تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۴۴
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۱۱۴۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران؛

مشکلات اقتصادی ایران معلول بخشی نگری

می متالز - حاجی بابا گفت: یکی از مشکلات کشور طی این سال ها معلول بخشی نگری و عملکرد جزیره ای در اقتصاد کلان بوده است.
مشکلات اقتصادی ایران معلول بخشی نگری

به گزارش می متالز، محسن حاجی بابا ضمن مخالفت با بخشی نگری در اقتصاد افزود: اینکه دولت در یک بخشی از تولید معافیتی قائل شود، جز ایجاد رانت نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت زیرا اقتصاد یک مقوله چند و جهی است.
وی همچنین با بیان اینکه تولید در کشور حال خوشی ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر تولید تحت فشار شدید رکود، ظرفیت پائین، قیمت تمام شده بالا و نبود بازار فروش است که اقتصادهای پیشرفته جهان در چنین شرایطی معافیت مالیاتی برای تمامی بخش تولیدی قائل می شوند.
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران گفت: هم اکنون بجز صنایع بالاستی مانند پتروشیمی ها، فولاد وموارد مشابه دیگر بقیه صنایع (پائین دستی) به نوعی با مشکلات متعددی از قبیل کمبود نقدینگی، نبود بازار و تولید با ظرفیت پائین مواجه هستند.
حاجی بابا گفت: دولت در چنین مواقعی باید دست تولیدکنندگان را به گرمی بفشارد و از آنان به معنی واقعی کلمه حمایت کند زیرا ایجاد اشتغال، درآمد خالص، قدرت سیاسی همه و همه به بخش تولید وابسته است.
وی با بیان اینکه تولید موتور محرکه اقتصاد، ایجاد توان چانه زنی و موقعیت جهانی در هر کشوری است افزود: در شرایطی که بخش تولید در ممالک مختلف جهان تحت فشار مشکلات عدیده قرار می گیرد دولت ها در جهت حفظ اشتغال و قدرت تولید به مدت سه تا پنج سال معافیت مالیاتی برای صنعتگران منظور می کنند.
حاجی بابا همچنین گفت: نبود شفافیت در اقتصاد عامل گسترش فساد و جلوگیری از فعالیت سالم اقتصادی است بنابراین وجود این عوامل هزینه‌های گزافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند از این رو شفافیت در تمامی حوزه ها اعم از مالی، قانونی، اجرایی، بخشنامه ها و آئین نامه ها ضرورت دارد.
وی اضافه کرد: برای حمایت از تولید و ایجاد شرایط مطلوب در فضای رقابتی و بدون رانت ایجاد شفافیت اطلاعاتی بسیار حیاتی است.

عناوین برگزیده