تقاضا داریم که هزینه را برگردانند اما متأسفانه گرفتار بیمهری هستیم.
معاون رییس قوه قضاییه ضمن انتقاد از اینکه کارشناسان و مدیرانی که در این حوزه تصمیمگیر هستند جنس کار را نمیشناسند گفت: طرح کاداستر دهها فایده برای کشور دارد و ما سالانه 30 میلیون مراجعه مردم را کم کردهایم اما گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد و ما گرفتار روزمرگی در حوزه برنامهریزی هستیم.
رئیس ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تخصیص بودجه طرح کاداستر به سازمان هلال احمر گفت: سال گذشته حدود 600میلیارد تومان از محل درآمد سازمان ثبت به هلال احمر اختصاص داده شده است هرچند هلال احمر نیاز دارد اما درست نیست که از محل اعتبارات کاداستر پرداخت شود زیرا این مساله به کشور خسارت می زند.
وی خاطر نشان کرد: قیمت تمام شده بسیاری از خدمات در کشور را نمی دانیم و از بسیاری از اقدامات زیرساختی غافل می شویم.
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص شناسایی اموال خاوری در ایران گفت: بخش زیادی از فعالیت ما پاسخ به کل استعلامات قضایی است. امروز به لحظه می گوییم چه فردی در کجا چه اموالی دارد، البته این اطلاعات محرمانه است. در رابطه با خاوری استعلامات انجام و پاسخ را به نهاد مربوطه دادیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری گفت: در بسیاری از شهرها بیش از تکلیف قانونی دفاتر اسناد رسمی وجود داشت اما با توجه به بررسیهای انجام شده و در راستای تکلیف به ماده پنج قانون دفاتر اسناد رسمی، احتمالا در اوایل سال آینده این آزمون برگزار میشود و تعداد هزار دفترخانه افزایش مییابد که این مساله منجر به اشتغال چند هزار نفر میشود.
تویسرکانی در عین حال گفت که البته تاریخ برگزاری به طور دقیق مشخص نیست و اقدامات مقدماتی آن انجام شده است.