تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۴۲۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اعلام کرد

گسترش فعالیت «ومعادن» در قطب معادن سنگ آهن ایران

می متالز - عمده تمرکز «ومعادن» در امور سرمایه‌گذاری طی سال‌های اخیر متوجه کسب درصد قابل توجهی از سهام برخی شرکت‌های بزرگ حوزه معدن و صنایع معدنی فعال در زنجیره تولید فولاد (از استخراج و بهره‌برداری معادن سنگ‌آهن تا تولید شمش و قطعات فولادی) بوده است. با این حال، ایجاد تنوع بیشتر در پرتفوی سرمایه گذاری‌ها در چارچوب شرح وظایف مندرج در اساسنامه از راهبردهای جدی این مجموعه به شمار می‌رود.
گسترش فعالیت «ومعادن» در قطب معادن سنگ آهن ایران

به گزارش می متالز، یونس‌ الستی، مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در این باره گفت:  گستردگی شرح فعالیت‌ها در اساسنامه شرکت از یکسو و وجود زمینه‌های مثبت و موثر در بخش‌های مختلف این صنعت از سوی دیگر باعث می‌شود با انجام مطالعات لازم و تمهیدات مناسب، حضور و سرمایه‌گذاری در سایر معادن و صنایع فلزی و حتی صنایع مرتبط و زیرساخت‌ها نظیر انرژی و حمل‌ونقل مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: ارتقای بهره‌وری و سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها از طریق استفاده بهینه از ظرفیت‌های گروه از راهبردهای اصلی ما برای تامین منافع بیشتر سهامداران به شمار می‌رود. بنابراین  به منظور افزایش راندمان تولید یا تکمیل زنجیره ارزش در سطح شرکت‌ها و بازگشت برنامه‌ریزی شده سرمایه اقداماتی صورت گرفته است که از نمونه این اقدامات می‌توان تلاش‌های صورت گرفته برای تامین مواد اولیه شرکت‌هایی مثل گل‌گهر، گهرزمین، فولاد خراسان و کک طبس را نام برد.

مدیرعامل «ومعادن» افزود: برای دستیابی شرکت‌های گل‌گهر و گهرزمین به منابع جدید سنگ‌آهن و به ویژه حفظ فرصت‌ها و پتانسیل‌های سودآور در داخل گروه، اقدامات موثری انجام دادیم که در نهایت منجر به عقد تفاهم‌نامه بین این شرکت‌ها برای استفاده مشترک از فرصت‌ها و منابع جدید شد.

الستی همچنین اضافه کرد: برای حضور موثر و جدی هلدینگ در منطقه سنگان موانعی وجود داشت و به‌رغم تاسیس شرکت تهیه و تولید مواد فولاد شرق خراسان برای فعال شدن در آن محدوده، روند کار به دلیل عدم تامین منابع مالی تقریبا متوقف شده بود که با پیگیری، مذاکرات و جلسات متعدد این حرکت با محوریت «ومعادن» و مشارکت و همکاری فولاد خراسان و دیگر سهامدار عمده آن یعنی صندوق عشایر جانی دوباره گرفت.

وی با اشاره به اهمیت سنگان به لحاظ گستردگی و شرایط ویژه آن  به عنوان قطب معادن سنگ‌آهن ایران افزود: بنا به دستور وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی مقرر شد ما و صندوق عشایر در اجرای طرح‌های این منطقه مشارکت کنیم. اولویت اول ما برای حضور در سنگان در قالب اجرای پروژه تولید ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره تحقق خواهد یافت. اتصال به پروژه‌های سنگان از حیث تامین مواد اولیه مورد نیاز برای فولاد خراسان که از زیرمجموعه‌های این هلدینگ به شمار می‌رود حائز اهمیت است.

مدیرعامل «ومعادن» اظهار امیدواری کرد ظرف یک و نیم سال آینده پروژه مذکور به بهره‌برداری رسیده و مجموعه «ومعادن» بتواند نقش موثری در سنگان ایفا کند.

الستی از ظرفیت‌های باقی‌مانده کارخانه کک طبس و لزوم تامین مواد اولیه موردنیاز آن به عنوان یکی دیگر از مسائل درخور توجه و رسیدگی یاد کرد و افزود: در این رابطه برای تملک چند معدن زغال‌سنگ اقدامات جدی انجام داده‌ایم که در حال انجام مراحل قانونی آن هستیم و به محض نهایی شدن این امر اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

وی با یادآوری این نکته که سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از طریق زیرمجموعه خود یعنی شرکت صبانور در فولاد کردستان مشارکت دارد، افزود: برای تامین مواد اولیه موردنیاز فولاد کردستان با مسوولان مربوطه، از جمله استاندار و ریاست صنایع و معادن استان مذاکره کرده و مقرر شده است در منطقه به ما معدن بدهند تا مشکل تامین مواد اولیه حل شود. این موضوع شامل معادن موجود و نیز احداث معدن جدید خواهد بود. شرکت صبانور سال گذشته به طور تقریبی یک میلیون و ۹۰۰هزارتن استخراج داشته که به همراه معادنی که ذکر شد مواد اولیه مورد نیاز فولاد کردستان را تامین خواهد کرد.

 

سه اولویت راهبردی هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات رفع موانع و تسریع در اجرای به موقع طرح‌ها و پروژه‌های موجود، ارتقای بهره‌وری و سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها از طریق استفاده بهینه از ظرفیت‌های گروه و افزایش تعاملات درون گروهی در راستای تامین منافع بیشتر سهامداران را مهم‌ترین اولویت‌های راهبردی در مدیریت این شرکت دانست.

الستی با اشاره به اینکه  شرکت‌های فعال در این صنعت نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در تحقق جهش تولید دارند تصریح کرد: برخورداری از برنامه راهبردی و استراتژیک منطبق با اهداف مجموعه و اهتمام و دقت نظر بر ایجاد توازن و تناسب در زنجیره ارزش در عرصه اجرایی و عملیاتی تولید بسیار حیاتی است و باید مزیت‌های نسبی موجود در کشور شناسایی و استفاده شوند.

وی درباره برنامه‌های جدید سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در مجموعه شرکت‌های گروه، طی سال‌های گذشته پروژه‌هایی شکل گرفته که متاسفانه به هر دلیل متوقف شده یا روند اجرای آنها با کندی مواجه شده است. برای پیشگیری از اتلاف منابع به عنوان اولویت اول، باید تکلیف این طرح‌ها مشخص و اجرای به موقع و حتی زودهنگام آنها را در راستای منافع سهامداران تسهیل کنیم. راهکاری که در این خصوص پیش‌بینی شده، تملک و فعال کردن یک شرکت سهامی‌عام در هلدینگ بود که برای اجرایی شدن سریع‌تر آن با سازمان بورس جلساتی داشتیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی افزود: آورده ما در این شرکت سهامی ‌عام تعدادی طرح و پروژه خواهد بود که دارای نرخ بازدهی بالایی هم هستند. در حال حاضر پیگیر مراحل قانونی و اداری برای انتقال مالکیت، اخذ مجوز پذیره‌نویسی از بورس، اصلاحات اساسنامه و تغییر نام شرکت مذکور هستیم و پیش‌بینی می‌شود پس از اجرایی شدن، از این طریق بخشی از منابع مالی مورد نیاز را برای اجرا و به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه تمام جذب کنیم.

الستی  در پایان مهم‌ترین اهداف شرکت سهامی‌عام جدید را تامین منابع مالی با استفاده از ابزارهای مختلف بازار سرمایه، جدا کردن دغدغه‌های فنی و مالی پروژه‌ها از شرکت‌های تولیدی گروه و ایجاد تمرکز و یکپارچگی در مدیریت طرح‌ها و تسهیل در اجرای بهینه و به موقع آنها و در نهایت ارتقای بازدهی سرمایه‌ها و منابع مجموعه در راستای منافع سهامداران دانست.

عناوین برگزیده