تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۱۳۸۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معضلات عرضه سنگ آهن و تولید بالای فولاد در چین

می متالز - در طی چند ماه گذشته و چالش برانگیز، سنگ آهن کالای ممتازی بود که در اواخر ماه مه برای اولین بار پس از آگوست 2019 به قیمت 100 دلار در هر تن تحویل چین بازگشت.
معضلات عرضه سنگ آهن و تولید بالای فولاد در چین

معضلات عرضه سنگ آهن و تولید بالای فولاد در چین

به گزارش می متالز، تقاضای این ماده اولیه اصلی تولید فولاد امسال بسیار پایدار بوده که با تولید بالای فولاد خام چین، محدودیت عرضه و موجودی پایین آن در بنادر پشتیبانی شد. دفتر ملی آمار نشان می دهد که چین در ماه مه به رکورد 92.27 میلیون تن تولید فولاد خام رسید که در مقایسه با سال گذشته 4.2 درصد رشد داشته است.
بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند با عرضه بالای سنگ آهن استرالیا و برزیل، قیمت این کالا در سال جاری به حدود 70 دلار در هر تن کاهش یابد.اما با از سر گرفتن فعالیت های اقتصادی پس از تعطیلی های مربوط به کروناویروس انتظار می رود که تقاضای سنگ آهن فولادسازان چینی نیز افزایش یابد، حتی اگر به نظر برسد رشد تولید فولاد از رشد تقاضا پیشی گرفته و موجودی های فولادی به بیش از دو برابر حد معمول برسند. برخی معتقدند این امر منجر به کاهش تولید فولاد خواهد شد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
در واقع، به نظر می رسد تولید در نیمه دوم امسال به دلیل پتانسیل تقاضا و تلاش دولت برای پشتیبانی از زیرساخت ها و املاک، بیشتر نیز باشد. پکن امسال انتظارات متوسطی برای اقتصاد دارد، از این رو تمرکزش روی هدف تولید ناخالص داخلی نیست. اما دولت باید در مقابل بازارهای ضعیف صادراتی، احتمال بروز تنش با آمریکا و از همه مهمتر برای اطمینان از عدم شدت ضرر و زیان های شغلی، اقتصاد را قوی نگه دارد.
تولیدکنندگان فولاد چینی در مقایسه با شرکت های فولادی در سراسر جهان عملکرد خوبی دارند زیرا فعالیت های پایین دست تا حد زیادی بهبود یافته است، در حالی که سایر کشورها هنوز در مراحل مختلفی از تعطیلی هستند.

چین تبدیل به بازار صادرات فولاد از هند، کره جنوبی، ترکیه و روسیه شده است زیرا قیمت فولاد آن بالاتر از سایر بازارهاست. اما این روند دوام زیادی نخواهد داشت. در خارج از چین، شرکت های فولادی همچنان در تلاش هستند تا تولید خود را مطابق با سرعت بهبود اقتصادی تنظیم کنند. برخی فولادسازان هندی در تلاشند تا تولید فولاد خود را بالا ببرند اما مجبورند تا 70 درصد از آن را صادر کنند زیرا با سرعت کمی در حال گذر تعطیلات کرونایی هستند.
در اروپا و ایالات متحده، سطح تولید فولاد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است زیرا شیوع کروناویروس هنوز در این مناطق شدید است. صنایع تولیدی و خودروسازی آسیب جدی دیده اند و اکثر مردم تا سه ماهه پایانی امسال انتظار بهبودی ندارند. این بدان معناست که فشارهای زیادی در سه ماهه سوم روی قیمت ها وجود خواهد داشت.
بازار فولاد چین تا حد زیادی در معرض بدترین رکود جهانی فولاد قرار دارد و تنها بر اساس تقاضای داخلی فولاد قابل دوام و شکوفایی است. و این احتمالا دلیل حمایت از قیمت سنگ آهن است در حالی که محدودیت های عرضه

سال گذشته چین 1.07 میلیارد تن سنگ آهن وارد کرد که حدود 60 درصد آن از استرالیا و حدود 20 درصد آن از برزیل بود. عرضه سنگ آهن در سه ماهه ژانویه تا مارس معمولاً تحت تأثیر آب و هوای بد فصلی در دو کشور تولیدکننده سنگ آهن قرار دارد. سپس عرضه آن در سه ماهه دوم صعود می کند و به خصوص در ماه ژوئن بسیار پر رونق است زیرا این آخرین ماه از سال مالی استرالیا است که معدنچیان به دنبال بهینه سازی درآمد هستند. به طور معمول، قیمت ها در ماه ژوئن ضعیف تر است زیرا فصل بارانی در بخش هایی از چین کار ساخت و ساز و تقاضا را کاهش می دهد. اما در این سال غیر عادی، قیمت سنگ آهن می تواند از حد معمول قوی تر باشد. بسیاری از شرکت ها در چین می خواهند زمان از دست رفته فوریه و مارس را جبران کنند و سخت تر از حد معمول کار می کنند. حتی برخی از پروژه های ساختمانی بصورت شبانه روزی فعالیت می کنند.

برزیل سنگ آهن با کیفیت بالا، حاوی آلومینا کم (ماده شیمیایی موجود در سنگ آهن) عرضه می کند که مورد توجه کارخانه های فولادی است که به دنبال حداکثر میزان تولید و کنترل انتشار گازهای گلخانه می باشند. اما آمار کروناویروس در برزیل صعودی است و توانایی استخراج و حمل سنگ آهن را تا حدودی محدود کرده است. شرکت برزیلی واله نیز در اوایل سال گذشته در حال بهبودی از فاجعه در سد معدنی خود بود. ممکن است دو سال طول بکشد تا این شرکت که بزرگترین تولید کننده جهان است، دوباره به سطح تولید سال 2018 بازگردد.
با افزایش ظرفیت تولید سنگ آهن استرالیا طی 12 سال گذشته در راستای معادن جدید برزیل، انتظار می رود قیمت سنگ آهن به دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا، به سطوح متوسط بازگردد.

به طور خلاصه، عرضه سنگ آهن به مراتب محدودتر از حد انتظار است و مسائل عملیاتی در معادن و بنادر استرالیا و برزیل می تواند تأثیر بسزایی در قیمت آن داشته باشد.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده